Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)
TheBishop skrev:
35mm equivalent verkar lite trasigt - jag har "buggrapporterat" det (det verkar finnas något fält som anger skalfaktorn i EXIF:en - dock blir det fel på en del kameror (ex. på min Canon)) - hoppas det är lösbart...

Exif-visningen baseras på ExifToll, så det är i den fixen skall in - kan någon hjälpa till med rätt uträkning?
 
Vad behöver man göra?

Antar att man behöver en kamera-identifierare, eller?

Annars är faktorn 1.3X (nu verkar den vara slumpmässig nästan...)
 
Har inte haft tid att tränga in i den där koden, den har ju support för en drös olika varianter av Canon-kameror och -format. Den som har lite Perl-koll, har Canon och lust att fixa til ldet där kan ju ladda ner paketet från URL:en ovan och sedan kolla i
lib/Image/ExifTool/Canon.pm
 
Jag kan inte Perl iofs men lite programmering i allmänhet och tror jag förstår tillräckligt av koden. I filen "Exif.pm" görs själva uträkningen av skalfaktorn, i subben "CalcScaleFactor35efl". Den använder upplösningen på sensorn och storleken på bilden. Uträkningen utgår från att bildstorleken i pixels fyller hela sensorn och räknar ut skalfaktorn av det. Men, EXIF-datat vet inte att jag minskat ner bilden, den tror att bildstorleken som rapporteras fyller sensorn. Det vill säga, har jag halverat bildens storlek kommer objektivets faktor bli dubbelt så stor.

Nån som förstår vad jag menar? :)
 
Tyvärr kan jag inte perl heller, om den ändå hade varit i C... ;-)

Tar man en "rå" bild får man:

Scale Factor To 35mm Equivalent : 1.2

vilket är ganska nära sanningen (tror det skall vara 1.25 egentligen...).

beskär man bilden i PS och sparar om så får man betydligt större värden - lite empiriska försök med halvering av bildstorleken i varje dimension ger också som Tomas säger en fördubbling av skalfaktorn...

Hmmm, känns lite som ett grundläggande designfel i verktyget att försöka göra mappningen "nuvarande bildstorlek <-> sensoryta" - det verkar ju såvitt jag vet inte finns någon information om ursprunglig bildstorlek kvar efter beskärning i PS...

Fungerar det bra för någon kamera för någon? Det känns som det aldrig borde fungera om man beskär bilden (jag har tittat på några slumpmässiga på FS och inte hittat någon ok ännu).
 
På alla mina bilder är Exposure Mode fel.
Det står "Auto" vilket jag aldrig använder...
Någon annan som har detta fel?
Jesper
 
Lite ytterligare fundering gav det här. För att räkna ut skalfaktorn måste man veta storleken på en 35mm-filmruta och den aktuella sensorn i millimeter. Det här programmet utgår från bildens storlek i pixels och räknar ut sensorns storlek då den också vet dess upplösning i pixels per tum. Vilket inte alltid blir rätt, bilden kan ha ändrat storlek eller kameran kan ha varit inställd på en mindre upplösning. Vad jag kan se finns inte tillräcklig information i EXIF-datat för att räkna ut skalfaktorn.

Så, om inte kameran har vänligheten att släppa ifrån sig tillräckligt med underlag, är nog det säkraste att utgå från 'Camera Model Name' och slå upp faktorn i en tabell.

Synd att det blir så krångligt för informationen är mycket intressant.

Fortsätt klura...
 
I EXIF-infon för några av mina bilder står det att jag plåtat med digitalkamera, fastän jag inte har det. Varför blir det så?
 
Jesper K skrev:
På alla mina bilder är Exposure Mode fel.
Det står "Auto" vilket jag aldrig använder...
Någon annan som har detta fel?
Jesper

Jo jag har detta "fel" om det nu är fel, för jag har även en "Exposure Program" som anger Bländarförval.
 
Jag har frågat en av killarna bakom EXIFTool och fått bekräftat att omräkningsrutinen till 35mm är inte tillförlitlig.

Vill man ha funktionen på Fotosidan är nog enda sättet att använda en tabell. Och jag tror man vill ha funktionen.

Behövs någon frivillig för att samla in information om olika kamerors sensorer, är jag med.
 
Exif visar 'Camera ID'?

Tänkte låna tråden lite - hittar ingen med mer anknytning till EXIF informationen.

Jo, alltså jag har sett precis att EXIF visar 'Camera ID', är det ett unikt serienummer för kameran måntro? I så fall bör ju alla omedelbums ta och skriva ner det för att skydda sig mot stöld...

Det är ju iof sig mjukvara som antagligen går att ändra på men det är nog inte alla som hackar kamera protokoll. :)
 
clindh skrev:
Det är inte du som skall göra det, det är jag.. :) Och det var det jag frågade om ibörjan, vilken information som är verkligen intressant - då kan jag extrahera ut dessa och visa.

ISO, bländare och slutartid vet jag - men mer?
Som sagt, Canonkameror har en helt skruvad brännviddsförlängning enligt EXIF tool:en.
Dessutom rapporterar den att Flash är OFF när den inte är det etc.

Följande borde vara intressant att veta:
Kameramodell
Brännvidd
Slutartid
Bländare
ISO
Ljusmätningsmetod (Evaluerande, centrumvägd, spot etc)
Exponeringskomp.
Blixt
Blixtexponeringskomp.
(Exponeringstid o datum)

Om nu koden som nämns inte funkar nå vidare kanske det finns alternativ?
Jag tycker själv att funktionen är bra (För att den som är nyfiken kan själv kolla allt data utan att man behöver skriva in det)

MVH /Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.