Annons

Fågelidentifikation

Kan detta vara en Storskrake ?
Tycker inte att huvudets färg och form stämmer
riktigt hundra med min bok.

Mvh Tomas
 

Bilagor

  • DSC_0018.jpg
    DSC_0018.jpg
    9.5 KB · Visningar: 355
4-5 timmar ute i det här j-a skånska snöovädret kombinerat med alldeles för lite mat..
Mina ögon, händer och hjärna vill inte samarbeta varken ihop eller med fågelboken.. Hjälp med denna..
 

Bilagor

  • 1VAD.jpg
    1VAD.jpg
    20.2 KB · Visningar: 295
  • 11VAD.JPG
    11VAD.JPG
    95.4 KB · Visningar: 290
Silvertärna eller fisktärna

Hej. Fotade denna vackra tärna i Stockholms skärgård i somras. Vad är det för sort?
 

Bilagor

  • Tärna.jpg
    Tärna.jpg
    62.2 KB · Visningar: 1,033
Alfågel?

Hej
Jag har inte lyckats kunna artbestämma följande fåglar som simmade uppe i Svalbard i somras. Jag är inne på alfågel, men kanske ändå inte.

På den ena av bilderna tycker jag att näbben har ett gult band alt. gul spets, men det är lite svårt att se. Avståndet var rätt så långt och bilderna visas i 100% beskärning.
/Hans
 

Bilagor

  • Fågel id.jpg
    Fågel id.jpg
    50.7 KB · Visningar: 821
  • Fågel id 2.jpg
    Fågel id 2.jpg
    36.9 KB · Visningar: 818
Hej
Jag har inte lyckats kunna artbestämma följande fåglar som simmade uppe i Svalbard i somras. Jag är inne på alfågel, men kanske ändå inte.

På den ena av bilderna tycker jag att näbben har ett gult band alt. gul spets, men det är lite svårt att se. Avståndet var rätt så långt och bilderna visas i 100% beskärning.
/Hans


Alfågel stämmer!
 
Havsörn, ålder?

Lyckades få mina (två) första havsörnar på bild i Lördags!
Riktigt kul (för en novis)! :)

Kikat lite kring åldersbestämning men inte riktigt hajjat.
Jag tror iaf att nr1 är adult och nr2 är yngre.
Vore kul om nån kunde ge sig på en åldersbestämning (stjärna i kanten om man dessutom förklarar hur man kommer fram till åldern :) ).

Nr1: http://suddmesar.blogspot.com/2010/12/havsorn-yngsjo-101211.html

Nr2: http://suddmesar.blogspot.com/2010/12/havsorn-nyehusen-101211.html
 
Jag tror iaf att nr1 är adult och nr2 är yngre.
Vore kul om nån kunde ge sig på en åldersbestämning (stjärna i kanten om man dessutom förklarar hur man kommer fram till åldern :) ).

Stämmer bra! Den vita stjärten och helgula näbben avslöjar den adulta fågeln. Mer exakt åldersbestämning överlåter jag till någon av experterna.
 
Fick hjälp med att sätta den till 2K, håller inte riktigt med iofs... :)

Ska kika på sidan, tackar för länken! :)
Hej! Jag tycker det är en aning svårt att se en tydlig ruggningsgräns men det kan nog vara så att den bytt de innersta armpennorna samt ett par inre handpennor vilket skulle stämma bra med 2k då dessutom övriga armpennor ser spetsigt juvenila ut. Lite lurigt dock. I övrigt tycker jag dräkten ser bra ut för 2k med väldigt ljusfläckig undersida och mörkt huvud samt i stort mörkgrå näbb.

Vad gör att du inte håller med om 2k?

Mvh/ Ola
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.