Annons

Ett objektiv för att rädda mitt intresse

Produkter
(logga in för att koppla)

Pirog

Medlem
Hej!

Här får ni en fråga ni säkert svarat på 10.000 gånger och ja, jag har sökt och läst så mycket jag kan men det känns alltid betryggande att få lite input direkt på sin specifika fråga också.

Jag fotar på tok för lite mot vad jag vill och vad jag borde.
Största anledning är att jag känner att mitt enda objektiv, Canon 50mm 1,8 är lite för begränsat. Kameran, en 700D är väl knappast flaskhalsen utan främst min bristfälliga kunskap inom fotografering och mitt objektiv.

Det jag allra främst vill åtgärda är det faktum att jag nästan aldrig bär med mig kameran.
Ett objektiv som låter mig ta skarpa och fina bilder i vardagen vill jag ha. Jag vill fota när jag är i skogen. När jag och mina vänner cyklar eller skjuter färgbollar på varandra. Jag vill fota en vän mot en vägg. Jag vill fota minglet på en uteservering, det häftiga huset på prärien eller den vackra solnedgången.

Jag förstår att övning ger färdighet och att ett objektiv varken är allt eller kan ge allt. Men jag tror ni förstår lite vad jag är ute efter.
Jag har stativ, men vill främst kunna fota på frihand.

Dessutom, trots att pengarna inte är ett problem om det skulle gynna mitt fotande, inte lägga tiotusentals kronor på något som blir en fin vas till blommorna i fönstret.

Jag har kikat lite på Canons EF 70-200/2,8. Men det är dyrt. Och kanske lite väl stort för att motivera mig att bära med kameran vart jag än går.

Snälla Bullen, hjälp mig.
Som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet.
 
Jag skulle föreslå ett macro eller ett fisheye! Båda kan du hitta för under 3000:- (Vet ej vad du har för budget)

Samyang 8mm 2995:- http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4080000210
(Jag har själv ett Samyang 7,5mm till mina MFT hus. ett av de roligaste objektiven jag har. Nackdelen är manuell fokus men jag tycker inte det är något större problem speciellt inte med Focus Peaking, vet ej om du har det på 700D)

Tamron 90mm macro 4000-4500:- beroende på version. När jag köpte ett till min Canon för många år sedan så byte jag inte objektiv på 3 månader!

Billigare macro är Canon EF 50/2,5 macro Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232092
Jag vet inget om det men Cyberphoto tar 2690:- för det och ger det silver. Dock rekommenderar jag 90mm om du ska ha makro. Jag hade ett Sigma 50mm makro som jag aldrig tyckte om men när jag köpte mitt Tamron 90mm så förstod jag glädjen i makrofotografering även om jag aldrig blev riktigt bra på det så var det skoj!
 
Tänker spontant på en Fuji X 20 som vardagskamera runt halsen och senare ett 70-200 för mer avancerade tillfällen.Finns rätt bra toppväskor för kamera +zoom som enkelt hänger med.
 
Ja, det kan jag förstå. Du behöver en bra normalzoom. Vilken beror på din budget.

Alla behöver inte en normalzoom - ibland kan en mindre kamera vara ett bättre alternativ :)

Däremot är förstås inte ett 50mm på 70D så där väldigt flexibelt p.g.a. teleeffekten, så att komplettera med en normalzoom är ju inte så dumt.
 
Superzoomarna är rätt roliga leksaker. Själv sliter jag alltid med min SX40 till vardags, systemkameran blir liksom mer för rena fotosessioner. Nikon släpper dessutom en megazoom med större sensor (entums) och helt galen brännvidd:

http://www.slashgear.com/nikon-coolpix-p700-camera-specs-rumor-shows-1-inch-aptina-sensor-08324221/

Kvalitén från en 1/2.3"-sensor, som sitter i t ex SX40'an, kan ju ej mäta sig med de mycket större sensorerna, men 300x400mm har jag printat många med god kvalité, och handen på hjärtat - hur ofta printar vi ut större format? (icke-proffision).

Jag älskar superzoomens bredd, kallar den för min lilla multimediamaskin; den är inte bäst på något, men riktigt händig till nästan allt. Rekommenderar en sådan, helst med snabb lins, finns några fabrikat med 2.8-xx.

Lycka till!
 
Ja, det kan jag förstå. Du behöver en bra normalzoom. Vilken beror på din budget.

Budgeten som sagt är inte direkt ett problem, snarare det att jag vill lägga pengar på någonting jag verkligen tror kommer öka mitt fotande.
Svårigheten för mig är nog isåfall om det är t.ex. ljusstarka 70-200 eller 18-55 jag kommer leka mest med.
Båda har ju säkert sina för och nackdelar.
 
Ef 17-55 2,8 is

Det är ett mycket bra objektiv för det mesta. Kombinera det lite senare med ett 70-200 f4 IS så är du hemma om du inte skall fota fåglar som kräver 4-500 mm brännvidd på din kamera.
 
En supervidvinkelzoom är kul, leka med perspektiv och mer andvändbar än ett fisheye, som iofs är urkul också. Kolla på Sigma 8-16mm, fin optik, eller Canons 10-22mm för all del. Ditt 50/1.8 kompletterar perfekt som kort tele. En 2.8-telezoom tröttnar man ofta att kånka runt på till vardags.
 
En Olympus PL5 kan vara ett alternativ för att få tillbaka glädjen!

Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232092

Liten och kompetent och kitzoomen är bra!

Jag köpte en PL1 för några år sedan bara för skoj skull. Efter ett halvår slutade jag att använda min Canon. Jag fotograferar mycket mer nu än någonsin tidigare. PL1:an har min dotter fått och jag kör nu OM-D E-M10.
 
Det finns väl 2 vägar o gå, +en tredje tveksammare, framförallt om du gillar lljusstyrkan i ditt 50/1,8.
1 köpa mer objektiv, ett 17-50/2,8 av ngt slag. O kanske ett 70-200/4. Köper man dessa begagnade så kan du i princip sälja dem för vad du gav om det inte var rätt.
2 Skaffa en mindre lättare kamera.
3 en superzoom typ 18-135/18-200

Alla amatörers fotoentusiasters inspiration går i vågor. Det får man leva med.
 
Snälla Bullen, hjälp mig.
Jag föreslår ett ljusstarkt normalobjektiv. Med ett sådant på kameran är det för det allra mesta fotografen själv som är den begränsande faktorn när det gäller bildskapandet.

T.ex. ett Sigma 30/1.4 DC HSM, som inte är superbilligt men inte heller vråldyrt.
 
Tack för tipsen allihop.
Det är (givetvis?) inte en ny kamera jag vill ha. Jag har en systemkamera för att jag vill ha en systemkamera och för att jag vill lära mig så mycket jag kan om den.

Sigmas 30 1,4 ser ju trevlig ut. Men jag funderar på om ytterligare ett fast objektiv kommer göra att jag känner mig begränsad.

Hur är Canons 17-55 2,8?
 
Tamron 17-50 2.8 är ett riktigt trevligt objektiv. En bra normalzoom för inte så många pengar.
Riktigt skarpt också.

Canon 24-105 f/4L kanske vore något annars?
 
Sigmas 30 1,4 ser ju trevlig ut. Men jag funderar på om ytterligare ett fast objektiv kommer göra att jag känner mig begränsad.
Ja, du kommer nog att känna dig begränsad, men det är en av poängerna med ett sådant objektiv. Det blir en utmaning att skapa bra bilder med endast ett normalobjektiv. Att bara använda ett objektiv kan vara frustrerande, men också utvecklande. Att bara använda ett vidvinkelobjektiv eller ett teleobjektiv kan vara lite för svårt, men ett normalobjektiv är lite mer allround.

Just nu (och de senaste veckorna) har jag bara använt ett 20mm-objektiv på Micro Four Thirds. Det är lite grann mer vidvinkligt än 30mm på APS-C (men inte så mycket att det spelar stor roll). Det är både roligt och knepigt att få till bra bilder genom att hålla sig till enbart det objektivet.

Man bör utmana sig själv lite ibland för att komma nånvart.
 
Tappar jag mycket av möjligheten att fota i befintligt ljus vilket jag gillar och uteslutande gör, mellan Tamrons 17-50 och Canons 24-105?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.