Annons

Fågelidentifikation

Vad är detta för fågel?

En stor och stadig pippi som satt längs vägkanten. Den flög iväg och hade ljusa/vita partier undertill. Annars helbrun med gul näbb och svart spets.
 

Bilagor

  • DSC_5048 copy.jpg
    DSC_5048 copy.jpg
    41 KB · Visningar: 122
Min första fågelbild

Nytt 70-200 och fångade denna fina fågel utanför Hässleholm. Jag har några gissningar men vill gärna få det bekräftat av någon duktig medlem.

/Håkan
 

Bilagor

  • 131117_maglehult_7413-2.jpg
    131117_maglehult_7413-2.jpg
    94.4 KB · Visningar: 87
Nytt 70-200 och fångade denna fina fågel utanför Hässleholm. Jag har några gissningar men vill gärna få det bekräftat av någon duktig medlem.

/Håkan

Korsnäbb, troligen av den mindre arten. Den ser ut att ha näbben något öppen, vilket gör att den ser kraftigare ut än den är.

Mvh Toni
 
Vilken sångare?

Denna sångare fotades på Öland i mitten av Juli i år. Nu behöver jag hjälp med artbestämningen. Tycker att benen är mörka som hos Gransångaren, men näbben stämmer inte.
 

Bilagor

  • d3IMG_4200F.jpg
    d3IMG_4200F.jpg
    44.9 KB · Visningar: 81
Denna sångare fotades på Öland i mitten av Juli i år. Nu behöver jag hjälp med artbestämningen. Tycker att benen är mörka som hos Gransångaren, men näbben stämmer inte.

Med all säkerhet en lövsångare. Generellt sett lite mer gulgrön i dräkten än Granis. Benfärg svårbedömd på bilden, men jag upplever ändå färgen mer ljus än mörk. Vidare är Lövis snäppet större än Granis, vilket jag tycker mig få känslan av på bilden. Slutligen, den ser ut att sjunga? I så fall blir artningen piece of cake... ;-)

/Oscar
 
Med all säkerhet en lövsångare. Generellt sett lite mer gulgrön i dräkten än Granis. Benfärg svårbedömd på bilden, men jag upplever ändå färgen mer ljus än mörk. Vidare är Lövis snäppet större än Granis, vilket jag tycker mig få känslan av på bilden. Slutligen, den ser ut att sjunga? I så fall blir artningen piece of cake... ;-)

/Oscar

Plus att man ser den relativt långa vingspetsen, vilket spikar lövsångare.

//Benny
 
Entita?

Fotad i helgen norr om Västerås.
mvh
/Lars
 

Bilagor

  • IMG_4674_beskuren_minskad.jpg
    IMG_4674_beskuren_minskad.jpg
    122.5 KB · Visningar: 81
  • IMG_4763_minskad.jpg
    IMG_4763_minskad.jpg
    130.9 KB · Visningar: 73
Jag skulle nog sagt Svartmes men kanske ska låta experterna uttala sig först

Thomas

Nä, nån svartmes är det inte. Talltita eller entita. Svårt som attan. Men Västerås borde ge entita.

Men lite talltitekaraktärer har den ändå, tex ljus "spegel" på vingen och kinden ser helt vit ut.

//Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.