Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskomp + blixtkomp?

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Finns det något sätt att SAMTIDIGT exponeringskompensera och blixtkompensera med Canon 5D och 580EX? Jag har letat o letat men hittar ingen sådan möjlighet. Eller är det så att jag helt enkelt måste börja köra även blixten helt manuellt??

/Jenny
 
Det borde gå. Men är det inte bara ändra blixtkompen på blixten och sedan snurra på ratten på baksidan av kameran?
 
Nu har jag ingen 5D, men en snabbkoll i manualen visar att den har samma möjlighet som min 40D, dvs. en knapp på kameran för att ställa in exponeringskompensation för blixten och en ratt baktill för att ställa vanlig exponeringskompensation.

Fungerar inte det som det står i bruksanvisningen, eller exakt vad är det som är problemet?
 
Jag hittar ingen exponeringskomp på kameran - bara blixtkomp. I alla fall inte i manuellt läge.

Problemet uppstår i en situation där jag i svagt ljus vill använda fyllnadsblixt. Jag har relativt hög ISO och lång slutartid för att få så mycket bakgrundsljus som möjligt. Om motivet är mycket ljust så luras ju exponeringsmätaren att underexponera vilket ju normalt går att motverka med manuell "överexponering", MEN eftersom jag inte hittar någon möjlighet till exponeringskomp så spelar det ingen roll hur mycket jag än rattar på blixtkomp el dyl, bilden blir ändå underexponerad. Eftersom jag då måste efterexponera i bildbehandlingen så framträder ISO-bruset mycket tydligare än om jag kunnat exponera korrekt direkt.

Är det helt kört eller går det att lösa på något enkelt sätt?
 
FILM) (piratjenny skrev:
Jag hittar ingen exponeringskomp på kameran - bara blixtkomp. I alla fall inte i manuellt läge.
Nu kanske jag missförstår fullständigt -- men om du ställer in manuell exponering kan det väl inte vara några problem att göra exponeringskompensation?
 
Hej!
Detta kan inte vara något bekymmer alls. Jag har haft 10D, 20D och nu 1D Mark 3. Samtliga modeller har detta.
Du borde hitta en knapp ovan för blixtkomp. och sedan använder du väl bara ratten baktill för exp.
För att detta skall funka måste du först slå On/Off-knappen till läge två och trycka lätt på autofocusen. Under de sek kameran är igång vrider du bakre matarratten och exp går + -.
Observera att jag aldrig fotat med EOS 5, men alla andra har det. //Anders
 
Är du säker

Har du ställt blixten i TTL-läge så bör du kunna blixtexponeringskompensera på kameran så att motivet får rätt ljusmängd. Är du säker på att du har gjort på rätt sätt? Kolla manualen en gång till. Sådant här går att lösa på alla kameror oavsett de är nyare digitalkameror eller 25 år gamla "analogkameror". Antingen är kameran sönder eller gör du fel. (Jag tror nog på det senare)
 
Men Erland är väl inne på svaret?
I manuellt läge (som jag tolkar att det handlar om) kan man väl inte exponeringskompensera med ratten, det gör man ju genom att ändra slutartid/bländare.
Eller jag missuppfattar?
 
Jag är inne på Arnes linje. Fotar man i M-läget existerar ju inte begreppet exponeringskompensation.

Om du vill använda fyllnadsblixt, fota i Av-läget så bör det väl funka så som du är ute efter.

Mvh
Anders
 
Jag hoppas också att det bara handlar om "skit bakom kameran" :). Kanske är jag fortfarande för Nikonfierad...

Jag får testa era förslag i helgen (orkar inte packa upp utrustningen nu...). Jag håller både tummar o tår för att det ska funka. Om det inte gör det så blir jag grymt förbannad på Canon o tänker anordna en vodooritual ;-)
 
På en 5D sköter du exponeringskompensationen med det bakre hjulet. Om den är som min 40D fungerar det bara under några sekunder efter det att avtrycket tryckts ner halvvägs. Det går för övrigt att ändra detta också, återigen i alla fall på min 40D, så att bakre hjulet inte används till exponeringskompensation, men då är den inte normalinställd.

I manuellt läge kan man förstås inte exponeringskompensera på det sättet. Då får du ställa bländaren/tiden lagom mycket "fel", för att få samma resultat.
 
Testade trots allt lite snabbt igårkväll. På Tv och Av funkar det utmärkt, men inte på M.

Är det bara jag som tycker att det här är en onödig begränsning?

I min värld så betyder ju det här att jag tappar kontroll - om jag väljer Tv, för att kunna kontrollera tex bakgrundsljus, så lär ju kameran alltid välja största bländare (vilket jag kanske inte alls vill), och om jag väljer Av, för att kontrollera skärpedjup, så kommer kameran att välja en lååång slutartid vilket kanske leder till en utbränd eller åtminstone överexponerad bakgrund. Varför ska jag inte få kunna välja BÅDE bländare o slutartid OCH få en korrekt exponering (dvs "överexponering" för ljusa motiv) när jag använder blixt?

Jag hoppas fortfarande på att någon ska kunna berätta för mig att jag har helt fel i mitt resonemang - att det i praktiken inte har någon betydelse.
 
FILM) (piratjenny skrev:
Varför ska jag inte få kunna välja BÅDE bländare o slutartid OCH få en korrekt exponering (dvs "överexponering" för ljusa motiv) när jag använder blixt?

Vad är det som hindrar dig? Med kameran i M-läge styr du ju bländare och slutartid själv, så vill du ha ett steg mer exponering än mätaren säger är det bara att ratta in det.
 
Min lösning (hoppas jag fattade problemet rätt):

- Välj bländare och slutartid i M-läget i en kombination så att du får en överexponering. Du ser på skalan hur många steg över (eller under) dina val tar dig.

- Ställ in blixtens exponeringskompensation på blixten eller i kameran. Har för mig att kompensation i blixten överrider kompensation i kameran (eller om det var tvärt om? Kolla instruktionsboken).

mvh
Håkan Åkesson
 
FILM) (piratjenny skrev:
Testade trots allt lite snabbt igårkväll. På Tv och Av funkar det utmärkt, men inte på M.

Är det bara jag som tycker att det här är en onödig begränsning?

Menar du att exponeringskompensationsknappen inte funkar i M-läge? Bara i Tv och Av? Eller missuppfattar jag dig? I sådana fall är ju det inte en begränsing ... i M kompenserar du ju själv. Och över- resp. underkompenserar hur mycket du vill. Det är ju hela tjusningen med M.
 
FILM) (piratjenny skrev:
Jag hittar ingen exponeringskomp på kameran - bara blixtkomp. I alla fall inte i manuellt läge.

Problemet uppstår i en situation där jag i svagt ljus vill använda fyllnadsblixt. Jag har relativt hög ISO och lång slutartid för att få så mycket bakgrundsljus som möjligt. Om motivet är mycket ljust så luras ju exponeringsmätaren att underexponera vilket ju normalt går att motverka med manuell "överexponering", MEN eftersom jag inte hittar någon möjlighet till exponeringskomp så spelar det ingen roll hur mycket jag än rattar på blixtkomp el dyl, bilden blir ändå underexponerad. Eftersom jag då måste efterexponera i bildbehandlingen så framträder ISO-bruset mycket tydligare än om jag kunnat exponera korrekt direkt.

Är det helt kört eller går det att lösa på något enkelt sätt?

Jag har läste ditt inlägg flera gånger, utan att vara helt säker på hur du menar. Är det så att det är mörkt (runt om kring och i bakgrunden), men att huvudmotivet, som är närmare, är väldigt ljust? I så fall går det inte att lösa situationen med en blixt som belyser huvudmotivet ännu mer. Då kommer garanterat huvudmotivet bli för ljust eller bakgrunden för mörk (eller både och), oavsett hur man exponerar. I så fall är det bakgrunden som behöver ljusas upp med t ex en blixt.

Hur blir bilden utan blixt?

Om det inte är det som är problemet, föreslår jag att du först provar dig fram utan blixt, ställer in exponeringen manuellt, och tar en provbild. Ändra exponeringen manuellt vid behov tills du är nöjd med bakgrundsljuset. Därefter slår du på blixten, tar en till provbild, och blixtexponeringskompenserar efter behov tills huvudmotivet är lagom upplyst.

Den vanliga exponeringskompensationen är till för att kompensera kamerans automatiska exponering. Den kan inte användas i M-läget. Vad skulle den då kompensera? Jag kan inte Nikon, men det skulle förvåna mig om det går att exponeringskompensare med en sådan i manuellt läge.

MVH / Kjelle
 
Nä, det faller ju på sin egen orimlighet.
Om du ställer kameran i P säger du åt den att den ska ställa både tid och bländare. Exponeringskompenserar du då säger du åt kameran att göra bilden ljusare eller mörkare, vilket den gör genom att justera tid och bländare samtidigt, på det håll du vill, jämfört med vad exponeringsmätningen ger.

Om du använder Tv eller Av har du sagt åt kameran att du vill bestämma över tid eller bländare, så får den bestämma över den andra. Om du då kompenserar kommer kameran att ändra den andra variabeln, så att bilden blir så mycket "felexponerad" som du vill.

Men om du säger åt kameran att du vill bestämma både tid och bländare, alltså läge M, finns det inget kvar för kameran att ändra på. Alltså får du själv ställa tid och/eller bländare fel, så mycket du vill, om exponeringen ska bli "fel" också.

På en digital kamera skulle det ju vara möjligt för kameran att justera ISO, och på så sätt mixtra med en tredje variabel, men jag tror inte det skulle bli mer begripligt, även om de hade infört den funktionen.

I läge Av överexponeras inte bakgrunden. Kameran mäter exponeringen för den, och slutartiden blir inte lääääängre än vad som behövs för en korrekt exponering av bakgrunden. Enda fallet skulle vara om du väljer en bländare som innebär att slutartiden måste bli kortare än blixtsynktiden. Men då blir det blinka-blinka i sökaren, alternativt får du ställa in blixten på high-speed synk alternativt kameran på Safety Shift (så den får lov att ändra bländaren du ställde in) alternativt får du minska ISO eller någon kombination av dessa.
Överexponerat utan varning blir det i alla fall inte.
 
lagavulin skrev:
Om det inte är det som är problemet, föreslår jag att du först provar dig fram utan blixt, ställer in exponeringen manuellt, och tar en provbild. Ändra exponeringen manuellt vid behov tills du är nöjd med bakgrundsljuset. Därefter slår du på blixten, tar en till provbild, och blixtexponeringskompenserar efter behov tills huvudmotivet är lagom upplyst.

Det jag gjorde igår kväll var att ta ett ljust motiv mot ljus bakgrund i hyfsat dunkel. För att testa så drog jag inte upp ISO utan körde på ISO100. Läge M. Såg till att ha inställningar på bländare och slutare som utan blixt skulle innebära en alldeles för mörk bild. Sedan tog jag tre bilder - blixtkomp -2, blixtkomp 0 och blixtkomp +2. Histogrammen på samtliga tre bilder såg exakt likadana ut - grådassiga och underexponerade. Min slutsats av det är att blixtkompensationen inte hjälper i läge M.

Enda möjligheten i läge M skulle i så fall vara att göra någon justering på blixten. Hittar just nu inte manualen för blixten, men ska leta vidare och se vad jag hittar.
 
Det känns som att du har någon tokig inställning.
Jag bifogar 3 bilder. 1DMkIII, 580EXII i autoläge, M, 1/125, f/4, ISO 100. Blixtkomp 0, +2, -2 i nämnd ordning.
 

Bilagor

  • noll.jpg
    noll.jpg
    36.9 KB · Visningar: 115
ANNONS