Annons

Fågelidentifikation

Det ljusa bröstbandet stämmer väl in ganska bra på en adult fjällis?

// Thomas

På den bilden är det mycket svårt, ljusa, nästan vita ormvråkar och fjällvråkar är ju ibland identiska. Det intressanta för mig hade vart stjärtpennorna, det är väl där vi har den största skillnaden. Gissar på fjällvråk på den skarpa linjen av stjärtpennorna, men svårt att se på bilden...
 
Avståndet var långt, men går det att utifrån denna bild identifiera arten? En bekant trodde på vråk --- möjligen fjälldito.
Den stackaren var hela tiden uppassad av ett 20-tal kråkor (råkor?).
Tacksam för hjälp!///Lars-Ove
Uppenbarligen inte alltid jättelätt på en bild men denna är en ormvråk för mig.

Knogfläckar förvisso men i kombination med mörk vingframkant, mörkt huvud, ljust bröst och buk med mörka flanker kan jag inte få detta till fjällvråk. Stjärten går inte att bedöma.

Mvh/ Ola
 
Uppenbarligen inte alltid jättelätt på en bild men denna är en ormvråk för mig.

Knogfläckar förvisso men i kombination med mörk vingframkant, mörkt huvud, ljust bröst och buk med mörka flanker kan jag inte få detta till fjällvråk. Stjärten går inte att bedöma.

Mvh/ Ola

Tror faktiskt du har rätt.
 
Ytterst risig bild men den enda jag har eftersom den hann försvinna innan jag fick in den i sökaren igen. Jag klarar inte att klura ut vad det är. Gör ni ? Tagen den 1 oktober vid Uppsala reningsverk.
 

Bilagor

  • Rovfågel.jpg
    Rovfågel.jpg
    71 KB · Visningar: 429
Dags igen Ormvråk ?

Misstänker att det är en Ormvråk men blir lite osäker på stjärtfenorna, tycker dom är mer randiga än vad jag kan hitta att Ormvråken bör ha.
/Jonas
 

Bilagor

  • Vråk.jpg
    Vråk.jpg
    60.1 KB · Visningar: 367
  • Vråk2.jpg
    Vråk2.jpg
    50.9 KB · Visningar: 365
Hej, jag undrar om någon vågar sig på en närmare bestämning av vad jag gissar är någon sorts rosenfink. Platsen är Milford Track på sydöstra sydön i Nya Zeeland.
 

Bilagor

  • rosenfink.jpg
    rosenfink.jpg
    44.8 KB · Visningar: 292
Hej, jag undrar om någon vågar sig på en närmare bestämning av vad jag gissar är någon sorts rosenfink. Platsen är Milford Track på sydöstra sydön i Nya Zeeland.

Trots det exotiska resmålet, så är det alltjämt en gråsiska....
Nya Zeeland har en mängd introducerade arter från bl.a europa, såsom gulsparv, bofink, grönfink mfl.

/Oscar
 
Trots det exotiska resmålet, så är det alltjämt en gråsiska....
Nya Zeeland har en mängd introducerade arter från bl.a europa, såsom gulsparv, bofink, grönfink mfl.

/Oscar

Tack! Det kändes lite konstigt med de omgivningarna att höra och se koltrast och framför allt bofink överallt :)
 
Bulgarien duva.jpg
Bild 1: Tagen i Bulgarien

Bulgarien skarv.jpg
Bild 2: Tagen i Bulgarien, gissar på någon sorts skarv.

Resten är tagna i Sverige
Grössjön.jpg
Bild 3

Tuvan 2.jpg
Bild 4

Tuvan.jpg
Bild 5

Tacksam för svar!
 
I en flock med runt 50 tofsvipor fanns även 10 såna här ?! Pipare i någon form kanske?

Ett litet hopklipp från flera bilder, det lär vara identifierbart :)

Tack på förhand.
 

Bilagor

  • pipare1.jpg
    pipare1.jpg
    14.4 KB · Visningar: 655
Amerikaner..

Har några fler amerikanare som jag är lite fundersam på..

Bild 1 och 2: Gissningsvis juv Dunspett (Downy woodpecker)..

Bild 3: Varnade när den flög iväg med ett lite halv-vasst kort läte. Kändes gul på nästan hela undersidan och undergumpen. Jag tänkte gulhake när jag såg den, men vad vet jag? ;)

Bild 4: Kan säkerligen vara vilken vanlig trut som helst, men trutar är inte min grej, speciellt inte ungfåglar.. Tyckte den kändes lite väl mörkbrun..


//Marcus
 

Bilagor

  • IMG_1744.jpg
    IMG_1744.jpg
    70.2 KB · Visningar: 594
  • IMG_1756.jpg
    IMG_1756.jpg
    72.8 KB · Visningar: 594
  • IMG_1831.jpg
    IMG_1831.jpg
    81.3 KB · Visningar: 595
  • IMG_2176.jpg
    IMG_2176.jpg
    91.7 KB · Visningar: 600
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.