ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Kul att för en gångs skull hinna före de verkliga experterna, även om jag naturligtvis inte var lika specifik som Birdman. Bara namnet säger ju en del :)

WFS) (Graylingman skrev:
Kul att för en gångs skull hinna före de verkliga experterna, även om jag naturligtvis inte var lika specifik som Birdman. Bara namnet säger ju en del :)
Ditt namn säger ju också en del! Varför finns det ingen fiskidentifikationstråd? (Eller gör det det?)

Rovis?

Såg denna idag utanför Salem i Stockholm, mitt på dagen och den var väldigt högt upp där den cirkulerade tillsammans med en likadan fågel.

Antar att det är en rovfågel men vad är det?

Har bara 300 mm å det räckte inte så längt i det här fallet hehe, hoppas ni kan se vad det är ändå .-)

Bilagor

• rovis1.jpg
    rovis1.jpg
    10.4 KB · Visningar: 395
Birdman skrev:
Det är en ormvråk. Säkert nyligen anländ då de är mitt uppe i sträckperioden nu.

// Daniel

Aha en ormvråk, vad är sträckperioden för nåt?

Brukar dom hålla till i ungefär samma område eller?
Tänkte om man skulle åka ut och vänta in dom nästa gång man har tid så man kunde få nån ordentlig bild.

Tack!

C-nord skrev:
Aha en ormvråk, vad är sträckperioden för nåt?

Brukar dom hålla till i ungefär samma område eller?
Tänkte om man skulle åka ut och vänta in dom nästa gång man har tid så man kunde få nån ordentlig bild.

Tack!

Sträckperioden är när fåglarna antingen flyttar norrut (som nu) eller söderut. Lite förenklat blir det under vår och höst.

Om det är en vråk som har mutat in ett revir så finns de säkert i området fram till september. Det är dock rätt så svårt att komma nära och om det är så att du hittar boet så avråder jag dig att försöka dig på fotografering där då störningsrisken är mycket stor, men det tror jag att du förstår. Är det dock en sträckande fågel flyger den bara förbi eller håller till i området under någon dag, allt beroende på om den hittar någon smaskig sork.

// Daniel

Alright då fick man lite mer kött på benen, näe det förstår jag att man skall absolut respektera deras "hem" så att säga, aja får kolla till påskhelgen om dom är kvar men den här gången ska jag har mera tele med mig hehe.

Tack så mycket för lektionen!

Hmm, vad kan detta vara för en krabat?
Tycker att det är svårt att se, men kan det vara en skata? Tycker inte att täckningen stämmer då skatan har mer svart på halsen, men det kan ju vara så att den sitter hopkrupen kanske?
(Hoppas förvisso på någon roligare art som jag inte har sett innan :) )

/Jonas

Bilagor

• img_4162 copy.jpg
    img_4162 copy.jpg
    79.3 KB · Visningar: 335
Skulle vilja ha lite hjälp med denna, trodde först att det var en ung större hackspett men efter att ha läst i fågelboken så tror jag nu att det är en mindre hackspett. Stämmer det?

Bilagor

• 08-03-16_0002.jpg
    08-03-16_0002.jpg
    28.7 KB · Visningar: 577
Ja, det finns (nu höftar jag rätt villt) 20 ex i Sverige just nu, det är en fågel som håller på att sprida sig norrut och det är ganska livlig debatt om man skall skjuta av den eller inte då många klassar denna som en inplanterad och kan hota våra egna arter.

I Danmark tror jag de tog beslut om att skjuta av den. I Sverige har man inte tagit beslutet än. Vissa individer klassas som spontana av de som åker runt och sätter ett X i boken för varje ny art de ser så ren "park-fågel" är det inte alltså frågan om, den har häckat på något/några ställen i skåne.

Tack för infot!
Då är det helt klart "min sällsyntaste" fågel i alla fall. Får väl spara bilden då, trots kvaliten. :)

å denna häringa då?

trodde först det var en fiskgjuse när jag körde bilen, sen när jag stannade å plåtade vet jag inte om det blev samma fågel. hemma, nu när jag kolla bilden ser det mer ut som en brun kärrhök. är det korrekt?

hedemora, 21 mars

apropå inge annat såg jag (o plåta förståss) en massa tranor vid säter, är de inte lite tidiga?

Bilagor

• rr.jpg
    rr.jpg
    24.7 KB · Visningar: 412
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar