Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

exif på bloggbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Sen jag började blogga här på fotosidan så är det en sak jag genast saknade. Exif-information. Både för mina egna bilder, och när jag ser på andras.

Själv lägger jag manuellt ut exif information som tid, bländare och iso. Men det blir ju i längden inte särskilt kul att göra det manuellt vareviga gång.

Jag har sett att några andra göra samma sak.

Nu är inte exif något som alla bryr sig om. Men jag tror inte jag är ensam i att vara intresserad av att ofta vilja veta exif när jag ser på andras bilder. Och med exif inkluderar jag också kamera, objektiv och brännvidd förutom det jag nämnt ovan.

Ibland frågar jag bloggare om exif och har hittills fått svar. Men det är ingen optimal lösning alls att alltid behöva fråga om man vill veta. Det skulle bl.a. bara skapa irritation i längden för alla parter.

Som sagt, alla vill inte veta, eller bryr sig inte, men det finns de som vill och de som bryr sig också om det tekniska.

Så mitt önskemål är att exif-information presenteras också för bloggbilder. (Eller åtminstone ge möjlighet för oss som bloggar att delge exif utan att vi ska behöva göra det manuellt.)

I andra (utländska) forum som jag ibland tittar på så ges ofta exif-information, ibland behöver man bara låta muspekaren komma över en bild så visas exif-information. Mycket smidigt och trevligt! Men det finns förstås olika lösningar.

Det går att se EXIF om man har en EXIF-visare. Problemet är bara att Fotosidan i sin oändliga visdom håller på med javaskript för att hindra högerklick, vilket sätter käppar i hjulet. Jag har dock deaktiverat överhetens möjlighet att göra detta så att jag kan får fram EXIF via mitt tillägg i webbläsaren.

Lite humoristiskt är det ju nästan med tanke på att från början så strippade FS både EXIF och färgprofiler i bloggarna (om man inte laddade upp externt och länkade in sina bilder förstås). Sedan fixade man det och så gick det en tid. Eftersom en del som upptäcker att det går att använda den "helt nya funktionen att spara ned bilder via högerklick" ;) skriker i högan sky, så införde man sedan javaskript för att försvåra denna nedsparning. Samtidigt är just högerklick är en normal metod för att komma åt EXIF-visare för en viss bild, bland annat. Jag brukar även använda det för att kunna få upp en bild i 100%, vilket ju inte går annars om bilden är stor och man surfar på en mindre skärm.

EXIF-visare har jag aldrig hört talas om. Hur som helst, det låter ju både onödigt och komplicerat. Det bäste vore ju om Fotosidan kunde ordna detta. Det krävs nog inte särskilt mycket kan jag tänka.

EXIF-visare har jag aldrig hört talas om. Hur som helst, det låter ju både onödigt och komplicerat. Det bäste vore ju om Fotosidan kunde ordna detta. Det krävs nog inte särskilt mycket kan jag tänka.

Nja, det är inte komplicerat i sig. Förutom att Fotosidan jävlas för att man inte ska kunna högerklicka på bilder alls, så är det bara att högerklicka på bilden och välja att visa EXIF så kommer det upp en ruta. Nu har jag ett tillägg, men förr när jag körde den äldre varianten av Opera så fanns det till och med inbyggt i webbläsaren från början.

Nja, det är inte komplicerat i sig. Förutom att Fotosidan jävlas för att man inte ska kunna högerklicka på bilder alls, så är det bara att högerklicka på bilden och välja att visa EXIF så kommer det upp en ruta. Nu har jag ett tillägg, men förr när jag körde den äldre varianten av Opera så fanns det till och med inbyggt i webbläsaren från början.

Hmm, låter ju smidigt förstås. Jag kör med safari, undrar om det finns nåt liknande tillägg där?

Jag har ett vävbläddrartillägg med vilket jag kan stänga av Javascript. Om jag gör det så går det bra att högerklicka och välja mitt EXIF-visar-tillägg.

Men det hjälper inte på bilder på Fotosidan eftersom EXIF är bortstrippat.

Jag har ett vävbläddrartillägg med vilket jag kan stänga av Javascript. Om jag gör det så går det bra att högerklicka och välja mitt EXIF-visar-tillägg.

Men det hjälper inte på bilder på Fotosidan eftersom EXIF är bortstrippat.

Jag har ändrat en inställning i about:config för att spärra FS möjlighet att jävlas, men så ska man inte behöva hålla på.

EXIF är inte strippat på bloggbilder. Förr var det så, vilket även gjorde att färgprofilerna försvann, men det är faktiskt fixat sedan flera år tillbaka. Det hjälper dock förstås inte om folk själva strippar EXIF.

I övrigt kan det variera. Jag har för mig att man måste visa den förstorade bilden i forumet för att EXIF ska finnas med, men det ska jag inte svära på.

Jag har ändrat en inställning i about:config för att spärra FS möjlighet att jävlas, men så ska man inte behöva hålla på.

EXIF är inte strippat på bloggbilder. Förr var det så, vilket även gjorde att färgprofilerna försvann, men det är faktiskt fixat sedan flera år tillbaka. Det hjälper dock förstås inte om folk själva strippar EXIF.

I övrigt kan det variera. Jag har för mig att man måste visa den förstorade bilden i forumet för att EXIF ska finnas med, men det ska jag inte svära på.

Har du länk till någon bloggbild som har EXIF (får det inte att funka på jobbdatorn med EXIF-viewer)?

Får det inte att fungera alls på jobbdatorn och Chrome med EXIF Viewer.
Samma här, men att kopiera EXIF-data till clipboard med EXIF Viewer gick bra (knappen till vänster på EXIF-raden i EXIF Viewer).

EXIF-data finns alltså, men EXIF Viewer har lite problem att visa det.

Varför är det så intressant och veta hur någon annan exponerat sin bild? Jag ser helt koko exponeringar med ISO 1600 eller mer i fullt dagsljus. Vad säger det? Mycket intressantare att veta vilken färgprofil de konverterat bilden till och om de taggat profilen till bilden. Kolla FS:ans bloggbilder där vissa lyser i neon på en wide gamut skärm för att de inte vet hur de ska ladda upp bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar