Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett objektiv för att rädda mitt intresse

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det gör du om du jämför med ditt 50/1.8. Det är bara att räkna. f/2.8 är ungefär ett och ett halvt bländarsteg ljussvagare. f/4 är ungefär två och ett halvt bländarsteg ljusvagare. För varje bländarsteg du "tappar" måste du dubblera slutartiden.
 
Sigmas 30 1,4 ser ju trevlig ut. Men jag funderar på om ytterligare ett fast objektiv kommer göra att jag känner mig begränsad.

Se för all del till så att du köper den nya Sigma 30mm f/1,4 Art och inte den gamla 30mm f/1,4 EX DC HSM, för den tror jag att du kommer att bli besviken på.

Jag har både Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM och Nikon 35mm f/1,8G och jag gillar inte någon av dem. I stället har jag börjat sukta efter Nikon 28mm f/1,8, men objektiv med guldring är dyra...

Nu vet jag inte hur objektivutbudet ser ut på Canon-fronten, men förhoppningsvis har Canon någon trevlig liten 24 eller 28 mm. Annars kan Sigma 18-35mm f/1,8 vara ett intressant alternativ. One of a kind.
 
Hej!

Här får ni en fråga ni säkert svarat på 10.000 gånger och ja, jag har sökt och läst så mycket jag kan men det känns alltid betryggande att få lite input direkt på sin specifika fråga också.

Jag fotar på tok för lite mot vad jag vill och vad jag borde.
Största anledning är att jag känner att mitt enda objektiv, Canon 50mm 1,8 är lite för begränsat. Kameran, en 700D är väl knappast flaskhalsen utan främst min bristfälliga kunskap inom fotografering och mitt objektiv.

Det jag allra främst vill åtgärda är det faktum att jag nästan aldrig bär med mig kameran.
Ett objektiv som låter mig ta skarpa och fina bilder i vardagen vill jag ha. Jag vill fota när jag är i skogen. När jag och mina vänner cyklar eller skjuter färgbollar på varandra. Jag vill fota en vän mot en vägg. Jag vill fota minglet på en uteservering, det häftiga huset på prärien eller den vackra solnedgången.

Jag förstår att övning ger färdighet och att ett objektiv varken är allt eller kan ge allt. Men jag tror ni förstår lite vad jag är ute efter.
Jag har stativ, men vill främst kunna fota på frihand.

Dessutom, trots att pengarna inte är ett problem om det skulle gynna mitt fotande, inte lägga tiotusentals kronor på något som blir en fin vas till blommorna i fönstret.

Jag har kikat lite på Canons EF 70-200/2,8. Men det är dyrt. Och kanske lite väl stort för att motivera mig att bära med kameran vart jag än går.

Snälla Bullen, hjälp mig.
Som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet.

Tror inte nytt objektiv löser dina problem. Visst kul med nya grejer, en vecka typ, sen ligger nog kameran hemma igen, oanvänd. Fundera igenom det. 50mm 1.8 är ju inte direkt en dålig glugg.
 
Tappar jag mycket av möjligheten att fota i befintligt ljus vilket jag gillar och uteslutande gör, mellan Tamrons 17-50 och Canons 24-105?

ja du tappar ju en del då. men jag ser inte problemet i det. Du sökte väl inte en ersättare till din 50mm 1.8 ? du sökte väl ett objektiv som kompletterade den? du ville ju fota landskap, och lite allt möjligt. Då kör du ju inte på 1.8 ändå.

Ser ingen vits med att försöka hitta ett objektiv som är så lik som möjligt ditt nuvarande objektiv.

säg att du köper 24-105 och känner vid ett tillfälle att ljussyrkan inte räcker till, ja då tar du fram ditt 50mm

eller om du använder ditt 50mm och känner att du skulle vilja ha lite mer vidvinkel, ja då tar du fram ditt 24-105. Dom ska ju komplettera varann.
 
Sigma 18-35/1.8 kanske kan vara något?

Ett ljusstarkt fast runt 22mm (35mm FF) är rätt trevligt och tycker jag ökar kreativiteten.
 
Ett objektiv som kickade igång mig ordentligt var Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX II AF. Den gluggen används mycket ofta på min Nikon D7000.
 
För en APS-C kamera som du har hade jag mycket glädje av Sigmas 18-50/2.8 EX DC. Motsvarar c:a 28-80 mm i bildutsnitt på en fullformatskamera.
Inte tungt att ha med sig och skarpt samt hyfsat billigt. Liknande produkter är ju Tamrons motsvarande objektiv.

Spelar vikten mindre roll (fast det verkar inte så på TS inlägg) så är EF 17-55/2.8 is usm att rekommendera.

EF 24-105/4 L is usm tycker jag är för begränsat på vidvinkelområdet med en APS-C kamera. Annars ett bra brännviddsomfång för en fullformatskamera typ 6D/5D-serien.

//Lennart
 
Se för all del till så att du köper den nya Sigma 30mm f/1,4 Art och inte den gamla 30mm f/1,4 EX DC HSM, för den tror jag att du kommer att bli besviken på.
Det nya är nästan dubbelt så dyrt och onödigt stort för en APS-C-kamera eftersom det tecknar ut en bildcirkel för småbild.

Jag har inget av dessa båda, så jag har ingen egen åsikt om deras respektive optiska kvaliteter.

Nu vet jag inte hur objektivutbudet ser ut på Canon-fronten, men förhoppningsvis har Canon någon trevlig liten 24 eller 28 mm. Annars kan Sigma 18-35mm f/1,8 vara ett intressant alternativ. One of a kind.
EF 28mm f/1.8 USM är rätt trevligt, men oskarpt i hörnen på full öppning (även på APS-C). Man bör blända ner ett steg (gärna två) om man vill ha skarpa hörn. Det objektivet är inte alltför stort, men tecknar ut småbild så det är egentligen onödigt stort, men inte så klumpigt att det stör, tycker jag.

Annars finns också EF 28mm f/2.8 IS USM. Ett och ett halvt steg ljussvagare men med bildstabilisator. Det har jag aldrig använt så jag kan inte säga något om den optiska kvaliteten.
 
Ta en funderare på en EF-S 18-135 även om många förståsigpåare som aldrig använt det kommer att dissa det förslaget. Finns i två varianter nu. Ta det nyaste som sägs vara lite bättre. Kolla gärna mitt New York album. Fungerar såväl i skogen på dagen som i stan på kvällen. OK, det är inte 2,8 men 3,5 i kortaste läget är mindre än ett bländarsteg sämre. Allt är ju kompromisser.

Anders O.
 
Tackar ödmjukast för er input!
Lånar hem ett Tamron 17-55/2,8 i veckan från min lokala butik och ser om det kan vara vad jag söker. Bra pris och fina tester i alla fall!
 
Tackar ödmjukast för er input!
Lånar hem ett Tamron 17-55/2,8 i veckan från min lokala butik och ser om det kan vara vad jag söker. Bra pris och fina tester i alla fall!

att ha bara en glugg på 50mm som blir som ett kort tele på en asp-c kamera är klart begränsande o jag hade nog oxå tröttnat då om man inte är porträtt freak ;)
en normalzoom som du lånar hem kommer täcka in det mesta o mitt råd för att väcka fotolusten till liv efter du shoppat det är antingen en resa till Bali eller vietnam. Där kommer du överösas av motiv att plåta. Var på bägge ställena på våren för ett gäng år sedan inte samma år visserligen utan körde dom efter varandra.

Du kan ha hur bra grejer som helst har du inte motiv eller något du vet vad du vill plåta så blir det fort tråkigt igen.
 
Mindre kamera är lösningen

Ganska övertygad om att problemet är inte brist på objektiv. Satsa på en liten bra kamera. Sony RX100 är den jag alltid har i fickan. Den tar riktigt bra bilder.

När Du tagit många bra bilder med den lilla kameran kommer Du snart bli motiverad att ge Dig ut och "fotografera" med den stora kameran.
 
Ganska övertygad om att problemet är inte brist på objektiv. Satsa på en liten bra kamera. Sony RX100 är den jag alltid har i fickan. Den tar riktigt bra bilder.

När Du tagit många bra bilder med den lilla kameran kommer Du snart bli motiverad att ge Dig ut och "fotografera" med den stora kameran.

Även om nu TS förklarat att det inte är en ny kamera som gäller så håller jag ändå med. När jag köpte min RX100 så pushade det verkligen på mitt fotograferande. Och dessutom, när jag öppnade premiärbilderna i Lightroom höll jag på att sätta i halsen. Vilken bildkvalitet från den lilla kameran!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.