ANNONS
Annons

Erfarenheter av Wacom Graphire2

Produkter
(logga in för att koppla)
Thid skrev: "Vad är det som är nytt i 3:an? Jag har sökt på nätet och Googlat mig både hit och dit..."

Enligt Wacom så har en Graphire 3 2000 dpi upplösning medan 2:an har 1000 dpi. Sen finns det tydligen nån sorts pennfack i 3:an att ha pennan i när man transporterar den.
 
Graphire2 har mig veterligt aldrig funnits i annant än A6 format. Däremot har den dyrare serien INTUOS/INTOUS2 funnits i en mängd olika storleker. Nytt är därför Graphire3 XL i A5 format. Nästan halva priset jämfört med NTOUS2 i A5 format gör att den lockar.
 
stänga av "uddklick"

Var inne och testade Graphire2 men kunde inte få assistans i om det gick att stänga av klick med udden på pennan. Upplevde det väldigt störande. Alltså när man sätter ner pennan kort på plattan så blir det ett click. Vill ha click när man trycker på någon av knapparna.

Går det stänga av? Använder Mac OS X.

Det verkar vara liten yta som nyttjas med tanke på hur stora plattorna är. Är det någon som har dåliga erfarenheter av A6, för litet? Graphwire3 XL är ju ett alternativ..
 
Wacom, Graphire2

Hallå!

Wacom som är märket bakom modellerna Graphire och Intuos är det ledande märket vad gäller digitizers/"ritplattor". Jag jobbar själv med en Graphire2 och formatet A6 är mer än tillräckligt. Eftersom man arbetar med zoomfunktionen så blir arbetsytan mer än väl anpassad till A6. Graphire2 är billig, du får ett högkvalitativt verktyg under tusenlappen.

Intuos är en mer avancerad variant av Graphire. Den har främst "tilt"funktion som skiljer de två ritplattorna åt. Detta innebär att du precis som en vanlig penna med lite bredare stift kan luta pennan och på så sätt få ett fetare drag. Tryck-känsligheten har större register, men det räcker mer än väl det Graphire2 har att erbjuda.

Har ni inte jobbat med en digitizer förut kommer det helt klart att kännas knepigt i början. När du ritar vanligtvis tittar du på papperet samtidigt som du arbetar med pennan. Nu arbetar du på "papperet" och tittar på skärmen, du ser alltså inte riktigt vad handen gör. Sedan får man inte vinkla ritbordet, pennans rörelse blir då fel i förhållande till skärmen. Detta tycker jag är det knepigaste eftersom när jag tecknar på frihand så vinklar jag gärna papperet.

Tycker du om att pyssla med grafik på datorn, köp en Graphire2! Det kommer bara att bli roligare!
 
Re: stänga av "uddklick"

olofforsberg skrev:
Var inne och testade Graphire2 men kunde inte få assistans i om det gick att stänga av klick med udden på pennan. Upplevde det väldigt störande. Alltså när man sätter ner pennan kort på plattan så blir det ett click. Vill ha click när man trycker på någon av knapparna.

Går det stänga av? Använder Mac OS X.

Det verkar vara liten yta som nyttjas med tanke på hur stora plattorna är. Är det någon som har dåliga erfarenheter av A6, för litet? Graphwire3 XL är ju ett alternativ..

Du kommer inte kunna stänga av clicket, för det är ju precis det pennan är tänkt att göra. När den får kontakt med ritbordet så blir det ett "click" som medger att ex. airbrushen släpper färg. Du behöver däremot inte ha kontakt med ritbordet för att kunna förflytta markören, låt pennan sväva ovanför. Du kan från det läget använda knapparna på pennan som antingen enkelclick eller dubbelclick.
 
Re: Re: stänga av "uddklick"

articwolf skrev:
Du kommer inte kunna stänga av clicket, för det är ju precis det pennan är tänkt att göra. När den får kontakt med ritbordet så blir det ett "click" som medger att ex. airbrushen släpper färg. Du behöver däremot inte ha kontakt med ritbordet för att kunna förflytta markören, låt pennan sväva ovanför. Du kan från det läget använda knapparna på pennan som antingen enkelclick eller dubbelclick.

Airbrush kan jag förstå men det vore skönt att slippa clicken när man är i finder mm. Men det kanske beror på att man är ovan. Gick det att stänga av så vore det bra.
 
Re: stänga av "uddklick"

olofforsberg skrev:
Var inne och testade Graphire2 men kunde inte få assistans i om det gick att stänga av klick med udden på pennan. Upplevde det väldigt störande. Alltså när man sätter ner pennan kort på plattan så blir det ett click. Vill ha click när man trycker på någon av knapparna.

Går det stänga av? Använder Mac OS X.

Det verkar vara liten yta som nyttjas med tanke på hur stora plattorna är. Är det någon som har dåliga erfarenheter av A6, för litet? Graphwire3 XL är ju ett alternativ..

Nu kör ju jag en Intuos på Win XP... men ja, det går att stänga av. Gå in i inställningsapplikationen under "Tool Buttons" klicka på spetsen och välj ignore.

Men som tidigare talare påpekat, vänj dig istället att jobba med pennan några mm ovanför plattan så kommer du märka att det är underbart att bara kunna klicka till med spetsen.
 
Jag kör en Intous2 och "udden" på pennan är ju tryckkänslig. Så rör har man en mapp i finder lite försiktigt så händer det ingenting. Men trycker man något så markeras den.
Det går ju att ställa in detta.

Vet dock ej om det är lika på Graphire2.
Men det borde ju vara likvärdigt...

Är mkt nöjd, har kört wacom i ca 5 år.
Riktigt bra verktyg vid bildretusch!
Man kan ju utnyttja fler av Photoshop härliga funktioner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.