Auberg
Aktiv medlem
Tofsmes stämmer också bra.Hej hej!
Hoppas ni kan hjälpa mig med några fåglar från Värmdö =)
1, ormvråk?
2, nån örn?
3, tofsmes?
/Anna
Mvh/ Ola
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tofsmes stämmer också bra.Hej hej!
1, ormvråk?
2, nån örn?
3, tofsmes?
/Anna
Hej hej!
1, ormvråk?
2, nån örn?
3, tofsmes?
/Anna
Ormvråk
Havsörn
Tofsmes
/Oscar
Hjälp med andfågel..
Sedd i liten sjö mitt i småländska skogarna nära Emmaboda. Ensam fågel.
Kom inflygande rätt nära, men höll sig på ett avtryggande avstånd innan den flög iväg(stannade i vattnet inte mer än 3-5min).. Inget läte..
Blir inte klok på den. Mörk näbb, ingen tydligt blå fläck som på gräsänder, smalare hals med buligare huvud, slankare men större än gräsand, mörka ben.
Så det talar inte för gräsand, men så är det vingspegeln som ställer till det.
VAD har jag missat?...
Stjärtand, sen om det är en hona eller hane i eklips får någon bättre än mig avgöra.
Med ledning av framför allt hur vingarna är tecknade skulle jag vilja påstå att det snarare är en hane.Stjärtand, sen om det är en hona eller hane i eklips får någon bättre än mig avgöra.
Försöker igen med 1) juvenilen, som jag gissar är en Kärrsångare? Nr 2) också Kärrsångare?
Bild 1 är nötväcka
Bild två är nåt annat?
Sista bilden är lärkflak.
När jag såg den här i luften var jag övertygad om att det var en bivråk, när jag ser mina bilder blir jag lite osäker.
http://www.flickr.com/photos/nick_74/4961508238/
http://www.flickr.com/photos/nick_74/4960251145/
Kan det vara en Nötskrika?
/Peter
Hej Peter!
Nej, det är absolut inte nötskrika. Det som fick mig att upptäcka den var sången, som jag inte hade hört förrut. Fågeln var lite mindre än björktrastarna och visslade "glatt", fint flöjtande.
Känns som en korsning mellan bofink, rödstjärt och rödhake utan hakens nigningar. Första anblicken gav ett mycket rött bröst-strupe, någon andra riktig titt fick jag inte....
(Självklart så kan det ju inte vara en korsning av dom arter jag sa)
Tack så mycket för att du tog dig tid Peter men nötskrika kan jag med 100% säkerhet utesluta.
Mvh
/Ingemar
Jag var återigen för snabb med "känslan"
Har Du kikat på hona Stenskvätta?
Hej! Det ser ut som en ganska typisk honfärgad/1k stenskvätta. De kan vara väldigt mättade i färgen så här på hösten. Lätet du beskriver låter också som det kan passa.Japp, det har jag. Stenskvätta borde ju varit med när jag skrev "korsningarna...
Hade jag själv sett denna bilden och någon annan hade fotat så hade jag nog också gissat stenskvättehona alt 1K. Helt fel biotop och den lilla stunden som jag såg fågeln tyckte jag inte alls att det skulle kunna vara detta, men det är nog åt det hållet som den dåliga bilden lutar. Skvättan niger och låter inte heller så här men, men.
Tack så jätte mycket för din hjälp.
Mvh
/Ingemar
Hej! Det ser ut som en ganska typisk honfärgad/1k stenskvätta. De kan vara väldigt mättade i färgen så här på hösten. Lätet du beskriver låter också som det kan passa.
Mvh/ Ola