Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Silvertärna? Tänker mest på det gråa bröstet, de korta (?) fötterna.. Har inte alls mycket erfarenhet av silvertärna/fisktärna, Därför jag ställer frågan. Skriv gärna hur ni ser skillnad på dessa två. ;)Visa bilaga 125981
/Edwin

ser man dem så här nära kan man notera att bröstet har en grå ton som når ända upp mot hakan.
näbben kort o rätt klen, det svarta på huvudet bakom ögat går rätt lågt. en fiskt har liksom en sväng på det svarta som gör att det blir mer som en öppen ljus kind.

Några frågetecken från denna morgon på Aurriv på södra Gotland.
Den första är jag rätt säker på att det är en kustpipare. Kan den andra också vara en sådan modell yngre? Och rovfågeln. Tyckte den såg ovanligt mörk ut. Bilden kunde ju vara bättre men kan någon säga vad det är?

//Lars

kustpipare ad
kustpipare ad, men kommit än längre i sin ruggning
ormvråk eller bivråk kanske. omöjligt att se på en sådan bild. bara gissa kan man göra, håller mest på ormvråk

/// berglin

Större eller mindre hackspett

Tycker att den är för stor för att vara mindre och för liten för att vara större. Kan det vara en unge av större hackspett?

Bilagor

• hackspett.jpg
    hackspett.jpg
    96.9 KB · Visningar: 219
Var och fotograferade häromdagen och fick dessa tre gynnare. På de två översta gissar jag på kärrsångare/rörsångare men de ska inte vara alltför lätta att särskilja tydligen. Den tredje är en lärka av något slag med kanske inte alltför tydliga särdrag. Tacksam för hjälp!

Bilagor

• IMG_9278.jpg
    IMG_9278.jpg
    18.1 KB · Visningar: 174
  • IMG_9279.jpg
    IMG_9279.jpg
    18 KB · Visningar: 168
  • IMG_9486.jpg
    IMG_9486.jpg
    16.1 KB · Visningar: 169
Var och fotograferade häromdagen och fick dessa tre gynnare. På de två översta gissar jag på kärrsångare/rörsångare men de ska inte vara alltför lätta att särskilja tydligen. Den tredje är en lärka av något slag med kanske inte alltför tydliga särdrag. Tacksam för hjälp!

trol rörsångare ja,
men sista bilden är inte en lärka, utan en piplärka.
ser ut som en juvenil ängspiplärka.

///berglin

Massa fåglar från hjälstaviken igår. Tyvärr mitt på dagen så en massa värmedaller som ställer till det extra, men hoppas ni kan se vad det är iaf =)

/Anna

Bilagor

• fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    40.7 KB · Visningar: 211
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    35.5 KB · Visningar: 210
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    38.9 KB · Visningar: 209
  • fagel5.jpg