Annons

Fågelidentifikation

Hjälp med andfågel..

Sedd i liten sjö mitt i småländska skogarna nära Emmaboda. Ensam fågel.
Kom inflygande rätt nära, men höll sig på ett avtryggande avstånd innan den flög iväg(stannade i vattnet inte mer än 3-5min).. Inget läte..

Blir inte klok på den. Mörk näbb, ingen tydligt blå fläck som på gräsänder, smalare hals med buligare huvud, slankare men större än gräsand, mörka ben.
Så det talar inte för gräsand, men så är det vingspegeln som ställer till det.

VAD har jag missat?...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    45.4 KB · Visningar: 627
  • 2.jpg
    2.jpg
    55.6 KB · Visningar: 636
  • 3.jpg
    3.jpg
    78.6 KB · Visningar: 624
  • 4.jpg
    4.jpg
    62.1 KB · Visningar: 637
Hjälp med andfågel..

Sedd i liten sjö mitt i småländska skogarna nära Emmaboda. Ensam fågel.
Kom inflygande rätt nära, men höll sig på ett avtryggande avstånd innan den flög iväg(stannade i vattnet inte mer än 3-5min).. Inget läte..

Blir inte klok på den. Mörk näbb, ingen tydligt blå fläck som på gräsänder, smalare hals med buligare huvud, slankare men större än gräsand, mörka ben.
Så det talar inte för gräsand, men så är det vingspegeln som ställer till det.

VAD har jag missat?...

Stjärtand, sen om det är en hona eller hane i eklips får någon bättre än mig avgöra.

Försöker igen med 1) juvenilen, som jag gissar är en Kärrsångare? Nr 2) också Kärrsångare?

Bilagor

• liten.jpg
    liten.jpg
    99.7 KB · Visningar: 584
  • liten2.jpg
    liten2.jpg
    17.5 KB · Visningar: 672
Behöver hjälp med id
jag tror det är:
nötväcka
sparvhök
lärkfalk

Bilagor

• _99C4156.jpg
    _99C4156.jpg
    96.2 KB · Visningar: 501
  • _99C4153.jpg
    _99C4153.jpg
    82.3 KB · Visningar: 497
  • _99C4560.jpg
    _99C4560.jpg
    79.1 KB · Visningar: 699
  • _99C4485.jpg
    _99C4485.jpg
    47.4 KB · Visningar: 515
Suddmes..

Arghh, skulle så gärna vilja att denna bilden blev hyffsad. Har ingen susning om vad det kan vara för något. Fågeln var mycket skygg då den födosökte på en nyklippt gräsmatta tillsammans med björktrastar. Fick bara en bild (om man nu kan kalla den för det) innan den flög in i en buske medan dom vanliga trastarna fortsatte födosöket.

Bilden tagen idag i centrala Uddevalla på en stor gräsmatta.

Ni experter kanske kan se vad det är trotts kvaliten, det är säkert något otroligt enkelt som jag hel har förbisett.
Mvh
/Ingemar

Bilagor

• riverside.jpg
    riverside.jpg
    74.4 KB · Visningar: 414
Kan det vara en Nötskrika?

/Peter

Hej Peter!
Nej, det är absolut inte nötskrika. Det som fick mig att upptäcka den var sången, som jag inte hade hört förrut. Fågeln var lite mindre än björktrastarna och visslade "glatt", fint flöjtande.
Känns som en korsning mellan bofink, rödstjärt och rödhake utan hakens nigningar. Första anblicken gav ett mycket rött bröst-strupe, någon andra riktig titt fick jag inte....

(Självklart så kan det ju inte vara en korsning av dom arter jag sa)

Tack så mycket för att du tog dig tid Peter men nötskrika kan jag med 100% säkerhet utesluta.
Mvh
/Ingemar

Hej Peter!
Nej, det är absolut inte nötskrika. Det som fick mig att upptäcka den var sången, som jag inte hade hört förrut. Fågeln var lite mindre än björktrastarna och visslade "glatt", fint flöjtande.
Känns som en korsning mellan bofink, rödstjärt och rödhake utan hakens nigningar. Första anblicken gav ett mycket rött bröst-strupe, någon andra riktig titt fick jag inte....

(Självklart så kan det ju inte vara en korsning av dom arter jag sa)

Tack så mycket för att du tog dig tid Peter men nötskrika kan jag med 100% säkerhet utesluta.
Mvh
/Ingemar

Jag var återigen för snabb med "känslan"
Har Du kikat på hona Stenskvätta?

Jag var återigen för snabb med "känslan"
Har Du kikat på hona Stenskvätta?

Japp, det har jag. Stenskvätta borde ju varit med när jag skrev "korsningarna...

Hade jag själv sett denna bilden och någon annan hade fotat så hade jag nog också gissat stenskvättehona alt 1K. Helt fel biotop och den lilla stunden som jag såg fågeln tyckte jag inte alls att det skulle kunna vara detta, men det är nog åt det hållet som den dåliga bilden lutar. Skvättan niger och låter inte heller så här men, men.

Tack så jätte mycket för din hjälp.
Mvh
/Ingemar

Japp, det har jag. Stenskvätta borde ju varit med när jag skrev "korsningarna...

Hade jag själv sett denna bilden och någon annan hade fotat så hade jag nog också gissat stenskvättehona alt 1K. Helt fel biotop och den lilla stunden som jag såg fågeln tyckte jag inte alls att det skulle kunna vara detta, men det är nog åt det hållet som den dåliga bilden lutar. Skvättan niger och låter inte heller så här men, men.

Tack så jätte mycket för din hjälp.
Mvh
/Ingemar
Hej! Det ser ut som en ganska typisk honfärgad/1k stenskvätta. De kan vara väldigt mättade i färgen så här på hösten. Lätet du beskriver låter också som det kan passa.

Mvh/ Ola

Hej! Det ser ut som en ganska typisk honfärgad/1k stenskvätta. De kan vara väldigt mättade i färgen så här på hösten. Lätet du beskriver låter också som det kan passa.

Mvh/ Ola

Tack så jätte mycket för hjälpen Ola!
Nu är ni två som säger stenskvätta så jag är överbevisad så då spikar vi det.
case closed!
Ha det så bra!
/Ingemar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar