Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Näktergal. Den varmt rödbruna övergumpen och övre stjärttäckarna, pekar på det. Fågeln ger även intrycket att vara snäppet större än rör/kärr.

/Oscar

Tack Oscar!
Näktergal hade jag inte ens tänkt på, lägger in ett par till på samma ex dessvärre lite utfrätta högdagrar.
 

Bilagor

  • 7D_MG_2306-LR-kantmaskhf-1200.jpg
    7D_MG_2306-LR-kantmaskhf-1200.jpg
    83.1 KB · Visningar: 439
  • 7D_MG_2314-LR-kantmaskhf-1200.jpg
    7D_MG_2314-LR-kantmaskhf-1200.jpg
    61.2 KB · Visningar: 442
Det är är ett exempel på att det inte alltid är speciellt lätt att artbestämma fåglar på bild. Hade du lagt upp dessa redan vid första tillfället hade nog Oscar aldrig föreslagit "galning". Vi är alltså tillbaka till rör-/kärrsångare. Vilken av dessa snarlika arter detta är blir iaf svårt för mig att säga...

// Daniel
 
Det är är ett exempel på att det inte alltid är speciellt lätt att artbestämma fåglar på bild. Hade du lagt upp dessa redan vid första tillfället hade nog Oscar aldrig föreslagit "galning". Vi är alltså tillbaka till rör-/kärrsångare. Vilken av dessa snarlika arter detta är blir iaf svårt för mig att säga...

// Daniel

Yepp! Nu blev näktergalen en klockren Acrocephalus igen (rör/kärr). Men vilken..... Vet ej utifrån dessa bilder, men en liten känsla som inställer sig säger rör.

/Oscar
 
Rör/kärr

Tycker det känns som en rörsång. Mörka ben med ljusa/gula tramptynor och mörka klor borde passa in bättre på rörsångare, och den varm bruna färgen.
 
Någon expert som kan spika vilka arter jag fångat på bild i Skåne?

/Berndt
 

Bilagor

  • Pippi 2.jpg
    Pippi 2.jpg
    79.5 KB · Visningar: 409
  • Pippi.jpg
    Pippi.jpg
    64.5 KB · Visningar: 412
Någon expert som kan spika vilka arter jag fångat på bild i Skåne?

/Berndt

Den första är en sånglärka.

Den andra är en träd-/ängspiplärka, men jag är så usel på dem, så jag vågar inte säga säkert. Men på grund av biotopen, kraftigt streckade sidor och ganska diffust ögonbrynsstreck så sätter jag en krona på ängspip.
 
Hej igen! :)

Fotoamatör som man är så handlade 2009 väldigt mycket om motorsport.
2010 däremot har av nån (faktiskt) oförklarlig anledning handlat mkt om fåglar. :)

Ett antal har plåtats, mer eller mindre bra bilder.
En del har identifierats, andra har jag fått fråga här om. :)

Nu har det iaf resulterat i starten på en mkt blygsam fågelsida.
Mest för att visa släkt och vänner men även som nån "placeholder" för fågelbilderna.

En rubrik heter numera "oidentifierade". Om nån har lust att hjälpa mig med den vore jag mkt tacksam. (nr 3 TROR jag är en stare, resten kan jag inte identifiera).

Om nån dessutom hade velat kika genom de identifierade fåglarna för att se om det stämmer vore jag supertacksam! :)

http://www.mixpix.se/Fagelsida/index.html
 
Hej igen! :)

Fotoamatör som man är så handlade 2009 väldigt mycket om motorsport.
2010 däremot har av nån (faktiskt) oförklarlig anledning handlat mkt om fåglar. :)

Ett antal har plåtats, mer eller mindre bra bilder.
En del har identifierats, andra har jag fått fråga här om. :)

Nu har det iaf resulterat i starten på en mkt blygsam fågelsida.
Mest för att visa släkt och vänner men även som nån "placeholder" för fågelbilderna.

En rubrik heter numera "oidentifierade". Om nån har lust att hjälpa mig med den vore jag mkt tacksam. (nr 3 TROR jag är en stare, resten kan jag inte identifiera).

Om nån dessutom hade velat kika genom de identifierade fåglarna för att se om det stämmer vore jag supertacksam! :)

http://www.mixpix.se/Fagelsida/index.html

2 x Börringevråk (en ljus form av ormvråk)
2 x svartvit flugsnappare
2 x stare

/Oscar
 
Fick domen brun kärrhök på svalan på denna fågel. Ack så svårt det kan vara :-( /Håkan

Gick in och läste diskutionen där och kan bara säga att jag fortfarande tycker att det är den Blåe. Bruna kan ju ha en diffus bandning undertill, men jag tycker att svart hand saknas, samt är knogfläcken fel färg.

Men, ibland får man lägga sig för majoriteten. Jag är ju, som sagt, verkligen inte någon expert.
 
Gick in och läste diskutionen där och kan bara säga att jag fortfarande tycker att det är den Blåe. Bruna kan ju ha en diffus bandning undertill, men jag tycker att svart hand saknas, samt är knogfläcken fel färg.

Men, ibland får man lägga sig för majoriteten. Jag är ju, som sagt, verkligen inte någon expert.

Ja, som nybörjare får man försöka vara lite ödmjuk :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.