Annons

Fågelidentifikation

suddis

Jag vet att den är i det suddigaste laget, men nu är så himla duktiga här så jag ger den ett försök. Tack på förhand!
 

Bilagor

  • suddis.jpg
    suddis.jpg
    20.4 KB · Visningar: 318
Kungsörn ?

Dök plötsligt upp övanför trädtopparna så jag han inte mer än slänga upp kameran och skjuta av. Teckningen får mig vilja ha det till en ung Kungsörn, har jag rätt ? Fotat idag 11-10-28 Hammarö vid Vänern
 

Bilagor

  • Kungsörn1.jpg
    Kungsörn1.jpg
    7.1 KB · Visningar: 295
  • Kungsörn2.jpg
    Kungsörn2.jpg
    4.4 KB · Visningar: 292
Vråk????

Avståndet var långt, men går det att utifrån denna bild identifiera arten? En bekant trodde på vråk --- möjligen fjälldito.
Den stackaren var hela tiden uppassad av ett 20-tal kråkor (råkor?).
Tacksam för hjälp!///Lars-Ove
 

Bilagor

  • Fråpga 6.jpg
    Fråpga 6.jpg
    4.5 KB · Visningar: 381
Vet någon vad det här är för fågelart?

Bilderna är tagna utanför Eskilstuna vid en våtmark, hittar inget i fågelböckerna.
2011-10-29fåglar_3973DSC_01.jpg

2011-10-29fåglar_3974DSC_01.jpg
 
Avståndet var långt, men går det att utifrån denna bild identifiera arten? En bekant trodde på vråk --- möjligen fjälldito.
Den stackaren var hela tiden uppassad av ett 20-tal kråkor (råkor?).
Tacksam för hjälp!///Lars-Ove

Ormvråk! Notera det ljusa bröstbandet, som är en typisk karaktär. Fjällvråkar är dessutom oftast ljusare i huvudet!

/Rasmus
 
Större korsnäbb?

I flocken av mindre kosnäbbar visade den här upp sig. Jag vet inte om jag fantiserar men jag tycker näbben är både grov och krokig??? Kan det vara en större korsnäbb, eller snarare är det det?
 

Bilagor

  • Misstänkt större korsnäbb400.jpg
    Misstänkt större korsnäbb400.jpg
    99.8 KB · Visningar: 322
I flocken av mindre kosnäbbar visade den här upp sig. Jag vet inte om jag fantiserar men jag tycker näbben är både grov och krokig??? Kan det vara en större korsnäbb, eller snarare är det det?

Knepiga djur de här, men denna känns som en fullgod kandidat för den större.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.