ANNONS
Annons

Ett par förslag för bloggarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag har ett par funktionsförslag för bloggarna.

Dels skulle det vara riktigt intressant om man kunde skapa bilder med "mouseover" som växlar bild. Altså, håller man inte musen över bilden så visas bild ett, för man musen över bilden så växlar den och visar bild två. Detta är, vad jag förstår, oerhört enkelt att införa om viljan finns. Ett simpelt javascript och en liten ändring i img-taggen.
Man skulle ha stor nytta av detta när man som jag t.ex. ibland skriver lite photoshop-guider i min blogg, och på ett smidigt sätt vill visa skillnaden i resultat med olika tekniker.

Förslag nummer två är en räknare som inte bara väger in antal besök, utan även tiden som besökaren spenderar på sidan innan han/hon går vidare. Kan man få fram en genomsnittstid som spenderas på varje blogginlägg så kan man bilda sig en uppfattning om folk verkligen läser inläggen, eller om de bara skummer, eller endast klickar sig in och sen går vidare direkt utan att läsa. Det vore väldigt intressant.

"besökaren spenderar på sidan innan han/hon går vidare"

Hur mäter man det ?

Det går inte, hävdar jag ...utan att skapa orimlig last på servern.

-Thomas

"Orimlig last på servern" är nog det som det faller på i så fall. Att mäta det, så länge som besökaren stannar kvar på fotosidan är inte svårt. Registrera tiden när blogginlägget laddas, registrera tiden när besökaren laddar nästa sida, dra ifrån den första från den andra, voilá :)

Men som sagt, det kan nog lägga väldigt mycket last på databasservern tyvärr. Men tanken är fin :)

På andra bloggar är det möjligt att få den typen av info genom att låta exempelvis Google Analytics plocka fram den åt en - skulle nåt sånt funka även här?

Man mäter tiden mellan sidladdningar, inte tiden spenderad på en sida ...
Typ..går jag till din blogg och sen går och fikar eller läste jag den i 45 minuter.
Google Analytics mäter egentligen "snitt tid spenderade på sidor" inte enskilda sidor. Dessutom görs analysen i efterhand. Det är lättare ...

-Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar