Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)
Andra kan ju se dem ändå; det finns plugins till browsers tex där man med högerklick kan se infot. Så att vi stänger av vår funktion hindrar inte all "EXIF-gluttning"

Vi skulle iofs kunna bygga in i upptankningen att den kör "jhead" för att ta bort informationen på uppladdad bild, om man klickar i något val, men tills dess så får man raderade det själv.

Kunde inte tro att EXIF-datat skulle upplevas som känslig information...
 
clindh skrev:


Kunde inte tro att EXIF-datat skulle upplevas som känslig information...
Fast nu är det tydligen så...och jag ser inte problematiken att få välja själv om exif ska synas eller inte. Man kan ju t.ex vara doldis bara genom en knapptryckning?
Det kanske finns tekniska hinder?
 
clindh skrev:
Kunde inte tro att EXIF-datat skulle upplevas som känslig information...

Inte jag heller...

Jag gillade verkligen funktionen skarpt eftersom jag tycker att den tillför information som kan bidra till att man utvecklas till en bättre fotograf. Jag håller tummarna för att den kommer tillbaka permanent :)
 
Emtre skrev:

För jag vill kunna välja själv vilken grad av teknisk info som finns på mina bilder. Jag fyller tex sällan i utrustning under bilderna och det inte för att jag är lat, utan för att jag vill ha återkoppling på bilden som du ser den och jag tror inte du ser den inte bättre för att du vet att jag använde en viss kamera eller en viss slutartid.
Nej, men om Du t ex tagit ett porträtt där jag tycker att bakgrunden är alldeles lagom oskarp, eller en macro-bild som imponerar så skulle jag ex-vis kunna vara intresserad av att veta vilken bländare Du använde eftersom det kan hjälpa mig att bli duktigare (öka min bildförståelse). Att jag får möjlighet att veta det minskar inte mitt intresse för Din bild.
 
Senast ändrad:
anders_eriksson skrev:
Nej, men om Du t ex tagit ett porträtt där jag tycker att bakgrunden är alldeles lagom oskarp, eller en macro-bild som imponerar så skulle jag ex-vis kunna vara intresserad av att veta vilken bländare Du använde eftersom det kan hjälpa mig att bli duktigare (öka min bildförståelse). Att jag får möjlighet att veta det minskar inte mitt intresse för Din bild.
Det är ju kanske sant, men jag tycker att man själv ska få välja.

Visst kan man ta bort exif innan man laddar upp bilden, och det kan ni ge er tusan på att jag ska göra i fortsättningen. Och redan uppladdade bilder kan man ladda upp igen. Om man nu hittar dem, vill säga. Jag har de bara i stort format, obehandlade, och jag orkar fasiken inte sitta här på FS och behandla bilderna en gång till och ladda om mina gamla bilder!


Vill du leta tid och bländare får du gå genom detta som D100 lagrar och när bilden gått genom Fotostation och Photoshop. 16:e raden ovanifrån är ett tips:) Men det kan ju variera beroende på hur många sökord jag lägger in.
--------------------
ExifTool

ExifTool Version Number: 3.45
IPTC 231: Calle 2004-04-18 14:58:21 Text sparad
Image

File Name: 4082b4bf8a12d.jpg
File Size: 193KB
File Type: JPG
Image Width: 1024
Image Height: 681
Image Description: Beata S..dergren..Musik..Musiker..Tango..Cellist..Foto:Calle Sl..ttengren
Orientation: Horizontal (normal)
X Resolution: 72
Y Resolution: 72
Resolution Unit: inches
Software: Adobe Photoshop CS Windows
Y Cb Cr Positioning: Co-sited
Tv(Shutter Speed): 1/200
Av(Aperture Value): 5.6
Exif Version: 0220
Components Configuration: YCbCr
Compressed Bits Per Pixel: 4
Exposure Compensation: +2/3
User Comment: ASCII
Flash Pix Version: 0100
Color Space: Uncalibrated
Exif Image Width: 1024
Exif Image Length: 681
Related Sound File:
File Source: Digital Camera
Scene Type: Directly photographed
Custom Rendered: Normal
Compression: JPEG
Thumbnail Offset: 1046
Thumbnail Length: 3854
Photoshop Thumbnail: (Binary data 3854 bytes, use -b option to extract)
Image Size: 1024x681
Thumbnail Image: (Binary data 3854 bytes, use -b option to extract)
Camera

Make: NIKON CORPORATION
Camera Model Name: NIKON D100
Exposure Program: Manual
Max Aperture Value: 4.3
Metering Mode: Center-weighted average
Light Source: Unknown (0)
Flash: No Flash
Focal Length: 66.0mm (35mm equivalent: 99.0mm)
Sensing Method: One-chip color area
Exposure Mode: Manual
White Balance: Auto
Digital Zoom Ratio: 1
Focal Length In 35mm Format: 99
Scene Capture Type: Standard
Gain Control: None
Contrast: Normal
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Subject Distance Range: Unknown (0)
Scale Factor To 35mm Equivalent: 1.5
Time

Date/Time Of Last Modification: 2004:04:18 18:54:04
Shooting Date/Time: 2004:04:15 17:32:13
Date/Time Of Digitization: 2004:04:18 18:54:04
Sub Sec Time: 00
Sub Sec Time Original: 00
Sub Sec Time Digitized: 00
Release Date: 2004:04:16
Release Time: 21:36:27+0200
Time Created: 21:36:25+0200
Date Created: 2004:04:16
Metadata Date: 2004:04:18 18:54:04
Date/Time Created: 2004:04:16 21:36:25+0200
Author

Artist: cs
Writer-Editor: CS
By-line: cs
Source: Calle Sl.ttengren
Other

Application Record Version: 2
Caption-Abstract: Beata S.dergren..Musik..Musiker..Tango..Cellist..Foto:Calle Sl.ttengren
Date Created: 2004:04:16
Category: N.
Location

City: Stockholm
Unknown

Tv(Shutter Speed): 1/200
Av(Aperture Value): 5.6
Exif Version: 0220
Date Time Digitized: 2004:04:15 17:32:13
Compressed Bits Per Pixel: 4
User Comment:
Flashpix Version: 0100
Color Space: Unknown (4294967295)
Pixel X Dimension: 1024
Pixel Y Dimension: 681
Related Sound File:
File Source: Digital Camera
Scene Type: Directly photographed
Custom Rendered: Normal
Focal Length In 35mm Film: 99
Components Configuration: 1, 2, 3, 0
Fired: False
Function: False
Red Eye Mode: False
Caption Writer: CS
Source: Calle Sl..ttengren
City: Stockholm
Category: N..
Orientation: Horizontal (normal)
X Resolution: 72
Y Resolution: 72
Resolution Unit: inches
Y Cb Cr Positioning: Co-sited
Creator Tool: Adobe Photoshop CS Windows
Instance ID: uuid:9406d1c0-9158-11d8-a443-f442f8afefaa
Document ID: adobe:docid:photoshop:9406d1c5-9158-11d8-a443-f442f8afefaa
Format: image/jpeg
Description: Beata S..dergren Musik Musiker Tango Cellist Foto:Calle Sl..ttengren
Creator: cs
--------------------
 
Calle S skrev:
Det kanske finns tekniska hinder?

En flagga i medlemsdatabasen - eller per bild - om att "EXIF"-länken inte skall synas är ju en enkel operation. Men jag menar att det inte löser problemet ändå; datat finns ju ändå kvar i bildfilen och kan alltså granskas enkelt även utanför Fotosidan, för den som vill.

Rätt lösning är att isåfall strippa EXIF redan vid uppladdning; det är inte supersvårt men kräver mer av en liten ombyggnad av hur uppladdningen sker.

Jag förstår problemet med att ev företagsinformation följer med i IPTC-datat, och att det vore bra om Fotosidan då inte visade det - men vill man inte ens visa slutartid och bländare för andra på vissa bilder?

(IPTC är ett speciallt dataformat som följer med i EXIF, där man kan lagra information om fotograf, copyrightinfo, motiv mm - i Photoshop redigerar man det under File -> File Info)
 
clindh skrev:
En flagga i medlemsdatabasen - eller per bild - om att "EXIF"-länken inte skall synas är ju en enkel operation.
Det är det jag menar. Egentligen är det ingen jättegrej att exif syns, men jag vill välja det själv.

Men jag menar att det inte löser problemet ändå; datat finns ju ändå kvar i bildfilen och kan alltså granskas enkelt även utanför Fotosidan, för den som vill.

Rätt lösning är att isåfall strippa EXIF redan vid uppladdning; det är inte supersvårt men kräver mer av en liten ombyggnad av hur uppladdningen sker.
Se mitt inlägg ovan.

- men vill man inte ens visa slutartid och bländare för andra på vissa bilder?
Återigen något jag helst väljer själv. Och då borde det väl finnas med i uppladdningsformuläret så att de som inte kör digitalt enkelt kan knappa in det? Alltså att det läggs in under utrustning, plats och det där?



Nu måste jag ner i tvättstugan....
 
Nu finns en flagga per bild, om man vill att det skall läggas ut en länk till EXIF-informationen eller inte.

Obs att det bara påverkar länken - väljer man "Nej" är det alltså som förut på Fotosidan; EXIF-data i bildfilen påverkas aldrig.
 
Calle S: Man behöver inte gå igenom hela den där listan. Allt i bilden är sparat med ett ID nummer ( som sen översätts till texter såsom "slutartid" eller "bländare" ) och det är lätt att låta ett program bara visa den infon man är ute efter och man skulle kunna begränsa fotosidans visning till den informationen som är av intresse för bildskapandet.

Jag skulle gärna vilja veta varför man känner att slutartid, bländaröppning och ISO tal skulle vara otrevligt att lämna ut, liksom så undrar jag varför min inte skriver mer lite teknisk info under alla bilder man laddar upp.. Jo det är bilden man vill få kritiserad, men som sagt andra kanske vill veta för att lära sig/välja kamera eller annat.

Jag har tyvärr inte EXIF i mina bilder för jag vant mig med "save for web" för att se hur kompressionen påverkar och det har tidigare inte gjort någon skillnad. Men nu när funktionen finns så ska jag naturligtvis försöka delge den infon i mina nya bilder.
 
Mazy skrev:
Calle S: Man behöver inte gå igenom hela den där listan. Allt i bilden är sparat med ett ID nummer ( som sen översätts till texter såsom "slutartid" eller "bländare" ) och det är lätt att låta ett program bara visa den infon man är ute efter och man skulle kunna begränsa fotosidans visning till den informationen som är av intresse för bildskapandet.
Har inte tid/lust/ork att pilla med sådant.

Jag skulle gärna vilja veta varför man känner att slutartid, bländaröppning och ISO tal skulle vara otrevligt att lämna ut, liksom så undrar jag varför min inte skriver mer lite teknisk info under alla bilder man laddar upp.. Jo det är bilden man vill få kritiserad, men som sagt andra kanske vill veta för att lära sig/välja kamera eller annat.
Mina bilder är inte speciellt tekniskt avancerade. Jag följer ljusmätaren, kort och gott. Tror inte att olika bländare/tidkombinationer har större påverkan på slutresultatet i mitt fall. Tycker därför inte att det är särdeles intressant.
 
Calle S skrev:
Har inte tid/lust/ork att pilla med sådant.

Det är inte du som skall göra det, det är jag.. :) Och det var det jag frågade om ibörjan, vilken information som är verkligen intressant - då kan jag extrahera ut dessa och visa.

ISO, bländare och slutartid vet jag - men mer?
 
clindh skrev:
Det är inte du som skall göra det, det är jag.. :) Och det var det jag frågade om ibörjan, vilken information som är verkligen intressant - då kan jag extrahera ut dessa och visa.
Skönt, då kan jag ägna mig åt min jä%¤&¤#a tvättstuga istället:)

ISO, bländare och slutartid vet jag - men mer?
För min del spelar det ingen roll. Men en del vill väl veta kameramodell, optik och vilken brännvid som användes, exponeringsmetod och sådant.
 
clindh skrev:
ISO, bländare och slutartid vet jag - men mer?

Brännvidd ska vara med också, tycker jag. Eller allra helst bildvinkel eftersom brännviden är avhängig film/sensor-storlek. Men brännvidd motsvarande 24x36-formatet är väl vettigast att visa eftersom bildvinkel inte brukar anges på objektiven.
 
Sammanfattning av "kortlistan" som jag skulle vilja se:

Bländare
Tid
Brännvidd
Brännvidd justerad till 24x36 (digital crop)
ISO
Blixt (ja/nej)
Tillverkare
Kameramodell
Tidsstämpel

Bra att EXIF nu är mer lätttillgängligt!
 
Jag gillar att man kan titta på EXIF datat. Men
jag vet inte hur det är med er andra, men jag är inte riktigt överens med EXIF informationen som ges. Mina bilder får felaktig bländare och slutartid. Dessutom anges till exempel 'Focal length 100mm' som '35mm equivalent 476,5mm' vilket jag inte heller håller med om.

476,5mm's Macro, skulle inte ha något emot det objektivet tror jag ;-)

//Micke
 
35mm equivalent verkar lite trasigt - jag har "buggrapporterat" det (det verkar finnas något fält som anger skalfaktorn i EXIF:en - dock blir det fel på en del kameror (ex. på min Canon)) - hoppas det är lösbart...
 
Hur ta bort EXIF?

Vet du hur man tar bort EXIF vid uppladdning etc?

Blev just varse detta och vill inte att mina bilder ska visa detta.

Tack på förhand
Christian
 
Re: Hur ta bort EXIF?

christian veltman skrev:
Vet du hur man tar bort EXIF vid uppladdning etc?
Ett sätt är att markera bilden med ctrl>a, kopiera den, ctrl>c, skapa ett nytt dokument, ctrl>n, klistra in bilden, ctrl>v. Då följer inte exif med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.