Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för Nikon FG

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneW

Medlem
Hej!
Jag har (genom ett rånöverfall) precis blivit av med min utmärkta Nikonutrustning. Ett FG-hus samt två objektiv, 35/2.8 och 105/3.5 båda Nikkor. Jag gillade min utrustning skarpt. Vad ska jag köpa idag för att få motsvarande kvalitet? Har hört att det är plast i de billigare Nikonlinserna.

Danne W.

Dom nya billiga Nikonobjektiven är ett stort skämt.
Fast du hittar "gamla" manuella objektiv billig om du letar på annonssidor och nätauktioner.

Köp en likadan utrustning om du gillade den! Eller liknande. FE, FE2, FM, FM2, FA... Det borde inte bli så fasligt dyrt.

Köp en begagnad Nikon FE. De är mycket billigare än FE2/FM2 och faktiskt robustare. Jag gav 500:- för min senaste FE. FG går också att hitta men är lite ovanligare. Den är dessutom lite plastigare än FM/FE/FE2/FM2/FA.
Manuella rikiga Nikkor (Ai och Ais) 28, 35, 50, 85, 105, 135, 200 hittar man ofta för 500-1000 kr eller så prutar till de priserna. Det är köparens marknad nu!

Köp en Fm3a eller F3 om du vill ha manuell fokus. Annars F801S, F4 eller F100. Då får du kvalitet med garanterat reservdelssortiment.

/Staffan

Tack för tipset!

Tack för tipsen! jag har redan varit inne och tittat på Tradera-sajten. Verkar finnas en hel del.

/Dan

Var inte för säker på det där med reservdelar. Enligt en säljare på Kameradoktorn var det problem med 801an på den fronten. Men å andra sidan är de ju billiga nu, och hållbara, så det kompenserar den bristen. Tycker jag.

Jag kollade på Tradera på avslutade auktioner på
Nikon Fg och dom ligger på runt 7-800 kr inkl databakstycke. Så har du något att gå efter.

/Johan Ringblom

Tack ännu en gång!
Nikonkamerorna FE/FM etc. känner jag till. De är bra. 801:an ska jag kika på. Den verkar intressant.

/Dan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar