Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Vissa av fläckarna kan se lite runda ut men det skall ändå vara en taltrast. Jämnbrun ovansida (dubbeltrasten har mer kontrastrik vingovansida med ljusare kanter på fjädrarna), kort stjärt, avsaknad av tydlig ljus kindfläck samt avsaknad av tydlig mörk sidofläck. Därtill är även de flesta fläckarna tydligt pilspetsformade.

Mvh/ Ola

Tack för det svaret. Det som fick mig att tro på en möjlig dubbeltrast var att den såg stor ut som en koltrast och hade lång hals när den sträckte på sig.

MVH Lelle

Vad för fågel?

Var ute och vandrade lite i helgen och vi såg ett par fåglar vi inte kunde identifiera. Någon som kan hjälpa till?
Dels såg vi en unge, vi såg även någon slags förälder, men den försvann för fort för att vi skulle kunna få någon uppfattning om vad det var.
http://www.flickr.com/photos/onasut/4746734244/in/set-72157624244393933/

Sen såg vi en annan sorts fågel, först i luften och sen på marken tillsammans med ungar.
http://www.flickr.com/photos/onasut/4746101093/
http://www.flickr.com/photos/onasut/4746744464/in/set-72157624244393933/

Kanske inte världens tydligaste bilder, men någon kanske känner igen dem?
/Helene

Var ute och vandrade lite i helgen och vi såg ett par fåglar vi inte kunde identifiera. Någon som kan hjälpa till?
Dels såg vi en unge, vi såg även någon slags förälder, men den försvann för fort för att vi skulle kunna få någon uppfattning om vad det var.
http://www.flickr.com/photos/onasut/4746734244/in/set-72157624244393933/

Sen såg vi en annan sorts fågel, först i luften och sen på marken tillsammans med ungar.
http://www.flickr.com/photos/onasut/4746101093/
http://www.flickr.com/photos/onasut/4746744464/in/set-72157624244393933/

Kanske inte världens tydligaste bilder, men någon kanske känner igen dem?
/Helene

Jag klipper till med järpe i kycklingfas på ettan.

/Niklas

Det kan nog stämma

Jag klipper till med järpe i kycklingfas på ettan.

/Niklas

Det där kan nog stämma, vi såg ju även en glimp av någon slags förälder och nu när jag tittar på bilder på Järpe så känns det igen. Min pojkvän försökte få det till en tjäder men det gick jag inte med på och jag försökte med duva men den var ju brun och inte riktigt duvlik heller.
Järpe it is!

Ingen som har svaret på gåtan ?

/Fredric

Alla dessa märkligt färgade änder som hänger med gräsänder är på ett sätt just gräsänder. Gräsänder har avlats på många sätt och blivit till bland annat vita änder, "matänder" etc. När sådana avlade änder parar sig med andra mer vanliga änder kan de se ut lite hursomhelst. Ofta pratar man om "parkänder" när man ska i fågelskådarkretsarsammanhang (långt ord va!) ger dessa varianter ett gemensamt namn.

Så om man ska kalla det färgfel eller ej vet jag inte, men så ser inte vanliga vilda änder ut, men det är ett vanligt utseende bland änder som har lite, så att säga, blandat ursprung!

Googla på t ex "domesticated mallards" så får du en känsla för hur stor variationen är!

Allt gott!
/Johan

Alla dessa märkligt färgade änder som hänger med gräsänder är på ett sätt just gräsänder. Gräsänder har avlats på många sätt och blivit till bland annat vita änder, "matänder" etc. När sådana avlade änder parar sig med andra mer vanliga änder kan de se ut lite hursomhelst. Ofta pratar man om "parkänder" när man ska i fågelskådarkretsarsammanhang (långt ord va!) ger dessa varianter ett gemensamt namn.

Så om man ska kalla det färgfel eller ej vet jag inte, men så ser inte vanliga vilda änder ut, men det är ett vanligt utseende bland änder som har lite, så att säga, blandat ursprung!

Googla på t ex "domesticated mallards" så får du en känsla för hur stor variationen är!

Allt gott!
/Johan

Stort tack för hjälpen att reda ut detta, det är mycket att lära sig :)

/Fredric

Ett par bilder till från gårdagen

Nu är ni säkert trötta på mig, men jag hoppas kunna besvara andras frågor någon dag :)

Är inte säker på dessa, har framförallt svårt för alla sångare, mina gissningar:

1 - Sävsångare
2- Juv Sävsångare
3- Juv tofsvipa
4 - förmodligen gräsänder, men jag har aldrig sett dem med 2 mörka streck i ansiktet, det enda jag hittat som har 2 är Årta.

sävsångare.jpg

ung_sävsparv.jpg

tofsvipa.jpg

gräsand.jpg

Tack på förhand

/Fredric

Vad kan det här vara för fågel (bild 1) som är på väg till fem små hungriga som kläcktes igår (bild 2)?

(dom bor i en blomkruka på väggen)

Bilagor

• IMG_3731 400x400.jpg
    IMG_3731 400x400.jpg
    82.2 KB · Visningar: 384
  • IMG_3712 400x400.jpg
    IMG_3712 400x400.jpg
    89.7 KB · Visningar: 388
Tack och bock Tobbe! Ska berätta för grannarna i torpet bredvid (där fåglarna bor), nu blir dom glada :)

Nu är ni säkert trötta på mig, men jag hoppas kunna besvara andras frågor någon dag :)

Är inte säker på dessa, har framförallt svårt för alla sångare, mina gissningar:

1 - Sävsångare
2- Juv Sävsångare
3- Juv tofsvipa
4 - förmodligen gräsänder, men jag har aldrig sett dem med 2 mörka streck i ansiktet, det enda jag hittat som har 2 är Årta.

Visa bilaga 106763

Visa bilaga 106764

Visa bilaga 106765

Visa bilaga 106766

Tack på förhand

/Fredric

Sävsångare
Sävsparv
Tofsvipa
Årta

/Oscar

Pratkvarn?

Kan det här vara en trast som tycker om att snacka strunt?

Tack på förhand.

Bilagor

• trast1.jpg
    trast1.jpg
    41.3 KB · Visningar: 380
Säbysjön

Hejsan!
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att artbestämma de här små raringarna som vi hittade runt Säbysjön i Järfälla. Bildkvalitén är tyvärr inte på topp...
Tack på förhand!
/M*

Bilagor

• 100629_saby_0015x.jpg
    100629_saby_0015x.jpg
    20.8 KB · Visningar: 364
  • 100629_saby_0033x.jpg
    100629_saby_0033x.jpg
    19 KB · Visningar: 356
  • 100629_saby_0039x.jpg
    100629_saby_0039x.jpg
    31.5 KB · Visningar: 359