Annons

Epson 3800 eller 3880

Produkter
(logga in för att koppla)

frehan

Aktiv medlem
Hej

Det är dags för en ny skrivare och jag har ett tag valt mellan 2880 och 3800 men fastnat för 3800. 3800 är mer tilltalande dels för de större bläckpatronerna och dels för möjlighet till A2-utskrift.

Men... Epson har en 3880 runt hörnan som ännu inte kommit ut i butik.

Jag har farit runt nätet ett par dagar för att försöka hitta argument för den ena och den andra utan att egentligen bli något klokare.

Jag är inte speciellt oroad över kvaliteten på utskrifterna, 3800 blir inte sämre av att det dyker upp en efterföljare. Däremot är jag mer oroad över support och drivrutiner till 3800 med tanke på att den har ett par år på nacken...

Någon som har några tankar kring detta? Är det dumt att satsa på en 3800?

Mvh Fredrik Hansson
 
Bör väl rimligen vara så att 3800-modellen kommer att reas ut. Kanske på foto2009? Jag vill minnas att det var ett sådant erbjudande redan förra året. Jag slog nämligen till i december förra året, på det kvarvarande lagret hos fotovideo, när de sålde ut dem för 9999 kr. 3800 kostar ju idag 11500 kr hos fotovideo och har under året kostat så mycket som 14000 kr. Jag tror inte att nya 3880 blir lika billig. Men man vill förstås alltid ha det senaste, frågan är väl mer, till vilket pris.

Din oro för drivrutiner känns obefogad.
 
Det kanske är tekniknörden i mig som försöker övertala mig om att man måste ha det senaste (och som sökte stöd i forumet) ;-)
Tror att 3800 blir alldeles utmärkt

Mvh Fredrik Hansson
 
Michael Reichmann kommenterar kort nya Epson Stylus Pro 3880 som nu äntligen kommer:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/printers/3880.shtml

Verkar lite sent att släppa en 80-uppgradering nu, så lång tid efter att Vivid Magentabläcket infördes på övriga modeller. Känns inte som om det är någon större vits att uppgradera för oss som redan har 3800 modellen. Dessutom, de begagnatpriser som de facto betalas för ett par-tre år gamla Pro skrivare gör det inte speciellt attraktivt att byta upp sig.
 
Det allmänna intrycket jag fått av att surfa runt på nätet är att skillnaden inte är så stor mellan 3800 och 3880.
I vilket fall så blev det en 3800 och än så länge är jag nöjd.

/Fredrik
 
färger

Jag uppgraderade från 7600 till 7880 och har även en 3800 som bärbart labb och enligt min uppfattning så är vivid magentan ett stort lyft mot den gamla magentan
så jag skulle vänta på 3880. Men även screening tekniken är förbättrad på 3880
det innebär att bläckdropparna ser ut att vara tätare ihop än dom verkar att var enligt angivet dpi 2880 som max = snyggare utskrifter
 
steg

inte så stor skillnad men i mitt tycke så är den största fördelen vivid magenta
men jag kör mest målningar gjorda i painterX se min hemsida bobergman.se
där ser jag stora fördelar med mycket mer färgrymd
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.