Annons

Fågelidentifikation

Har varit på Christiansö en sväng och där fanns det en del flyttande småfåglar. Är detta möjligen en svartvit flugsnappare?

Bilagor

• SV flugnappare beskuren 400.jpg
    SV flugnappare beskuren 400.jpg
    51.3 KB · Visningar: 303
Är detta möjligen en ärtsångare som är spekulant på björnbären i ösregnet?

Bilagor

• Ärtsångare kanske 400.jpg
    Ärtsångare kanske 400.jpg
    53 KB · Visningar: 298
På denna sångare har jag inget riktigt förslag. Den var ju betydligt brunare än de jag tolkat som ärtsångare. Vad kan det vara?

Bilagor

• okänd sångare beskuren 400.jpg
    okänd sångare beskuren 400.jpg
    62.2 KB · Visningar: 299
Kan även detta vara en ärtsångare som snodde åt sig det sista av björnbären? Den är ju betydligt mindre tecknad i ansiktet än mitt föregående förslag....

Bilagor

• Sista björnbären besk 400.jpg
    Sista björnbären besk 400.jpg
    49.7 KB · Visningar: 303
Instämmer - tjusigt Gunnar! Björnbär verkar vara grejjen för dagen, man kanske skulle ta och leta upp ett snår..

Per

Tack för er hjälp. Den bruna är nog en törnsångare, nu när man läser fågelboken på rätt sätt. Nej, det behövdes inget gömsle men jag fick klä mig och kameran i regnställ. Sedan satt jag några timmar i närgheten av snåren och fåglarna kom någorlunda nära. Ljuset blev ganska bra i regnet men det krävde ISO 500 för att inte allt skulle bli suddigt.

Har varit på Christiansö en sväng och där fanns det en del flyttande småfåglar. Är detta möjligen en svartvit flugsnappare?

Lite OT, men jag tar chansen ändå!

Är det Christiansö som ligger utanför Bornholm. Har själv tänkt mig att åka dit någon höst (slutet sept el. början okt) för lite skådning (klassisk dansk raritetsö). Hur funkar det med övernattning, båttransporter etc. Nyfiken...

Tack

// Daniel

Lite OT, men jag tar chansen ändå!

Är det Christiansö som ligger utanför Bornholm. Har själv tänkt mig att åka dit någon höst (slutet sept el. början okt) för lite skådning (klassisk dansk raritetsö). Hur funkar det med övernattning, båttransporter etc. Nyfiken...

Tack

// Daniel

Hej!
Enklast är nog att resa via Simrisihamn där det går "direktfärja". Jag betalde 450 SEK t.o.r. Kolla www.bornholmsexpressen.se för exakta tider och mer info. Bor gör man på vårdshuset eller i tält. Ganska få platser. Mer info på www.christiansoe.dk.

Man skall nog stanna ett par dagar då t.ex hård vind gör att det inte kommer så mycket fågel. Lycka till! /gunnar

Hej!
Enklast är nog att resa via Simrisihamn där det går "direktfärja". Jag betalde 450 SEK t.o.r. Kolla www.bornholmsexpressen.se för exakta tider och mer info. Bor gör man på vårdshuset eller i tält. Ganska få platser. Mer info på www.christiansoe.dk.

Man skall nog stanna ett par dagar då t.ex hård vind gör att det inte kommer så mycket fågel. Lycka till! /gunnar

Tackar för det!

// Daniel

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto