ANNONS
Annons

Erfarenheter av Wacom Graphire2

Produkter
(logga in för att koppla)
Så går det när man inte läser igenom posten ordentligt när man kommer hem... :) Synd bara att testen till ungefär hälften handlade om Photoshop Elements istället...
 
Jan!
Jag använder en Wacome graphire 2 och väldigt nöjd. Arbetet i PS förenklas väsentligt i vissa lägen, framförallt vid urklipp och kloning. Tack vare penngreppet blir i alla fall jag betydligt mer exakt i rörelserna.
Installationen var enkel och efter de första initiala inställningarna har jag inte rört dessa. Musen fungerar också bra men jag använder den marginellt då man måste ha den på samma yta som pennan.
Lycka till!
 
jag har en och är nöjd.. möjligtvis är ytan på plastplattan lite hal men man kan i värsta fall lägga ett papper på ytan. (jag har dock vant mig nu)
jag har ett litet skrivbord så jag kör wacom-musen på heltid.
 
Eftersom jag ändå tänkt köpa en ny mus så var detta mycket intressant. Var köper ni dessa & för hur mycket, kollade på hemsidan & hittade bara priser på tillbehör, vad kostar ett set med penna, mus & bord?

Larsa
 
De ställen jag tittat på; ScandinavianPhoto, DUSTIN, m.fl verkar alla ligga strax under 1000 SKr för själva digitaliseringsbordet (har sett betydligt högre priser i butik). Är du intresserad av paketet som recenseras i FOTO handlar det om ca 500 till.

Ett alternativ som finns finns på vissa ställen är TRUST (http://www.trust.com/products/frame-productgrp.htm?grp=TABLET) men jag vet inget om dom. Någon som känner till deras produkter ?
 
Senast ändrad:
Trust är ett ganska så stort lågprismärke som bla gör billiga digitalkameror. Nu brukar dessa asiatiska firmor ofta vara mycket större än vad man kan ana så det är svårt att veta hur kvaliten på deras produkter är.

Jag känner en kille som säljer Trust, ska kolla lite med honom.

Larsa
 
Har också en Graphire 2 och är helt nöjd. Det enda problemet jag har är att Wacom-musen inte får ligga för nära ritplattan när jag använder den trådlösa Microsoft-musen. Microsoft-musen störs kraftigt då.
 
Ursäkta en amatör, hur stort skall bordet vara för att kunna redigera ett helt foto?

Eller är dessa bord enbart tänkta för ren grafikframställning?

Ser man på bildskärmen alla rörelser, eller är det bordet man tittar på? hmm...
 
Storleken på Graphire2

Graphire2 finns i flera storlekan från A6 och uppåt. Jag har en A6, dels för att den är billigast, dels för att den inte fyller hela skrivbordet.

Dessutom är det så att ju större platta man har detso större rörelser måste man göra med handen/armen vilket kan vara nog så obekvämt.

I inställningarna kan man justera hur plattan skall förhålla sig till arbetsytan/skärmen. Antingen så motsvarar plattan hela skärmen eller del av, allt efter eget önskemål. Dessutom kan man speca detta för varje enskilt program. "I Ps vill jag har det så, i Word si..."
 
Pennmus för USB-anslutning. Använd den trådlösa pennan på det grafiska bordet istället för din ordinarie mus. Du får en naturligare känsla när du ritar och skriver. Pennan har 3-knappars-funktion. Lev. med programvara (engelsk) för Windows 98 eller senare.


Art. Nr Storlek


32-3593 200x200x8 mm. 645,00 st.

32-6728 105x120x8 mm. 495,00 st.

__________________________

Ovanstående text kommer från Clas Olssons Internet butik. Jag fick tyvärr inte med bilden.

Storlek 105 x 120 mm kostar alltså 495 kr. Är det någon som vet något om denna??

Thomas
 
Nu har jag fått min.

Tyckte den var lite krånglig att använda men man lär sej nog ganska snabbt.

Skulle vara kul att veta vad folk kör med för inställningar till den, tex. om ni kör i mouse mode eller pen mode på pennan etc. och om man kan göra inställningar i photoshop till den.
 
Graphire 2 vs Graphire 3

Vad är det som är nytt i 3:an? Jag har sökt på nätet och Googlat mig både hit och dit...

Efter ett par månader, är ni nöjda med 2:an?
mvh
Johan
 
Jag är klart nöjd med min, speciellt vad det gäller markeringar, bra också med tryckkäsnsligheten när man använder kloningsverktyget och penseln.

Enda negativa är att den krånglar ibland, tryckkänsligheten försvinner och "suddet" ballar ur (i ps) men det är ganska sällan det händer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.