Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskomp + blixtkomp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har gjort fel

Du måste ha blandat ihop kuddar och morötter. Blixtkompensationen gör ingen skillnad om du kör i AV/TVläge eller manuellt läge. Möjligen har du valt en slutartid där det naturliga ljuset är starkare än blixtljuset. Detta kan ju hända om du ställt in tid och bländare så att huvudmotivet är något överexponerat i kameran. Blixtljuset fyller då ju inte ut med extraljus annat än i djupa skuggor. Kan detta vara felet?
 
FILM) (piratjenny skrev:Det Såg till att ha inställningar på bländare och slutare som utan blixt skulle innebära en alldeles för mörk bild. Sedan tog jag tre bilder - blixtkomp -2, blixtkomp 0 och blixtkomp +2. Histogrammen på samtliga tre bilder såg exakt likadana ut - grådassiga och underexponerade. Min slutsats av det är att blixtkompensationen inte hjälper i läge M.

Ställde du in blixtexponeringskompensationen på blixten eller på kameran? Eller båda? Ett citat från min bruksanvisning för 430EX (antar att samma gäller för 580EX): "Om både blixtaggregatet och kameran är inställda för exponeringskompensation med blixt, har inställningen på blixtaggregatet prioritet över kamerans inställning". Det betyder att om blixten står på ±0 och kameran på -1, så blir det -1. Om blixten däremot står på -2 och kameran på -1 så blir det -2.

Jag använder ofta blixtexponeringskompensation med min 5D och 430EX. Jag använder nästan alltid M-läget och gör kompenseringsinställningen på blixtaggregatet. Det fungerar (Dubbelkollade alldeles nyss). Min slutsats är att blixtkompensation är möjlig och mycket användbar i M-läget ;-)

Kolla så du inte råkat ställa in blixen på kompensation. I fall du har det spelar det ingen roll vad du gör med kameran, det är ändå blixtens inställning som råder.

Här är en länk till en manual för 580EX: http://akamaipix.crutchfield.com/Manuals/280/280580EX.PDF

mvh
Håkan Åkesson
 
FILM) (piratjenny skrev:
Det jag gjorde igår kväll var att ta ett ljust motiv mot ljus bakgrund i hyfsat dunkel. För att testa så drog jag inte upp ISO utan körde på ISO100. Läge M. Såg till att ha inställningar på bländare och slutare som utan blixt skulle innebära en alldeles för mörk bild. Sedan tog jag tre bilder - blixtkomp -2, blixtkomp 0 och blixtkomp +2. Histogrammen på samtliga tre bilder såg exakt likadana ut - grådassiga och underexponerade. Min slutsats av det är att blixtkompensationen inte hjälper i läge M.

Enda möjligheten i läge M skulle i så fall vara att göra någon justering på blixten. Hittar just nu inte manualen för blixten, men ska leta vidare och se vad jag hittar.

Det där borde verkligen fungera bättre! Någonting är fel, förhoppningsvis någon inställning. Exempelvis den bild du tog utan blixtexponeringskompensation borde ju givetvis bli helt rätt exponerad. Det kan mycket väl vara som "haak" skriver, att kompensation är inställd på blixten, och då spelar det ingen roll hur du ändrar inställningarna för blixtexponeringskompensation på kameran. Eller kan blixten vara inställd i manuellt läge? Och det är väl inte så långt avstånd till motivet att blixtljuset inte når fram? Är slutartiden kortare än kortaste blixtsynktiden? Jag antar att du ser att det verkligen blixtar? Det skulla vara intressant att se exif-data från någon bild för att försöka komma på var felet ligger...

// Kjelle
 
Om du tar en bild, där du ställer in tid och bländare och lågt ISO, så att bilden blir underexponerad, och sedan provar med olika FEC (Flash Exposure Compensation), räcker blixten verkligen fram till motivet då?
Är det något i förgrunden eller bakgrunden som fortfarande blir underexponerad?
Har du kollat lampan på blixten, som visar att blixten räckte till, efter exponeringen?
Eller prova med FEL (Flash Exposure Lock) och kontrollera att blixtsymbolen inte blinkar.
 
ANNONS