nick_74
Aktiv medlem
Här är ett par bilder till, tror det är samma individ men det är svårt att veta säkert det är mycket liv i de småDu har inga fler bilder? För säkerhets skull. ;-)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här är ett par bilder till, tror det är samma individ men det är svårt att veta säkert det är mycket liv i de småDu har inga fler bilder? För säkerhets skull. ;-)
Lövsångare it is.Här är ett par bilder till, tror det är samma individ men det är svårt att veta säkert det är mycket liv i de små
Såg denna fågel, men kan inte hitta den i boken.
Vad är det för någon filur.
Området är Örebro om det är en ledtråd.
Kika på Trädkrypare
Tack för det....
Får nog uppdatera boken med en ny, då denna inte fanns med.
Tur man har internet och google
Såg en underlig liten fågel idag när jag fotade vid min matning.
De småfåglar jag brukar se där är talgoxe, blåmes, entita, rödhake, trädkrypare och nötväcka.
Det är en liten barrskog vid ett kärr med mest gran, och en äng precis i närheten.
Denna fågel jag såg satt och åt på en talgboll. Den satt precis som en blåmes när de äter på talgbollar. Men den var något mindre än en blåmes och den var brunmönstrad som en gulsparv fast inget gult i. Den var inte rund som en kungsfågel utan hade ganska smal kropp och slankt huvud.
Det första jag tänkte var att det var en gråsiska, men den var så liten och jämnt brun. Jag såg den i profil först och sedan ryggen när den flög iväg och satte sig på en gren. Jag han inte fokusera på den och sedan var den borta.
När jag såg ryggen på den satt den med stjärten nedåt och inte som en gärdsmyg. Och gärdsmygar äter inte talgbollar, eller?
Hursomhelst, tänkte jag skulle slänga ut en beskrivning här ifall någon av alla duktiga fågelexperter här vet vad det kan vara för något.
Kanske en gråsiska utav rasen cabaret, en så kallad brunsiska.
/Magnus
Kanske, men den var så väldigt liten. Och ensam. Jag har aldrig sett en grå/grön/snösiska utan sällskap av andra siskor...
Kanske, men den var så väldigt liten. Och ensam. Jag har aldrig sett en grå/grön/snösiska utan sällskap av andra siskor...
Pilfink är ett annat alternativ.
Några siskor från min matning. Har jag rätt om jag påstår att den första är en snösiska och den andra en vanlig gråsiska? Tycker den första har mindre näbb och ljusare frampå och väldigt svagt mönstrad.
//Lars
Någon som vet vad det här är för gynnare
gissar på torn eller lärk falk
Här är en till bild mer framifrån. Några andra vinklar fick jag inte på den. Kan den ge något mer?
//Lars
Säger gråsiska, baserat på de för kraftiga gråa strecken och lite för grov näbb. Ögonen känns inte heller rätt. Men unga och honor av snö/gråsiska är svåra...