** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Ett öga rött

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Har ni också olika färgtemperatur på era ögon? Vänster öga ger en blåare bild. Höger öga en gulare, som dominerar när jag har båda ögonen öppna.

Man undrar förstås vilket öga som visar rätt, men den frågeställningen blir så metafysisk.

Rätt och rätt, valfråga?:p Nä, men man kan väll ha olika färg på ögonen, titta bara på David Bowie.

Jag har samma fenomen. (Egentligen kan ju två "mätvärden" inte vara lika.)

Och då menar jag bilden som ögonen ger, inte färgen på irisarna.

Jag upplever det som mitt ena öga ger en mer röd nyans och det andra en mer grön. Tillsammans tar de ut varann. Ingen dominerande alltså.

Visst har man olika färgåtergivning på ögonen.

Mitt vänstra är gulare än det högra.

Ett klassiskt problem är när man håller upp två bilder bredvid varandra för att jämföra dem, om den ena är något lite gulare blir den andra gulare när man byter plats på dem...
När jag började som kopist för tjugo år sedan kunde det göra en galen.

japp...har en varmare ton i det vänstra ögat...mest tydligt i blandljus. Ska kalibrera det i helgen...har köpt en EyeOne och hoppas bara att gränssnittet fungerar...

Vet inte riktigt vilken ingång/port jag skall använda bara...

Intressant, det har jag aldrig tänkt på. Men jag har en något rödare ton på vänster öga. Ingen stor skillnad och inget som har stört mig hittills, men nu har ni nog förstört mig för alltid. ;)

Då var man inte ensam med detta.

Synd att man inte kan få en uppfattning av hur andra ser. Men tillsammans hamnar vi väl på en medelfärg.

Skulle nästan vilja plocka ut fem högskolepoäng efter att ha läst den artikeln. Den gjorde mig trött! Dags att att slappna av med lite T-max.

Förresten, man kanske borde läsa på det här med färgrymder för att förstå sin Photoshop.

Jupps, samma här. Ena är lite gulare/rödare i tonen, det andra lite blåare. Kommer inte ihåg vilket, men jag skrev om det i någon post för ett tag sen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar