ANNONS
Annons

Jag bygger ett skit-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Pupillen skrev:
Ju längre ut mot linsens periferi ljusstrålarna passerar desto mer linsfel blir det, så genom att skärma av dessa strålar med en bländare NÄRA linsen blir kvalitén mycket bättre. Med en bländare som är LÅNGT ifrån linsen så kommer en snett infallande stråle ändå att passera genom linsens periferi, resultatet blir att skärpan förbättras påtagligt i bildens mitt medan kantskärpan fortfarande är usel (ännu snedare stålar hamnar naturligtvis då utanför linsen och resulterar i vinjettering).
Ok, det jag söker är ju ett "dåligt" resultat, så bländaren får hamna en bit från linsen då;-) Skärpa i mitten duger fint.

Grattis, du har i förbifarten upptäckt hälften av den s k "cos^4-lagen".

Den andra halvan beror på att avståndet från hålet till bildhörnen är större än till bildens mitt, summa summarum kommer därför ljuset i hörnen att minska som cosinus för halva bildvinkeln upphöjt till fyra. (Om vi ska vara riktigt petiga så brukar just denna sorts ljusavfall inte räknas som vinjettering eftersom det inte orsakas av några andra hinder än en perfekt bländare med "tjockleken noll".)
Aha, där ser man! Ja, tjockleken borde ju ha väldigt liten betydelse när det handlar om "normala" bländarstorlekar. Men hos en hålkamera kan det nog göra en viss skillnad när tjockleken börjar närma sig hålets diameter till och med?

Idag byggde jag en bländare av aluminiumfolie och tejp, varpå resultaten förbättrades något.

Skåden:

Bilagor

• _dsc1547.jpg
    _dsc1547.jpg
    54.2 KB · Visningar: 289
Men vafan, får jag inte lägga upp tre bilder i rad??? Provar igen.

Bilagor

• _dsc1638.jpg
    _dsc1638.jpg
    54.6 KB · Visningar: 262
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar