ANNONS
Annons

Färgprofil på datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutenisse

Aktiv medlem
Har aldrig brytt mig om det här med färgprofiler på datorn utan nöjt mig med standaradinställningen, men var idag inne på någon sida om framkallning av digitala bilder och då läste jag om det här med färgprofiler. Dom rekommenderade AdobeRGB och jag har nu valt denna. Det visade sig att denna inställning medförde en betydligt mörkare bild på skärmen och nu ser mina bilder helt annorlunda ut, framför allt mycket, mycket mörkare.

Jag undrar sålunda vad ni använder för färgprofil eller hur ni bestämmer hur ljus/mörk skärmen ska vara för att återge färgerna så korrekt som möjligt.

Det jobbiga är ju att det kan se bra ut på min skärm (enligt mig), men helt åt skogen på en annan skärm. Hur ska man veta vad som är "rätt" inställning?

Ett ex. är min bild av Gripsholms slott på natten. Innan jag ändrade profil kunde jag se tre stjärnor upp till höger på himlen, men dessa syns inte längre. Kan ni se dom?

Jag kan se dom!

Det du behöver göra är att kalibrera din skärm. Det utan tvekan bästa är att hårdvarukallibrera den. Det finns alternativ där för ca 2-3000 kr. Vill du inte köpa så finns det troligen en fotoklubb eller liknande där du bor som har sådan utrustning.

Sedan finns det tex Adobe Gamma som är en form av mjukvarukalibrering. Dock så är det betydligt svårare att få det bra.

Då får du en egen icc profil som garranterar att dina färger blir bra. Sedan skall du använda färgrymden Adobe RGB både i kamera och i datorn (ett större omfång än sRGB). Eller om du forat i RAW så konverterar du sedan till Adobe RGB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar