AFJ
Aktiv medlem
Nedanstående bild skapade jag igår kväll, och mitt val då var att göra bilden lite kallare genom att i kamerans inställningar innan jag exponerade bilden dra ner Kelvin till 4800 samtidigt som jag ökade magenta med ett par snäpp.
Det jag reagerade på var att du i inlägg #11 skrev:
Själv ändrar jag inte på vitbalansen i mitt naturfotograferande eftersom jag inte vill neutralisera det ljus som faktiskt finns och som kameran kan registrera. För mig är det inte viktigt att mina naturbilder ska se "korrekta" ut vad gäller ljus/färger, utan jag välkomnar gärna färgstick i dem. Av den anledningen använder jag aldrig kameran i inställd på autovitbalans eller ändrar på vitbalansen beroende på hur vädret är, utan jag kör alltid med samma inställning.
Det gav mig intrycket att du alltid körde en och samma vitbalans. Så verkar nu inte vara fallet, du väljer en vitbalans efter situationen och dina önskemål, precis som de flesta av oss.
Att du väljer den "svåra vägen" och gör vitbalanseringen i kameran innan fotograferingen är förstås upp till dig och jag kan förstå att det ger en viss spänning och nöje med fotograferingen även om jag själv föredrar RAW och vitbalansering i efterhand.