Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Canon 5d mk3 vs Nikon D3s

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar att det var greppet på D800 du inte tyckte om?

Precis. Jag har jobbat med D700 under min Nikon tid och den hade/har suveränt grepp. Men av olika anledningar bytte jag till Canon för ett antal år sedan. Via 5D mark 2 och nu bland annat 5D3 som har klockrent grepp. Tom bättre än gamla D700. Jag fotar ofta långa pass och då är ergonomin viktig.

Byt om du känner för det! Oavsett val så kommer du inte ångra dig. Generellt sett är kamerorna väldigt lika numera. Det du kommer finna i 5D3 är en väldigt kompetent allrounder med fantastisk ISO prestanda, AF i topp och trevliga bildfiler. Parad med 50L, 85L och kanske 135L får du dessutom en makalös porträttmaskin med bra tryck i bilderna.

Canon har dock fortfarande inte någon riktigt bra vidvinkelzoom som Nikon. Men det ryktas om en ersättare till 16-35 "any day now". Får väl se hur det blir med det...
 
Precis. Jag har jobbat med D700 under min Nikon tid och den hade/har suveränt grepp. Men av olika anledningar bytte jag till Canon för ett antal år sedan. Via 5D mark 2 och nu bland annat 5D3 som har klockrent grepp. Tom bättre än gamla D700. Jag fotar ofta långa pass och då är ergonomin viktig.

Byt om du känner för det! Oavsett val så kommer du inte ångra dig. Generellt sett är kamerorna väldigt lika numera. Det du kommer finna i 5D3 är en väldigt kompetent allrounder med fantastisk ISO prestanda, AF i topp och trevliga bildfiler. Parad med 50L, 85L och kanske 135L får du dessutom en makalös porträttmaskin med bra tryck i bilderna.

Canon har dock fortfarande inte någon riktigt bra vidvinkelzoom som Nikon. Men det ryktas om en ersättare till 16-35 "any day now". Får väl se hur det blir med det...

Tack
Vad tror du om mitt objektivförslag, 24-105/4, 50 samt 70-200/4?
 
Tack
Vad tror du om mitt objektivförslag, 24-105/4, 50 samt 70-200/4?

Jovars, 24-105 är ju en bra allround glugg men kanske inte så spännande. 50/1.4 (antar jag?) är också prisvärd men kan vara lite inkonsekvent i autofokusen, känslig för stötar. Du har ju brännvidden med i 24-105, om det är en porträttglugg du tänker på så hade jag nog hellre tagit en 85/1.8. Om det är en liten smidig för gatufoto så hade jag tagit en 35/2 (nya eller gamla)

70-200/4 IS är fina grejer. I princip en 2.8 i miniatyr sett till skärpa, kontrast och färger. Ovanligt lyckad "lillebror".

Du gör ju bevisligen ett "nerköp" i optiken om det du har nu till din Nikon stämmer. Nerköp rent optiskt vill säga, men är du ute efter lägre vikt så måste man ju kompromissa lite.
 
Både 5d III och D800 är kanonkameror men det finns precis som kören här säger en stor skillnad och det är greppet. Canon är helt fantastisk att hålla i medan Nikon inte är fantastisk överhuvudtaget... Ta den som känns bäst att hålla i !! Plus dock till Nikon som har ett fantastiskt slutarljud i 800:an. Det har inte Canon i 5d III :)
 
Fördelen är att man kan sätta slutaren på tyst och knappt höra den.
Det gör inte konsertbesökarna eller fåglarna heller.
Så kom igen.
Skall sexigt slutarljud vara ett argument. I så fall ett där det säkert finns lika många uppfattningar som fotografer.
 
My 2 cents... sitter på en 5D3, några L gluggar och ett antal 600EX-RT blixtar. Canon's nya blixtar är det största skälet till varför jag inte bytt till Nikon - systemet fungerar utmärkt för mig - snabba slutartider med radiosync, utan att behöva ett ad-hoc system som pocket wizard

Har haft 5-6 olika Canon och tycker att 3an är bra men hade önskat att den hade samma sensor som D800

Nikon borde väl släppa radio blixtar snart??

Cheers!
 
Nej Mats - sexigt slutarljud var absolut inte menat som nåt argument. Jag har 5d III och vill inte ha en 800 på grund av greppet. MEN, jag kunde verkligen tänkt mig slutarljudet hos 800:an i 5d III :)
 
Tack för alla fina råd och efarenheter. Jag kommer snart att testa den och se hur jag upplever den.
Jag har en fråga till och det är hur iso-egenskaperna skiljer sig på D3s och 5d Mk3? Är de jämbördiga eller är någon bättre? Jag vet hur D3s är men har bara siffror att tillgå på 5d Mk3. Någon som har jämfört praktiskt?
 
du funderar mer på D3s än D800? jag skulle aldrig mer köpa en tegelstens kamera min sista blev D3x. Om du ska ha en tegesten så bör du åtminstone sikta på D4. Jag hade föredragit 5D mark 2 före D3s alla dar i veckan. Sedan om valet står mellan D800 o 5D mark 3 skulle jag välja den som du gillar bäst för optik finns till bägges systemen som är bra + några riktigt bra från sigma o zeiss tex. Enda gången jag skulle välja en tegelsten är om jag skulle fota natur/sportfoto med stora telen annars kommer det aldrig ske igen.
 
du funderar mer på D3s än D800? jag skulle aldrig mer köpa en tegelstens kamera min sista blev D3x. Om du ska ha en tegesten så bör du åtminstone sikta på D4. Jag hade föredragit 5D mark 2 före D3s alla dar i veckan. Sedan om valet står mellan D800 o 5D mark 3 skulle jag välja den som du gillar bäst för optik finns till bägges systemen som är bra + några riktigt bra från sigma o zeiss tex. Enda gången jag skulle välja en tegelsten är om jag skulle fota natur/sportfoto med stora telen annars kommer det aldrig ske igen.

Jag är inte ute efter en D3s, men jag vet hur den presterar på höga iso, men jag undrar hur 5d mk3 står sig jämfört med D3s på högre iso
 
Om du vill ha ett något mindre format på utrustningen men ändå med FF-prestanda kan du ju känna på en Canon 6D. Bra grepp, träffsäker autofokus i skumt ljus och suveränt fina bildfiler. Köper du till en 40mm pancake blir paketet mycket behändigt och lätt att ta med.
 
Vi har nog alla lite personliga erfarenheter av hur högt man kan gå i ISO före resultatet börjar kännas tveksamt.
En pressfotograf som måste ta en bild på hög ISO för dagspress kan förmodligen acceptera ett betydligt högre värde än en djurfotograf som vill kunna publicera en bra förstoring.
Vi vet också att det är skillnad att använda hög ISO i bra ljus för att få en kort slutartid och att ta bilden i riktigt dåligt ljus där man får acceptera största bländare och en acceptabel slutartid.
Min egen erfarenhet är att 6400 ISO är gränsen för mig och i nödfall 12800 ISO.
Nu faller jag väl mest inom kategorin djur & landskapsfotograf.
Detta är 1-2 steg bättre än vad jag tycker jag kan använda på min 5DMKII.
Detta alltså för 5DMKIII.
Nikon har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte kommentera.
 
Har nyss bytt från Nikon d300s till 5Dmk3 och bytet till just Canon var för att få nya 70-200 2,8 linsen.
Vad jag gillar med 3:an är greppet som är viktigt vid långa fotosessioner. Det tysta läget är helt underbart bara en viskning om man inte behöver snabbheten.
Menyer och hantering av knappar sitter nu efter 6000 exponeringar så det är inga problem.

jpg filerna är dock en liten besvikelse inge vidare detaljupplösning vid låg kontrast i objektet det liksom flyter ihop. Men tar 95 % raw så det är inget större bekymmer men dock irriterande på en så ny och dyr kamera.
Blir lätt gryningt och randigt i skuggor om man ljusar upp för mycket där borde D800 vara mycket bättre.

Så jag gillar 5d mk3 för ergonomi och linserna, dock ej vidvinkel.

Men kolla de funktioner du använder mest och se till att de finns på 3:an.

Till sist vill jag säga att kameran är väl minst viktig i fotandet linser kommer på andra plats och personen bakomen kameran är den som avgör :)
 
Har nyss bytt från Nikon d300s till 5Dmk3 och bytet till just Canon var för att få nya 70-200 2,8 linsen.
Vad jag gillar med 3:an är greppet som är viktigt vid långa fotosessioner. Det tysta läget är helt underbart bara en viskning om man inte behöver snabbheten.
Menyer och hantering av knappar sitter nu efter 6000 exponeringar så det är inga problem.

jpg filerna är dock en liten besvikelse inge vidare detaljupplösning vid låg kontrast i objektet det liksom flyter ihop. Men tar 95 % raw så det är inget större bekymmer men dock irriterande på en så ny och dyr kamera.
Blir lätt gryningt och randigt i skuggor om man ljusar upp för mycket där borde D800 vara mycket bättre.

Så jag gillar 5d mk3 för ergonomi och linserna, dock ej vidvinkel.

Men kolla de funktioner du använder mest och se till att de finns på 3:an.

Till sist vill jag säga att kameran är väl minst viktig i fotandet linser kommer på andra plats och personen bakomen kameran är den som avgör :)

Trist att höra att .jpeg filerna inte blir så bra...? Jag fotar både RAW och .jpeg beroende på tillfället.
Har alltid varit nöjd med .jpeg med min nikon, men har många gånger sett bilder tagan med Caon och jag har tyckt de varit naturliga och bra.
 
Vi har nog alla lite personliga erfarenheter av hur högt man kan gå i ISO före resultatet börjar kännas tveksamt.
En pressfotograf som måste ta en bild på hög ISO för dagspress kan förmodligen acceptera ett betydligt högre värde än en djurfotograf som vill kunna publicera en bra förstoring.
Vi vet också att det är skillnad att använda hög ISO i bra ljus för att få en kort slutartid och att ta bilden i riktigt dåligt ljus där man får acceptera största bländare och en acceptabel slutartid.
Min egen erfarenhet är att 6400 ISO är gränsen för mig och i nödfall 12800 ISO.
Nu faller jag väl mest inom kategorin djur & landskapsfotograf.
Detta är 1-2 steg bättre än vad jag tycker jag kan använda på min 5DMKII.
Detta alltså för 5DMKIII.
Nikon har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte kommentera.

Bra sammanfattning av nyttjandet av ISO och min erfarenhet av D3s verkar ligga på samma nivå som du beskriver med 5dMk3. Det var positivt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.