Annons

färgerna stämmer inte!?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyg

Aktiv medlem
När jag fixar bilder med svart bakgrund i Photoshop så ser dom bra ut på skärmen, men sedan när jag lägger upp bilden på internet så ser den inte bra ut alls.... Den blir "gråare" och man ser även vart jag jobbat med suddigummit.
Någon som vet vad det kan vara för fel, varför ser den inte likadan ut så som den ser ut i Photoshop när jag sparar den.

Photoshop 7.0

Mvh Jimmy

Ps: det är JPEG filer jag jobbar med.

När jag fixar bilder med svart bakgrund i Photoshop så ser dom bra ut på skärmen, men sedan när jag lägger upp bilden på internet så ser den inte bra ut alls.... Den blir "gråare" och man ser även vart jag jobbat med suddigummit.
Någon som vet vad det kan vara för fel, varför ser den inte likadan ut så som den ser ut i Photoshop när jag sparar den.

Photoshop 7.0

Mvh Jimmy

Ps: det är JPEG filer jag jobbar med.

Gissar att det har att göra med färgprofiler. Du har väl en inställning i PS och när bilden kommer ut på nätet så kan det hända att webbläsaren inte har stöd för färgprofiler eller att bilden inte har en inbäddad färgprofil. Bäst att konvertera bilden till sRGB i PS och att bädda in den profilen när du exporterar. Lägg sedan upp bilden på nätet och läs in den i Firefox eller Safari, vilka bägge tolkar ICC-profiler. Sedan kan du jämföra med en webbläsare som inte gör det, som Opera och se om du ser någon skillnad. MS Explorer har halvt stöd, minns inte riktigt nu hur det funkar där.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto