ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Hejsan! Hoppas någon kan hjälpa mig identifiera den här fågeln trots kass bildkvalité. Fotades utanför Uppsala. Kan det vara en fiskgjuse?

Bilagor

• Fågel2.jpg
    Fågel2.jpg
    64.6 KB · Visningar: 254
vilken sort?

Hittade denna lilla fågel på en promenad i stockholm. Inte den bästa av bilder men jag är så nyfiken på vad det kan vara för sort...
Hoppas någon här kan hjälpa mig!

//Ulrika

Bilagor

• vem.jpg
    vem.jpg
    24 KB · Visningar: 231
Säker? Jag tycker huvudet ser väldigt gråaktigt ut med tydlig gräns till en brunaktig rygg. Även kroppshållningen känns för "bullig" för rödrumpa...

får inga vibbar av törnskata, men säker kan man aldrig vara.. bilden lämnar en del åt fantasin.

Edit: framför allt tycker jag den har för mycket svart i ansiktet, men vid en närmare koll så kanske det är skugga som gör att den ser mer svart ut.

Säker? Jag tycker huvudet ser väldigt gråaktigt ut med tydlig gräns till en brunaktig rygg. Även kroppshållningen känns för "bullig" för rödrumpa...

ju mer jag tittar på bilden, desto osäkrare blir jag.. kanske har du rätt ändå, men utbredningen av svart förbryllar mig fortfarande.

Hittade denna lilla fågel på en promenad i stockholm. Inte den bästa av bilder men jag är så nyfiken på vad det kan vara för sort...
Hoppas någon här kan hjälpa mig!

//Ulrika

Får man be om en "bättre bild fvs hårdare beskuren och kanske lite ljusare alternativ en orginalbild att ladda hem?

Är det någon som klarar av de här suddarna?

Första: (två bilder) Det var flera stycken som seglade omkring över ett hygge. Dom var tyvärr väldigt skygga och drog så fort jag kom med bilen. Det här var de närmaste en bild jag kunde komma av dom.

Sista: Eventuellt en rödvingetrast?

Övriga?

Bilagor

• _DSC0509.jpg
    _DSC0509.jpg
    22.3 KB · Visningar: 196
  • _DSC0510.jpg
    _DSC0510.jpg
    28.3 KB · Visningar: 198
  • _DSC0514.jpg
    _DSC0514.jpg
    9.6 KB · Visningar: 193
  • _DSC0443.jpg
    _DSC0443.jpg
    93.8 KB · Visningar: 199
  • _DSC0513.jpg
    _DSC0513.jpg
    20 KB · Visningar: 193
Senast ändrad:
Ni som är duktiga på fåglar förklara gärna typiska kännetecken man kan identifera fågeln på?!

Bilagor

• fagelid5.jpg
    fagelid5.jpg
    32.6 KB · Visningar: 176
En till... fågel 2, inte samma fågel som ovan och igen förklara gärna kännetecken man ska titta efter.

Bilagor

• fagelid6.jpg
    fagelid6.jpg
    36.6 KB · Visningar: 224
En till... fågel 2, inte samma fågel som ovan och igen förklara gärna kännetecken man ska titta efter.

Ormvråk samt brun kärrhök

För vidare info hänvisar jag till internet eller den förnäma boken Fågelguiden. Man lär sig mer genom att leta rätt på och läsa informationen själv.

// Daniel

Två snäppor och en sångare

Hej!

Jag gissar på Gluttsnäppa, Grönbena och Lövsångare för följande bilder. Stämmer det?

Mvh,
Andreas

Bilagor

• gluttsnäppa.jpg
    gluttsnäppa.jpg
    17.7 KB · Visningar: 218
  • grönbena.jpg
    grönbena.jpg
    15 KB · Visningar: 213
  • sångare.jpg
    sångare.jpg
    15.1 KB · Visningar: 218