Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofilapplicering

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag börjar bli lätt frustrerad över de olika fotolabben och deras färgprofiler. För bästa resultat behöver en annan färgprofil än sRGB läggas på bilderna. Mitt bekymmer är att varken Photo Shop Elements eller Paint Shop Pro 7 klarar detta.

Tips om arbetsmetod och lämpliga programvaror mottages tacksamt.

Jag har gjort en testkarta som jag benämner "Min skärm med sRGB" som finns på den undre halvan av bilden. När jag sedan kör den med programet JPEGICC.EXE som applicerar labbets färgprofil till en ny fil. Denna resulterade fil finns i övre delen av bilden benämnd "Labbets profil".

Om jag skickar in den övre bilden till labbet, kommer då papperskopiorna att se ut som de gör på min skärm, d v s som den under halvan av bilden?

Bilagor

• zexm.jpg
    zexm.jpg
    36 KB · Visningar: 231
PS elements kan väl använda sig av aRGB (och byta färgrymd till denna för bilder du har), ivf PSE 2.0 för Mac har den funktionen. Numera kör jag CS, så jag kan inte kolla exakt vad menyalternativet var, men du måste aktivera "avancerad färghantering" någonstans i närheten av "preferences" menyalternativet.

Hade också problem med utskrifter jag lämnade till lab tills dess jag bytte från sRGB -> aRGB.

ANNONS