Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bort ett 128rc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag ju inte vad det är du vill uppnå, men om det är så att du vill få bort 128:an för att stoppa dit ett nytt huvud är det kanske ett alternativ att köpa en ny mittpelare?
 
Inne i pelaren sitter en skalle som förmodligen är 13 mm. Jag skulle försöka få in hylsa och förlängare där och vrida ordentligt med ett rejält skaft och stativhuvudet i skruvstycke.

Är det limmat så är ju anliggningsytan mellan huvud och platta så stor att det kan bli knepigt att vrida huvudet, det kan vara enklare att ge sig på skruven först. Risken är dock att du spräcker hylsan, jag gissar att man inte får plats med någon riktig krafthylsa.

Får du loss skruven lossnar nog huvudet med ett rejält slag med en träklubba.
 
Det blev mer komplicerat än jag trodde att få bort det attans huvudet.

Ska se om man kan hitta en förlängare nånstans, men vet inte riktigt var.

Om man sänker ner hela rasket i ett bad med typ T-röd, så kanske t-dojan löser upp limmet?

Fredrik, jag vill få bort 128:an för att sätta dit en kulled.

Jaja, nya tag!

Ha en trevlig helg!

//Micke
 
Är du inte rädd för lite märken kan du också försöka slå upp den med hammare. Sätt huvudet i ett skruvstycke så att pelaren är horisontell. Sen placerar du en huggmejsel på pelarens platta i lite vinkel så att kraften riktas motsols. Slå med välriktade slag på huggmejseln.

T-doja löser inte upp mycket tyvärr. Aceton kan vara värt att prova beroende på vad det är för lim. Är det epoxy tror jag det är svårt att lösa upp det med medel som finns i handeln.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.