daniel1337
Aktiv medlem
isf måste jag byta alla bilder jag hittills tankat upp. och det orkar jag aldrig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast nu är det tydligen så...och jag ser inte problematiken att få välja själv om exif ska synas eller inte. Man kan ju t.ex vara doldis bara genom en knapptryckning?clindh skrev:
Kunde inte tro att EXIF-datat skulle upplevas som känslig information...
clindh skrev:
Kunde inte tro att EXIF-datat skulle upplevas som känslig information...
Nej, men om Du t ex tagit ett porträtt där jag tycker att bakgrunden är alldeles lagom oskarp, eller en macro-bild som imponerar så skulle jag ex-vis kunna vara intresserad av att veta vilken bländare Du använde eftersom det kan hjälpa mig att bli duktigare (öka min bildförståelse). Att jag får möjlighet att veta det minskar inte mitt intresse för Din bild.Emtre skrev:
För jag vill kunna välja själv vilken grad av teknisk info som finns på mina bilder. Jag fyller tex sällan i utrustning under bilderna och det inte för att jag är lat, utan för att jag vill ha återkoppling på bilden som du ser den och jag tror inte du ser den inte bättre för att du vet att jag använde en viss kamera eller en viss slutartid.
Det är ju kanske sant, men jag tycker att man själv ska få välja.anders_eriksson skrev:
Nej, men om Du t ex tagit ett porträtt där jag tycker att bakgrunden är alldeles lagom oskarp, eller en macro-bild som imponerar så skulle jag ex-vis kunna vara intresserad av att veta vilken bländare Du använde eftersom det kan hjälpa mig att bli duktigare (öka min bildförståelse). Att jag får möjlighet att veta det minskar inte mitt intresse för Din bild.
Calle S skrev:
Det kanske finns tekniska hinder?
Det är det jag menar. Egentligen är det ingen jättegrej att exif syns, men jag vill välja det själv.clindh skrev:
En flagga i medlemsdatabasen - eller per bild - om att "EXIF"-länken inte skall synas är ju en enkel operation.
Se mitt inlägg ovan.Men jag menar att det inte löser problemet ändå; datat finns ju ändå kvar i bildfilen och kan alltså granskas enkelt även utanför Fotosidan, för den som vill.
Rätt lösning är att isåfall strippa EXIF redan vid uppladdning; det är inte supersvårt men kräver mer av en liten ombyggnad av hur uppladdningen sker.
Återigen något jag helst väljer själv. Och då borde det väl finnas med i uppladdningsformuläret så att de som inte kör digitalt enkelt kan knappa in det? Alltså att det läggs in under utrustning, plats och det där?- men vill man inte ens visa slutartid och bländare för andra på vissa bilder?
I loooove you!clindh skrev:
Nu finns en flagga per bild, om man vill att det skall läggas ut en länk till EXIF-informationen eller inte.
Har inte tid/lust/ork att pilla med sådant.Mazy skrev:
Calle S: Man behöver inte gå igenom hela den där listan. Allt i bilden är sparat med ett ID nummer ( som sen översätts till texter såsom "slutartid" eller "bländare" ) och det är lätt att låta ett program bara visa den infon man är ute efter och man skulle kunna begränsa fotosidans visning till den informationen som är av intresse för bildskapandet.
Mina bilder är inte speciellt tekniskt avancerade. Jag följer ljusmätaren, kort och gott. Tror inte att olika bländare/tidkombinationer har större påverkan på slutresultatet i mitt fall. Tycker därför inte att det är särdeles intressant.Jag skulle gärna vilja veta varför man känner att slutartid, bländaröppning och ISO tal skulle vara otrevligt att lämna ut, liksom så undrar jag varför min inte skriver mer lite teknisk info under alla bilder man laddar upp.. Jo det är bilden man vill få kritiserad, men som sagt andra kanske vill veta för att lära sig/välja kamera eller annat.
Calle S skrev:
Har inte tid/lust/ork att pilla med sådant.
Skönt, då kan jag ägna mig åt min jä%¤&¤#a tvättstuga iställetclindh skrev:
Det är inte du som skall göra det, det är jag.. Och det var det jag frågade om ibörjan, vilken information som är verkligen intressant - då kan jag extrahera ut dessa och visa.
För min del spelar det ingen roll. Men en del vill väl veta kameramodell, optik och vilken brännvid som användes, exponeringsmetod och sådant.ISO, bländare och slutartid vet jag - men mer?
clindh skrev:
ISO, bländare och slutartid vet jag - men mer?
Ett sätt är att markera bilden med ctrl>a, kopiera den, ctrl>c, skapa ett nytt dokument, ctrl>n, klistra in bilden, ctrl>v. Då följer inte exif med.christian veltman skrev:
Vet du hur man tar bort EXIF vid uppladdning etc?