Annons

ett enkelt och lätt enbenstativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik-Seger

Aktiv medlem
Hej.
Idag skullde jag bygga ihop ett nytt enbenstativ. då mitt gamla försvunnit. jag har varit mycket förtjust i modellen. jag anväder mig av:
En halv skidstav
Två brickor
plastkulor
skruv med stativgänga
mutter
smältlim
tång och skiftnyckel
 

Bilagor

  • 10_21_0001.JPG
    10_21_0001.JPG
    41 KB · Visningar: 1,144
  • 10_21_0002.JPG
    10_21_0002.JPG
    25.7 KB · Visningar: 1,140
  • 10_21_0003.JPG
    10_21_0003.JPG
    26.5 KB · Visningar: 1,147
  • 10_21_0004.JPG
    10_21_0004.JPG
    29.3 KB · Visningar: 1,135
  • 10_21_0006.JPG
    10_21_0006.JPG
    23.1 KB · Visningar: 1,155
Mitt alternativtips är att ta en bit modellera eller liknande och stoppa ner i röret så det blir en plugg, rispa lite i röret och avfetta med aceton både röret och bulten limma sen in bulten med epoxy och limma samtidigt fast en bricka som ska bottna mot kameran. Brickan behövs för att fördela kraften så att inte fästet bryts sönder.
 
Kul och inspirerande GDS-tråd :)

Hur är det att fota med ett 74 cm långt enbensstativ?
Jag har aldrig använt en enbenare men inbillar mig att jag skulle vilja ha ett som är högt nog för att jag ska få sökaren i ögonhöjd när jag står rakt för att bli så stadig som möjligt. Dvs, åtminstone 170cm högt, kanske mer.
 
Kul och inspirerande GDS-tråd :)

Hur är det att fota med ett 74 cm långt enbensstativ?
Jag har aldrig använt en enbenare men inbillar mig att jag skulle vilja ha ett som är högt nog för att jag ska få sökaren i ögonhöjd när jag står rakt för att bli så stadig som möjligt. Dvs, åtminstone 170cm högt, kanske mer.

jag tycker att det går utmärkt att använda ett kort enbensstativ. vill jag fota i ögonhöjd så kan jag ställa stativet i byxlinningen/bältet.
eller ställa det på något annat.
 
Ett annat billigt "enbensstativ" är att ta ett snöre i valfri längd (beroende på fotografens längd). Bind fast en bricka i ena änden och i den andra en skruv som passar i kameran. Ställ dig på brickan med foten så att snöret är spännt när du fotograferar. Är såklart viktigt att snöret är av lämplig längd.
 
om att använda aluminium.
det är möjligt att den kan vika sig till följd av en liten buckla. men jag ser risken som minimal. jag har misshandlat mina stavar så gott jag kan, men jag har inte varit i närheten av att vika dem. eller lyckats ge dem en liten buckla för den delen heller. kolfiber kan väl vara en annan historia tänker jag mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.