Advertisement

Annons

Fågelidentifikation

Detta ärnogen ungtrut-men vilken? Fotograferad vintertid här i Göteborg

Hej igen,
Jag hade en bild på denna ungtrut lite längre upp i tråden. Kan någon säga vad det är för trut?

Re: Detta ärnogen ungtrut-men vilken? Fotograferad vintertid här i Göteborg

gunau skrev:
Hej igen,
Jag hade en bild på denna ungtrut lite längre upp i tråden. Kan någon säga vad det är för trut?

Ser ut som en gammal gråtrut i vinterdärkt.

Mvh
David

Ser ut som en gammal gråtrut i vinterdärkt.

an tackar. Det är alltid roligast när man vet vad det är. /Gunnar

Hej,

I en stor flock med gulsparvar fanns några som så lite mindre ut och var lite annorlunda tecknade och helt saknade gult. Är det ändå gulsparv?

Bilagor

• frågatätting2.jpg
    frågatätting2.jpg
    86.9 KB · Visningar: 310
Och lite senare flög en flock med 7 gäss över. Trodde det var grågäss men när jag tittar på bilden efteråt är en av den tvärfläckad. Bläsgås?
(bildkvaliteten är usel men går den att artbestämma?)

Bilagor

• frågagås2.jpg
    frågagås2.jpg
    59.2 KB · Visningar: 509
..en till på samma, där de extremt slitna stjärtpennorna syns åtminstone:

Bilagor

• 080210_havsörn_0026_forum.jpg
    080210_havsörn_0026_forum.jpg
    92.8 KB · Visningar: 468
Jag vet att du kan betydligt mer om pippisar än mig Stefan. Vad har du för karaktärar tycker du som talar för bläsgås och inte grågås på bilden?

Prova lyft in bilden och kör shadows/highlight då tycker åtminstonde jag att bilden ser väldigt bra ut för grågås med så pass ljusa täckare (framkanten av vingen för de som inte är onitologer) på vingundersidorna.

Kan det vara utbytta fjädrar som syns på höger arm (dvs ojämn bakkant)? När ruggar gässen? Om det är på sommaren så är det ingen årsunge om mina antaganden stämmer.

Jag är dålig på gäss men fick grågåsvibbar när jag såg bilden.

Havsörn, ja. Hur ung? Det är en första eller andra vinterns örn dvs född i sommras eller sommaren innan. Det gör den till som fågelskådare kallar för 2-3k (kalenderår) gammal.

Det är väldigt mycket svart på näbben och vad jag kan se är det ungfågeldräkten den är klädd i så jag sätter mina 5c på att fågeln är en 2k.

Fina bilder förresten!

Senast ändrad:
Astacus skrev:
Och lite senare flög en flock med 7 gäss över. Trodde det var grågäss men när jag tittar på bilden efteråt är en av den tvärfläckad. Bläsgås?
(bildkvaliteten är usel men går den att artbestämma?)

Torde vara en grågås. Ljusa täckare som kontrasterar mot mörkare pennor.

Alexandersson skrev:
Jag vet att du kan betydligt mer om pippisar än mig Stefan. Vad har du för karaktärar tycker du som talar för bläsgås och inte grågås på bilden?

Prova lyft in bilden och kör shadows/highlight då tycker åtminstonde jag att bilden ser väldigt bra ut för grågås med så pass ljusa täckare (framkanten av vingen för de som inte är onitologer) på vingundersidorna.

Kan det vara utbytta fjädrar som syns på höger arm (dvs ojämn bakkant)? När ruggar gässen? Om det är på sommaren så är det ingen årsunge om mina antaganden stämmer.

Jag är dålig på gäss men fick grågåsvibbar när jag såg bilden.

Mittåt!

Vid närmare flukt på aktuell bild så backar jag. Det torde vara en grågås med lite skit/kladd på buken. Även solen har fläckar... ;-)

Fridens
Oscar

Osquar skrev:
Mittåt!

Vid närmare flukt på aktuell bild så backar jag. Det torde vara en grågås med lite skit/kladd på buken. Även solen har fläckar... ;-)

Fridens
Oscar

Skit på buken? Snarare en typiskt tecknad grågås. Jämför med bifogad bild, tagen 080210. Grågås har även dom mörkfläckig buk, dock inte lika tydligt som hos bläsgås vars fläckar bildar tvärgående band.

//David

Bilagor

• 080210.gragas.jpg
    080210.gragas.jpg
    25.7 KB · Visningar: 365
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar