Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Tbirder
Aktiv medlem
Eftersom det är första sommaren jag fotar så har jag mycket svårt med våra sommargäster. Här kommer "en drös" bilder på de jag inte lyckats artbestämma. Tack på förhand!
Mvh Christina
1: Bofink.
2 och 3: Svartvit flugsnappare (ungar).
4: Rödhake, juvenil.
5: Svartvit flugsnappare, en riktigt sliten hona (med reservation för att det finns en del väldigt ljusa, honlika hanar)
Mvh, Toni
Osquar
Aktiv medlem
I närheten av Lemmeströ, södra Skåne idag.
Ormvråk i ljus fas, sk börringevråk?
Yepp!
Men det finns ballare saker att jobba på i trakten än Börringevråkar.................... ;-)
/Oscar
Newman75
Aktiv medlem
Jotack, det var inte en börringevråk jag var ute efter. Dock lös den (och andra örnar) med sin frånvaro den lilla stunden jag hann vara där, tyvärr har jag inte mycket tid de kommande dagarna heller så risken är väl rätt stor att den drar vidare. Fick man utrett om det var en "vanlig" eller spansk kejsarörn? Enligt artikel i Sydsvenskan.se (om man nu skall lita på tidningar) så skulle man anlita någon finsk expert för att granska foton då det tydligen inte var helt lätt att skilja dem åt?Yepp!
Men det finns ballare saker att jobba på i trakten än Börringevråkar.................... ;-)
/Oscar
gavia
Aktiv medlem
Jotack, det var inte en börringevråk jag var ute efter. Dock lös den (och andra örnar) med sin frånvaro den lilla stunden jag hann vara där, tyvärr har jag inte mycket tid de kommande dagarna heller så risken är väl rätt stor att den drar vidare. Fick man utrett om det var en "vanlig" eller spansk kejsarörn? Enligt artikel i Sydsvenskan.se (om man nu skall lita på tidningar) så skulle man anlita någon finsk expert för att granska foton då det tydligen inte var helt lätt att skilja dem åt?
kejsaren har varit sedd i halland idag.
den finska experten lär väl vara dick forsman som är en stor autoritet på rovfåglar.
bla har gett ut flera böcker i ämnet.
mvh peter berglin
annasnatur
Aktiv medlem
Nån som känner igen de här fåglarna?
1, kanske en ormvråk igen, såg att det va bivråk rapporterat från samma plats idag så bäst att iaf fråga =)
2, myrspov?
3, ?
4, nån juvenil lärka? (uppehåll sig i gräset på en vadaräng)
/Anna =)
1, kanske en ormvråk igen, såg att det va bivråk rapporterat från samma plats idag så bäst att iaf fråga =)
2, myrspov?
3, ?
/Anna =)
Bilagor
gavia
Aktiv medlem
1 ormvråk, gammal fågel i kraftig ruggning. hade det varit en bivråk så hade den haft en helt annan bandning på stjärten. annars kan man kanske tycka att huvudet känns långt. men det är mer en subjektiv karaktär. bandningen på sjtärten är en defenitiv karaktär.Nån som känner igen de här fåglarna?
2, myrspov?
3, ?
/Anna =)
2 myrspov, ad hane
3 kan det vara juv svarthätta?
4 sånglärka
mvh peter berglin
Tbirder
Aktiv medlem
Nån som känner igen de här fåglarna?
2, myrspov?
3, ?
/Anna =)
Peter hann före mig
Bild 3 tror jag är en näktergal. Rätt kraftig näbb, anar rödaktig stjärt mm.
När det gäller bild 1 kan man ju för skojs skull tillägga att bröstbandet som anas och den täta bandningen på vingarna inte heller passar in för en bivråk.
Mvh, Toni
annasnatur
Aktiv medlem
Peter hann före mig
Bild 3 tror jag är en näktergal. Rätt kraftig näbb, anar rödaktig stjärt mm.
När det gäller bild 1 kan man ju för skojs skull tillägga att bröstbandet som anas och den täta bandningen på vingarna inte heller passar in för en bivråk.
Mvh, Toni
Tack Peter och Toni för svaren.
Fågeln på bild 3 befann sig inne bland träd (men i närheten finns både hav, å och vadaräng, Sandemar, sthlm). Jag skrämde tyvärr iväg den och då lät den med glesa högljudda pip, ett pip i taget med paus mellan.
Lägger upp en till bild på samma fågel och hoppas det blir tydligare då =)
Bilagor
Tbirder
Aktiv medlem
Tack Peter och Toni för svaren.
Fågeln på bild 3 befann sig inne bland träd (men i närheten finns både hav, å och vadaräng, Sandemar, sthlm). Jag skrämde tyvärr iväg den och då lät den med glesa högljudda pip, ett pip i taget med paus mellan.
Lägger upp en till bild på samma fågel och hoppas det blir tydligare då =)
Absolut näktergal. Det blev ännu tydligare med den nya bilden och lätesbeskrivningen.
Mvh, Toni
gavia
Aktiv medlem
Absolut näktergal. Det blev ännu tydligare med den nya bilden och lätesbeskrivningen.
Mvh, Toni
du är en klok man Toni.
mvh peter
gavia
Aktiv medlem
Spov av nåt slag?
visst är det så, småspov skulle jag gissa trots denna vinkel.
alla 3 ex ser ut att ha rätt korta näbbar.
mvh peter berglin
gavia
Aktiv medlem
tittar man bara på dräktkaraktärer så finns det inte så många att skilja stor fr småspov åt underifrån.Tack för snabbt svar Peter!
Här är en i lite bättre vinkel...
men jag tycker fortfarande att med dessa korta näbbar bör det vara småspov. när man ser dem i fält så brukar det oftast inte vara svårt för de är rätt djudliga båda arter. så man behöver nästan i titta på dem för man har redan hört vilken art det är. men det hjälper ju föga på en bild som denna. det är också därför detta är så kul.
Orre
Avslutat medlemskap
Återigen dags att konsultera denna trådens expertis.
Vad är detta som jag fotograferade från en lekplats i Ljunghusen?
Tack på förhand
/Karl
Jag gissar på tornfalk.
//Benny