blixten97
Aktiv medlem
Hej!
Förutom det du nämnt kan du även notera den långa stjärten som sticker ut utanför vingspetsarna. En silvertärna är det.
Mvh/ Ola
Tack så mycket Ola!
/Edwin
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Förutom det du nämnt kan du även notera den långa stjärten som sticker ut utanför vingspetsarna. En silvertärna är det.
Mvh/ Ola
Silvertärna? Tänker mest på det gråa bröstet, de korta (?) fötterna.. Har inte alls mycket erfarenhet av silvertärna/fisktärna, Därför jag ställer frågan. Skriv gärna hur ni ser skillnad på dessa två. Visa bilaga 125981
/Edwin
Några frågetecken från denna morgon på Aurriv på södra Gotland.
Den första är jag rätt säker på att det är en kustpipare. Kan den andra också vara en sådan modell yngre? Och rovfågeln. Tyckte den såg ovanligt mörk ut. Bilden kunde ju vara bättre men kan någon säga vad det är?
//Lars
kustpipare ad
kustpipare ad, men kommit än längre i sin ruggning
ormvråk eller bivråk kanske. omöjligt att se på en sådan bild. bara gissa kan man göra, håller mest på ormvråk
/// berglin
Tycker att den är för stor för att vara mindre och för liten för att vara större. Kan det vara en unge av större hackspett?
Det är en större hackspett.. Ev. en unge.
//Benny
Tack! Då skulle jag gissa på en unge för den ser väldigt "dunig" ut (och inte så stor)
//Kjell
Framförallt den röda hjässan säger att det är en juv fågel. Adult hane har en röd nackfläck och adult hona inget rött alls på huvudet.
/Oscar
Jag är färgblind och ser ej "det röda på hjässan", därav tvekan om juv.
//Benny
Ok. Det måste vara knepigt emellanåt i spenaten, eller?
/Oscar
bild 3 möjligen en brunk....
Kan det vara någon slags koltrast eller Stare?
Var och fotograferade häromdagen och fick dessa tre gynnare. På de två översta gissar jag på kärrsångare/rörsångare men de ska inte vara alltför lätta att särskilja tydligen. Den tredje är en lärka av något slag med kanske inte alltför tydliga särdrag. Tacksam för hjälp!
trol rörsångare ja,
men sista bilden är inte en lärka, utan en piplärka.
ser ut som en juvenil ängspiplärka.
///berglin
kort stjärt=stare
lång stjärt=koltrast
alttså koltrast
///berglin