lofling
Aktiv medlem
Vad kan den här bruna anden vara för något? Det svarta bakom är en sothöna för referens om storleken. Bara mobilen direkt på tuben utan hållare så usel bild. Fotograferad idag i Närke.
Vigg, hona?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad kan den här bruna anden vara för något? Det svarta bakom är en sothöna för referens om storleken. Bara mobilen direkt på tuben utan hållare så usel bild. Fotograferad idag i Närke.
Den skarpa övergången mellan huvud och hals säger mig att det borde vara storskrake, honor (alltså inte småskrake för den har inte så markerad övergång).
Vigg, hona?
Letade efter tofs eller antydan till tofs men kunde inte se någon. Tyckte samtidigt att fågeln var så genomfärgad och mörk för att vara en unge. Och sen tycker jag inte man brukar se det tydliga vita bak under vingarna på vigg men kanske är en variation eller vinkeln som fågeln låg i. Men vigg ung hona känns väl rätt trolig.
Här har du ett viggpar.
Den skarpa övergången mellan huvud och hals säger mig att det borde vara storskrake, honor (alltså inte småskrake för den har inte så markerad övergång).
visst är det storskrakar, men man kan inte med säkerhet spika att det är honor så här års. årsungar eller ruggande hannar är mkt lika.
Med vänlig hälsning peter
Funderar över vad det här kan vara för någonting. Ärtsångare? Tycker mig se att den är lite mörk på bröstet också. Går bet på den här!
Fotograferade vad jag trodde var skärpiplärkor på Runde (måndasskiftet juni/juli) men när jag nu går genom bilderna hittar jag denna, som avviker från de övriga och får mig att tänka ängspiplärka, Kortare och ljusare näbb, ljusare ben och mer distinkt teckning. Har jag rätt eller handlar det om att det är en juvenil?
undrar Eva
Känner mig rätt övertygad om att fågeln till höger på bild är en större strandpipare, men vad är de övriga två? Kan den till vänster vara någon sort snäppa och den bakom (ur fokus) vara någon sorts beckasin. Fotograferade på nordöstra Öland idag.
kärrsnäppa med svart mage, enda vadaren som har det i Sverige, o grönbena.
peter
Stort tack för snabbt svar. Jag såg de gröna benen, men blev osäker eftersom det fanns ganska många arter med gröna ben. Kommer nog att ta tid innan jag lär mig det här.....
Hur ska vi titta för att skilja på adult och juvenil ? Finns det tydliga könsskillnader ?
Gårdagsexempel för min del https://artportalen.se/Image/1897368