Annons

Fågelidentifikation

Örn eller nån slags vråk?
Tog dom här bilderna när jag var ute och gick med min dotter för nån månad sen ute vid en åker strax utanför Umeå, om det nu har någon betydelse ;-)

Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten, den cirklade runt ganska högt upp och jag använde mitt Sigma 100-300/4 och Canon 1D mark III handhållet och det var svårt att sätta skärpan.

1104_eagle_010.jpg

1104_eagle_034.jpg
 
Örn eller nån slags vråk?
Tog dom här bilderna när jag var ute och gick med min dotter för nån månad sen ute vid en åker strax utanför Umeå, om det nu har någon betydelse ;-)

Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten, den cirklade runt ganska högt upp och jag använde mitt Sigma 100-300/4 och Canon 1D mark III handhållet och det var svårt att sätta skärpan.

Visa bilaga 117335

Visa bilaga 117336
En vacker fjällvråk!

Mvh/ Ola
 
Var ute vid Angarn en sväng och fick syn på dessa.
Kastar ur mig ett par gissningar...

1. Brun kärrhök, hona?

2. Sparvhök? Kön?

/M*
Helt korrekta gissningar. Vad gäller sparvhöken är det lite svårt att på den här bilden säga så mycket om ålder så jag låter bli. Det är i alla fall ingen adult hane. Kändes den stor? Den ser hyfsat biffig ut (svårt på bild dock) så ja, en trolig hona.

Mvh/ Ola
 
Helt korrekta gissningar. Vad gäller sparvhöken är det lite svårt att på den här bilden säga så mycket om ålder så jag låter bli. Det är i alla fall ingen adult hane. Kändes den stor? Den ser hyfsat biffig ut (svårt på bild dock) så ja, en trolig hona.

Mvh/ Ola

Rolig att jag gissade rätt! :)

Jag vågar inte uttala mig om storleken på sparvhöken, har för lite erfarenhet för att kunna avgöra om det var ett stort exemplar. Men tusen tack för hjälpen!

/M*
 
Vore tacksam för hjälp med ytterligare ett antal fåglar från Florida. Dom första tre har jag inte en aning. Fyran har jag väl några möjliga men är långt ifrån säker trots att den borde vara ganska lätt med den teckningen (tycker jag). Den sista bilden måste väl ändå vara en Willet ?

Tips på bra amerikanska fågelböcker mottas tacksamt (jag har fortfarande storleksordningen 3000 bilder kvar att gå igenom). Jag har "The Sibley Guide to Birds" och "Birds of Florida" och tycker inte dom är bra.
 

Bilagor

  • Unknown 1.jpg
    Unknown 1.jpg
    66.1 KB · Visningar: 253
  • Unknown 2.jpg
    Unknown 2.jpg
    83.7 KB · Visningar: 247
  • Unknown 3.jpg
    Unknown 3.jpg
    87.8 KB · Visningar: 251
  • Unknown 4.jpg
    Unknown 4.jpg
    74.5 KB · Visningar: 252
  • Willet 1.jpg
    Willet 1.jpg
    89.5 KB · Visningar: 252
Skulle behöva hjälp med ytterligare några fåglar jag sett. Den andra har jag själv gissat på skedand?! Den sista är imponerande om ni kan ta igen då bilden verkligen är usel! Men man vet ju aldrig! ;o)
Tusen tack på förhand!
// Anette
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    16.3 KB · Visningar: 247
  • fågeln.jpg
    fågeln.jpg
    16.1 KB · Visningar: 254
  • skedand.jpg
    skedand.jpg
    41.2 KB · Visningar: 252
  • fågel2.jpg
    fågel2.jpg
    38.1 KB · Visningar: 252
Skulle behöva hjälp med ytterligare några fåglar jag sett. Den andra har jag själv gissat på skedand?! Den sista är imponerande om ni kan ta igen då bilden verkligen är usel! Men man vet ju aldrig! ;o)
Tusen tack på förhand!
// Anette

Grå flugsnappare, skedand och sedan drar jag till med rödbena. Inte helt säker på rödbenan, bilden lämnar en del övrigt att önska för en helt säker artbestämning.
 
Det var ett helt gäng av dessa fåglar som flög mycket snabbt runt mig och det var svårt att fånga på dom på bild. Trodde först att det var svala men kan det vara tornseglare?
//Anette
 

Bilagor

  • tornseglare.jpg
    tornseglare.jpg
    5.2 KB · Visningar: 257
Vore tacksam för hjälp med ytterligare ett antal fåglar från Florida. Dom första tre har jag inte en aning. Fyran har jag väl några möjliga men är långt ifrån säker trots att den borde vara ganska lätt med den teckningen (tycker jag). Den sista bilden måste väl ändå vara en Willet ?

Tips på bra amerikanska fågelböcker mottas tacksamt (jag har fortfarande storleksordningen 3000 bilder kvar att gå igenom). Jag har "The Sibley Guide to Birds" och "Birds of Florida" och tycker inte dom är bra.

Den första är en ringnäbbad mås (Ring-billed Gull), tvåan och trean är lite klurigare då jag inte har ordentlig koll på de amerikanska trutarna, men skulle lägga min röst på gråtrut (Herring Gull), den fjärde är en sandlöpare (Sanderling) och den sista kan jag tänka mig är en willetsnäppa (Willet).

// Daniel
 
Är det här också en grå flugsnappare eller kan det vara någon annan fågel jag fångat på bild? Tycker att den här inte ser lika "spräcklig" ut som den grå flugsnapparen. Kanske är det bara skenet som bedrar? ;o)
// Anette
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    20.8 KB · Visningar: 234
Här kommer fler usla bilder om någon skulle vill göra ett försök och gissa vad det kan vara för fåglar. Dom var 4 stycken i sällskap!
// Anette
 

Bilagor

  • änder.jpg
    änder.jpg
    8.6 KB · Visningar: 340
  • änder2.jpg
    änder2.jpg
    8.7 KB · Visningar: 344
Den första är en ringnäbbad mås (Ring-billed Gull), tvåan och trean är lite klurigare då jag inte har ordentlig koll på de amerikanska trutarna, men skulle lägga min röst på gråtrut (Herring Gull), den fjärde är en sandlöpare (Sanderling) och den sista kan jag tänka mig är en willetsnäppa (Willet).

// Daniel
Jodå! Jag skriver under på det. Gråtrut ser helt klart ut som de bästa alternativet.

Mvh/ Ola
 
Är det här också en grå flugsnappare eller kan det vara någon annan fågel jag fångat på bild? Tycker att den här inte ser lika "spräcklig" ut som den grå flugsnapparen. Kanske är det bara skenet som bedrar? ;o)
// Anette
Jodå! Det ser ut att vara en grå även den. :)

Mvh/ Ola
 
Någon som utifrån dessa otydliga bilder kan säga vilka fåglar det kan vara som jag sett?
// Anette
 

Bilagor

  • vilkenfågel.jpg
    vilkenfågel.jpg
    16 KB · Visningar: 323
  • vilkenfågel2.jpg
    vilkenfågel2.jpg
    17.9 KB · Visningar: 327
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.