Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

erfarenhet av Canon FD objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lynxrufus

Medlem
Jag har nyss fått ett gammalt Canon Macro FD 50mm f/3.5 objektiv. Jag har skaffat en adapter så att den passar på min Canon 1000D och jag har provat den lite grann.
Jag skulle behöva råd om hur man använder objektivet så att jag får det mesta utav det. Jag har märkt att bilderna blir väldigt mörka även när jag är utomhus och solen skiner. För att få skapligt ljus på motivet måste jag alltid använda blixten men jag tycker att det skapar ett onaturligt ljus på motivet som jag vill undkomma. Bländare måste man reglera manuellt och även med den största bländaren är det svårt att få ljusa bilder.

Är det någon som har erfarenhet av ett sådant objektiv som kan hjälpa mig på traven??

Om du ställer in ISO 100 och 1/100 s, ska det bli rätt exponerat i klart solsken med bländare f/16. Såvida inte din adapter snor en massa ljus, men det verkar väl inte troligt att adaptern gör det?
Har du låst bländaren på objektivet på rätt sätt?

låst bländaren? hur då låst? jag har bara vridit på bländare reglaget, eller vad man än kan kalla det, på objektivet för att ställa in bländaren.

Fixar adaptern så att du kan kontrollera bländaren ordentligt, då?
Om man monterar FD-optik på en vanlig dum mellanring måste man låsa nedbländningsarmen manuellt, annars går det inte att kontrollera bländaren med bländarringen. Detta sköter sig självt när man sätter objektivet på ett kamerahus, som optiken är tänkt för, exempelvis en Canon T90 eller F-1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar