ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

En tjejkompis hittade den här ute i hennes trädgård. Hon bor ute på landet där det finns rätt mycket lärkor...

Jag tycker det skulle kunna se ut som en juv sånglärka, eller iaf en juv/unge av något slag.. Men jag kan ju inte mina juv fåglar! Jag har nog med bekymmer att lära mig hur de ser ut som vuxna :)

Vad tror ni? Dom sa att dom tyckte att den hade "sjukt stora klor"..
Vilket gör mig lite osäker på lärka överhuvudtaget.. Nån trast?

Bilagor

• DSC_0601 copy.jpg
    DSC_0601 copy.jpg
    16.5 KB · Visningar: 328
  • DSC_0599 copy.jpg
    DSC_0599 copy.jpg
    16 KB · Visningar: 364
Hej
Undrar om någon kan hjälpa mig med dessa, tack! Fotade idag vid Munkagårdsfloen i Falkenberg.

Tack också till Cardan och Birdman för hjälp med spovsnäppan.

Bilagor

• Inte gulsparv väl.jpg
    Inte gulsparv väl.jpg
    8 KB · Visningar: 294
  • Rapphöna kanske.jpg
    Rapphöna kanske.jpg
    24.6 KB · Visningar: 292
  • Sångare kanske vilken.jpg
    Sångare kanske vilken.jpg
    23.5 KB · Visningar: 291
Tack för svar Auberg och Birdman. Skickar en bild till av sångaren som kanske ger bättre hjälp vid identifikation. Löv, kärr- eller rörsångare???

Det kan nog vara en ungfågel för det pågick en del matning - men vem som gav och vem som fick uppfattade jag inte (långt avstånd).

Beträffande fasanen var det en bekant som trodde att det var en årsunge av rapphöna???

Tack för all hjälp!///Lars-Ove

Bilagor

• Sångare.jpg
    Sångare.jpg
    18.4 KB · Visningar: 322
Ursäkta mina grusiga morgonögon, visst är det en Acrocephalus. Med tanke på den första bilden så misstänker jag kärrsångare, är dock inte helt säker.

// Daniel

Biotopen säger kärrsångare men det något ljusare ögonbrynet pekar åt rörsångarhållet. Dock har även kärrsångaren ett litet ögonbryn. Men som fågelguiden säger...rör och kärr är väldigt snarlika.
För min det lutar det åt kärrsångare, mest med tanke på biotopen i bakgrunden.
En beskrivning av lätet hade hjälpt...
/martin

Hej och tack för mödan!
Bilden på sångaren är tagen från fågeltornet vid Munkagårdsfloen i Falkenberg. En liten "damm" återstår av en utdikad sjö. Fågeln satt i vegetationen runt sjön. Runt sjön är i huvudsak åkermark.
I "dammen" finns snäppor av olika slag, skärfläckor och gravänder.
///Lars-Ove

Hej och tack för mödan!
Bilden på sångaren är tagen från fågeltornet vid Munkagårdsfloen i Falkenberg. En liten "damm" återstår av en utdikad sjö. Fågeln satt i vegetationen runt sjön. Runt sjön är i huvudsak åkermark.
I "dammen" finns snäppor av olika slag, skärfläckor och gravänder.
///Lars-Ove
Rörsångare är ju nästan alltid knuten till vassbestånd, särskilt under häckningstid. Biotopen på bilderna talar ju som sagt för kärrsångare och jag håller med Daniel om att känslan också är i dennes favör. Men det är ofta svårt om man inte hör dem.

Vad gäller hönan så får jag erkänna att jag är dålig på ungfåglar. Jag är böjd att hålla med Daniel även där även om jag inte får allt att stämma riktigt. Finns det fler bilder? Eller vad säger du Daniel? Är det tveklöst?

Mvh/ Ola

Eller vad säger du Daniel? Är det tveklöst?

Om vi ser till helheten på fågeln så ser jag det som en fasan. Näbb, huvud kropp är kraftiga och runda, där en rapphöna i mitt tycke skulle kännas bra mkt mindre och slankare. I nedre högra delen ser man även en rätt lång stjärt, vilket också rimmar bra med fasan men illa med rapphöna.

Vad jag kan lägga mig till minnes har jag nog aldrig sett en ung rapphöna, så jag har inte så mkt att ta till där och heller inte någon litteratur här på jobbet. Håller alltså fortfarande på fasan med anledning av ovanstående...

// Daniel

Återigen tack. Man lär sig faktiskt mycket när det uppstår en diskussion runt fotot.

Jag har studerat bilderna som jag tog mot dammen men någon vass syns inte till någonstans, bara stränder med gräs eller buskvegetation, se bild.
Detta kanske enligt er då talar för kärrsångare.

Bilagor

• Munkagårdsfloen.jpg
    Munkagårdsfloen.jpg
    13.4 KB · Visningar: 295
Återigen tack. Man lär sig faktiskt mycket när det uppstår en diskussion runt fotot.

Jag har studerat bilderna som jag tog mot dammen men någon vass syns inte till någonstans, bara stränder med gräs eller buskvegetation, se bild.
Detta kanske enligt er då talar för kärrsångare.
Helt klart gör det det.

Mvh/ Ola

hej.
Jag anar att flera av dessa varit med i forumet på sista tiden men jag kan ändå inte artbestämma dom.
Jag tror att de tre första är samma art.
4:e gissar jag på gärdsmyg, men de mörkbruna partierna på ryggen gör mig osäker.

*/ Lasse

Bilagor

• 1_IMG_2861.jpg
    1_IMG_2861.jpg
    36.1 KB · Visningar: 256
  • 1_IMG_3069.jpg
    1_IMG_3069.jpg
    53.8 KB · Visningar: 254
  • 1_IMG_8458.jpg
    1_IMG_8458.jpg
    30.9 KB · Visningar: 256
  • IMG_3001.jpg
    IMG_3001.jpg
    35 KB · Visningar: 256
  • IMG_4579.jpg
    IMG_4579.jpg
    21.1 KB · Visningar: 256
4 till kommer här

Bilagor

• IMG_6695.jpg
    IMG_6695.jpg
    50.3 KB · Visningar: 248
  • IMG_7075.jpg
    IMG_7075.jpg
    30 KB · Visningar: 252
  • IMG_7171.jpg
    IMG_7171.jpg
    33 KB · Visningar: 249
  • IMG_9814.jpg
    IMG_9814.jpg
    34 KB · Visningar: 266
1. Lövsångare
2. Lövsångare
3. Gransångare (mörka ben, mer nätt intryck samt mer åt det oliv/brunfärgade hållet)
4. Göktyta (som är bra mkt större än en gärdsmyg)
5. Havstrut (juvenil)
6. Grå flugsnappare
7. Ängspiplärka
8. Sånglärka (som även de kan resa tofs, dock ej lika spetsig som släktingen tofslärka)
9. Någon slags Acrocephalus-sångare, om det är kärr- eller rörsångare vågar jag inte ge mig in på.

// Daniel

Tackar otroligt mycket.
Det syns inte på bilden men sista fågeln är omgiven av mycket vass, så då kanske man kan dra slutsatsen att det är en Rörsångare.

*/ Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar