Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett bra 70-300-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Söker efter lite råd på ett 70-300mm objektiv till min D90, har haft ett Nikon VR 70-300 men så dum jag var då så sålde jag det, finns de inget annat än den som är bra just i denna klass ? Eller måste man köpa tillbaka ett likadant ?
 
Nikons variant är ju svårslagen, fast sigma har gjort en ny 70-300 som fick toppklass i betyg av cyberphoto ta en titt på den, dom sa den var mycket skarp.
 
Hej igen ! Skulle nog lägga till det extra som fattas och köpa Nikons 70-300 VR.Men nya Sigmans bilder var ju i varje fall lika bra som Nikons, men enligt Cyberphotos test är den långsam och inte så tyst av sig så det är ju en smaksak.-Men du ! Ställde du inte en liknande fråga för ett tag sen ? MVH. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119572

Oki men recensioner säger att den inte är så seg o så, men den får ju TOPPKLASS och nikonens får BRA KÖP :)
 
Oki men recensioner säger att den inte är så seg o så, men den får ju TOPPKLASS och nikonens får BRA KÖP :)

Det är bara lite olika termer som används,Nikons har också fått både prisvärd,bra köp och toppklass och många gillar den inte alls,beror nog på vem som testar,Men Sigman ska vara riktigt bra och kanske den är bättre än Nikons i bildkvalite men har också läst att den inte är lika snabb och att den är lite högljudd men i övrigt är den säkert jättebra för sitt pris-precis som Nikons !
 
Det är bara lite olika termer som används,Nikons har också fått både prisvärd,bra köp och toppklass och många gillar den inte alls,beror nog på vem som testar,Men Sigman ska vara riktigt bra och kanske den är bättre än Nikons i bildkvalite men har också läst att den inte är lika snabb och att den är lite högljudd men i övrigt är den säkert jättebra för sitt pris-precis som Nikons !

mm jag funderar på att kanske nypa en sigma men hittar bara recensioner som här på fotosidan och cyberphoto, någon annan sida som du/ni vet ?=
 
Tycker det låter väldigt lovande + att den är mycket lättare än nikonen oxå som gör att de blir något lättare att fota utan stativ

Vikten på en 70-300 är inte så avgörande,funkar handhållet med alla sorter utan det är den optiska kvaliten som är viktigast och här ligger den nya Sigman bra till.Råder dig att testa båda innan köp,tex på MM.
 
Vikten på en 70-300 är inte så avgörande,funkar handhållet med alla sorter utan det är den optiska kvaliten som är viktigast och här ligger den nya Sigman bra till.Råder dig att testa båda innan köp,tex på MM.

Som sagt så har jag haft nikons en gång i tiden och de känns dumt att lägga ut samma pengar på det igen :( dumt att ja sålde de då men men vi alla kan göra dumma beslut ibland :)
 
Som sagt så har jag haft nikons en gång i tiden och de känns dumt att lägga ut samma pengar på det igen :( dumt att ja sålde de då men men vi alla kan göra dumma beslut ibland :)

Har du haft det en gång och sålt det gör det inget om man köper ett likadant,du vet ju vad du får.Vet inte vad du hade för kamera till det men den gör sig ännu bättre på en D90 än med en D40 t.e.x. Håller med dig att man gör många dumma försäljningar och även köp som man sedan ångrar,ibland för att man har bråttom och inte tänker efter,men vilken du än väljer tror jag du blir nöjd.Har du ingen chans att prova Sigman ?
 
Finns väl ingen anledning att köpa Sigma till samma pris som Nikon original?

Jag har handlat ett Nikkor 70-300 VR etc etc från Holland för ca 3.500 SEK, och fick ett EU-levererat objektiv med garantilapp från Nikon BV (Europaagenten). När priset är lika tror jag inte att man hittar särskilt stora fördelar med tredjepartsobjektiven.

Att Cyberfoto har "testat" objektivet på en fotorunda visar i stort sett bara att det är helt OK och användbart. Sådant som distortion, kromatisk aberration, ljusfall i kanterna etc etc får man ingen uppfattning om. Tänk också på att Nikkorobjektivet är tt FX-dugligt objektiv, något som kan vara trevligt om blir med FX-kamera i framtiden.

När du värderar betygen från Cyberfoto, så tänk på att de ser Nikkoroptiken nära dubbelt så dyr som Sigma, men det är den inte om man letar runt litet.
 
den stora skillnaden är att af låter som ja förstår det hela ?

Jo,men jag lovar dig att det är störande om objektivet inte hittar fokus direkt och går ut o in ! Eller man tex är i naturen då man lätt kan skrämma iväg det man vill fota.Mitt gamla objektiv till Pentaxen var så även om det var bra i övrigt.Nikons är helt tyst och bara det är värt dom extra hundralapparna eller till och med samma pris beroende vart du handlar !
 
Jo,men jag lovar dig att det är störande om objektivet inte hittar fokus direkt och går ut o in ! Eller man tex är i naturen då man lätt kan skrämma iväg det man vill fota.Mitt gamla objektiv till Pentaxen var så även om det var bra i övrigt.Nikons är helt tyst och bara det är värt dom extra hundralapparna eller till och med samma pris beroende vart du handlar !

sant men ja jag vet inte vill liksom inte köpa samma som jag sålde liksom
 
den stora skillnaden är att af låter som ja förstår det hela ?

Kopierat från Cyberphotos test: Autofokus motorn är inte av den tysta och snabba varianten, så för sportfoto kanske den inte lämpar sig alla gånger om det går väldigt snabbt i svängarna.

Det är ju upp till dig vad vilken du väljer men Sigman kommer absolut inte att tillföra något nytt.MVH.
 
Kopierat från Cyberphotos test: Autofokus motorn är inte av den tysta och snabba varianten, så för sportfoto kanske den inte lämpar sig alla gånger om det går väldigt snabbt i svängarna.

Det är ju upp till dig vad vilken du väljer men Sigman kommer absolut inte att tillföra något nytt.MVH.

Men frågan är ju vilken som har bäst bild vid 300mm ? Läste att de var de negativa med Nikonoen dock inget på den negativa fronten hos Sigman ?
 
sant men ja jag vet inte vill liksom inte köpa samma som jag sålde liksom

Varför det?

Det kan väl ändå inte ha någon som helst betydelse jämfört med vad du vill ha ut av ditt köp?

Ingen kommer att tycka du är dum som "köper om" en pryl...ingen mer än möjligen du själv...jag menar ÄR Nikongluggen den bästa för dej (tar inte ställning alls i den frågan!) då är det väl inget snack, vad gör det att du råkat äga en förut?

Lycka till, oavsett vad det blir som hamnar i väskan!!! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.