Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Espon 3800 eller R2880

Produkter
(logga in för att koppla)
Flikar in i tråden lite fräckt med en fråga till DaMoose! :)
Funderar på köpa ett CIS från InkJetFly till min R1800. Är du nöjd med kvalitén på färgerna och driftsäkerheten eller är det mycket meck?

Ja, jag är väldigt nöjd med färgerna efter att ha gjort skrivarprofiler till de olika papper som jag använder. Vill du vara nöjd så är det nog ett krav att göra sådana.
Installationen tycker inte jag var ett stort problem, givetvis mer jobb än att byta vanliga patroner men annars inget problem.
 
Ja, jag är väldigt nöjd med färgerna efter att ha gjort skrivarprofiler till de olika papper som jag använder. Vill du vara nöjd så är det nog ett krav att göra sådana.
Installationen tycker inte jag var ett stort problem, givetvis mer jobb än att byta vanliga patroner men annars inget problem.
Låter kanon!
Får nog slänga in en beställning till InkJetFly. :)
Funderar på om att skaffa en wastetank också. Har du installerat en extern wastetank på skrivaren?
 
Låter kanon!
Får nog slänga in en beställning till InkJetFly. :)
Funderar på om att skaffa en wastetank också. Har du installerat en extern wastetank på skrivaren?

Jepp, det har jag installerat. Den följde med i kittet till R1900-skrivaren. Måste säga att det är förvånansvärt mycket bläck som hamnar i den.
 
Jag har en fråga om patronerna till 3800. Det står på dom att man bör helst förbruka dom inom 6 mån för bästa resultat, medans bästföredatumet i regel är tre gånger så långt bort i tiden.

Jag förstår att Epson tycker det är trevligare ju högre hastighet jag förbrukar bläck, men ligger det nåt överhuvudtaget i det påståendet? Kan man få problem med bläcket redan före bästföredatumet?

Jag menar, magentan och cyanen verkar ju räcka 150-200 A2or eller nåt. Jag hade inte tänkt skriva ut 300-400 A2or om året..
 
Jag har en fråga om patronerna till 3800. Det står på dom att man bör helst förbruka dom inom 6 mån för bästa resultat, medans bästföredatumet i regel är tre gånger så långt bort i tiden.

Jag har inte märkt några problem med dessa patroner, även om de passerat bäst före, bland de som jag har arbetat med. Viktigt är att ta ut patronerna då och då och vända på dem, om din skrivare stått stilla ett slag. Färgerna är ju pigmenterat, så pigmentet kan sjunka ner i patronen och lägga sig i botten. Vänd dem upp och ner lugnt och stilla under en minut så blandas pigment och vätska. Gör det också när du sätter in en ny patron.

Har man CIS-system vet jag inte riktigt hur detta med pigmentet fungerar. Det sista sådana systemet använde jag för många år sedan och det hela slutade i att jag slängde skrivare, slangar och flaskor i en stor container.

Stefan
 
Hej!

Kanske en dum fråga. Har Epson slutet system så att inte färgen torkar? Kan ju vara bra ifall man som amatör inte skriver ut så ofta och så mycket.

Håkan
 
Hej!

Kanske en dum fråga. Har Epson slutet system så att inte färgen torkar? Kan ju vara bra ifall man som amatör inte skriver ut så ofta och så mycket.
När du stänger av skrivaren sjunker skrivarhuvudet ner på en liten plastbit som ska göra att bläcket i skrivarnålarna inte torkar till. Så ska du inte använda skrivaren på en tid, stäng av den.

Stefan
 
När du stänger av skrivaren sjunker skrivarhuvudet ner på en liten plastbit som ska göra att bläcket i skrivarnålarna inte torkar till. Så ska du inte använda skrivaren på en tid, stäng av den.

Stefan

Jag brukar också alltid stänga av skrivaren.

Har dock läst på flera ställen att vissa rekommenderar att man skall ha skrivaren på hela tiden för det skall vara någon spänning över nozzlarna som gör att bläcket inte skall kunna klägga ihop.
Jag tyckte dock att detta lät väldigt suspekt och la inte så mycket notis om det, men minns att jag läste det på flera ställen.
 
Även jag brukar alltid stänga av min 3800:a när jag inte använder den. Läs t.ex. vad som står i den ganska allmänt rekommenderade Epson Pro 3800 FAQn. Den sidan är för övrigt väldigt bra att känna till både innan och efter man köper en sådan skrivare!

Som ett halvt relaterat litet exempel slog jag igång skrivaren idag efter att den varit avstängd i nästan två månader. Ska skriva ut lite på söndag. Körde en automatisk kontroll av skrivhuvudets munstycken. Det var några som täppt igen, men inget värre än att den automatiska kontrollen fixade det. Enligt loggen gick det åt totalt ca 32 ml bläck till det. Det hade varit billigare att skriva ut en a4 i veckan med gles text i färg för att hålla skrivaren igång. Så jag lutar nog åt att pensionera min laser-skrivare och använda bläckstrålen som ordinarie skrivare, givet att jag hittar något vettigt papper till ok pris, och i alla fall för de enstaka få-sidesutskrifter man gör lite nu och då.

Mikael
 
Mikael,
du ska inte köra den automatiska nozzle-kontrollen, jag ger mig f-n på att Epson ställt in den på att blåsa bläck vare sig det behövs eller ej! ;-)

Kör bara en nozzle check. Om du får något enstaka glapp här och där, hjälper det oftast att köra nozzle check en gång till istället för en rengöring. 3800:an är min i särklass absolut bästa Epsonprinter genom åren vad gäller att kunna stå oanvänd längre tid utan att klägga ihop munstyckena.

Å andra sidan står min maskin sällan längre än 2-3 veckor, men jag gör numera som du funderar över. Jag var ute efter en färglaserskrivare tidigare, men kunde snabbt konstatera att det definitivt inte är kostnadseffektivt att köpa färgpulver till laserskrivare. Med tanke på hur länge mina 80 ml färgpatroner i 3800:an räcker vid 'normalt' bruk, så använder jag den numera även till alla vanliga färgutskrifter. 'Plain paper' och 'charts and graphs mode' ger hyfsade färgutskrifter på vanligt kopieringspapper (dock inte i klass med en dedikerad färglaserskrivare).

Ska du printa fotokvalitet på riktigt papper efter att maskinen stått flera månader, bör du ta ut bläckpatronerna och agitera dem. Färgpigmentet sjunker till botten. Jag brukar ta ut dem tre och tre och vända dem försiktigt 180 grader i ca en minut. Just nu har jag tre patroner som kör på övertid sedan några månader (MK, C, M) och jag vet inte riktigt hur länge man kan köra med gammalt bläck utan att det degenererar bilderna.
 
Mikael,
du ska inte köra den automatiska nozzle-kontrollen, jag ger mig f-n på att Epson ställt in den på att blåsa bläck vare sig det behövs eller ej! ;-)

Kör bara en nozzle check. Om du får något enstaka glapp här och där, hjälper det oftast att köra nozzle check en gång till istället för en rengöring. 3800:an är min i särklass absolut bästa Epsonprinter genom åren vad gäller att kunna stå oanvänd längre tid utan att klägga ihop munstyckena.

Jotack, kan misstänka det. En intressant observation jag gjorde när min skrivare var ny var att vid mitt jämförelsetillfälle tog den manuella mer bläck enligt Epsons "Printer Watcher". Vid en återkoll nu efter din kommentar visade det sig att den manuella tog mycket mindre. Jag är därmed benägen att hålla med dig. En manuell nozzle-check går dessutom väldigt mycket snabbare!

Å andra sidan står min maskin sällan längre än 2-3 veckor, men jag gör numera som du funderar över. Jag var ute efter en färglaserskrivare tidigare, men kunde snabbt konstatera att det definitivt inte är kostnadseffektivt att köpa färgpulver till laserskrivare. Med tanke på hur länge mina 80 ml färgpatroner i 3800:an räcker vid 'normalt' bruk, så använder jag den numera även till alla vanliga färgutskrifter. 'Plain paper' och 'charts and graphs mode' ger hyfsade färgutskrifter på vanligt kopieringspapper (dock inte i klass med en dedikerad färglaserskrivare).

Jag skriver ut såpass lite svartvitt också att det jag skriver ut även det kan få gå genom 3800:an. Då slipper jag även åbäket att koppla in laser-skrivaren, som inte är nätverkad, varje gång jag ska skriva ut.

Ska du printa fotokvalitet på riktigt papper efter att maskinen stått flera månader, bör du ta ut bläckpatronerna och agitera dem. Färgpigmentet sjunker till botten. Jag brukar ta ut dem tre och tre och vända dem försiktigt 180 grader i ca en minut. Just nu har jag tre patroner som kör på övertid sedan några månader (MK, C, M) och jag vet inte riktigt hur länge man kan köra med gammalt bläck utan att det degenererar bilderna.

Att agitera patronerna med jämna mellanrum har jag fått in rutin på. Skulle tro det är bra att göra det även när man inte skriver ut kritiska foton. Jag brukar ta ut patronerna var till varannan månad och agitera dem.
 
Jag har fått tipset att inte stänga av min skrivare, någonsinn.
Motivet var att den förbrukar ungefär 5 W och att vid varje uppstart så rensas munstyckena och "slösar" en massa bläck och att det skulle bli dyrare.
Jag har testat min 3800 och den förbrukar 11,4W i "tomgång".
Detta skulle innebära c:a 100:-/år om den går kontiuerligt.
Jag antar att, beroende på hur många gånger den startas, kan detta kosta mer i bläck.
Någon som har en uppfattning?
 
Jag är inte helt säker på att det tipset är korrekt. Möjligen sparar du en del bläck kortsiktigt, men uppstartsrutinen är en del av 3800:ans förmåga att inte klegga ihop munstyckena långsiktigt. Jag har läst ett långt inlägg av Jeff Schewe, han är väl typ Epson Print Master eller liknande, och han hade en lång utläggning om varför man definitivt skulle stänga av skrivaren. Bortsett från att han säkert vill att Epson ska tjäna pengar på sitt bläck, så brukar han veta vad han talar om rent tekniskt. Tyvärr hittar jag inte inlägget, men du kanske kan googla på hans namn och se om du hittar kommentarererna. Hur som helst, budskapet var, stäng av skrivaren.
 
Ska du printa fotokvalitet på riktigt papper efter att maskinen stått flera månader, bör du ta ut bläckpatronerna och agitera dem.

Agitera? Är det någon sorts nysvenska för "ruska om"? Eller har ordet sedan länge haft dubbla betydelser, och det är bara jag som missat det fullständigt? För jag kan inte tänka mig att ni med agitera menar samma sak som Wikipedia menar..

Wikipedia:
agitera = med stor intensitet och/eller kraft försöka vinna över någon eller några till en viss synpunkt
 
Agitera sa man på min tid när man vände framkallningsdosan med film fram och tillbaka, kanske har ordets betydelse förändrats, vad vet jag? Jag menar iallafall att man vänder bläckpatronerna typ 180 grader fram och tillbaka.

Vad kallar du det? Nysvenska tror jag inte att det är, snarare att du och din årgång kanske missat att det fanns ett liv före Google och Wikipedia...
 
Agitera sa man på min tid när man vände framkallningsdosan med film fram och tillbaka, kanske har ordets betydelse förändrats, vad vet jag? Jag menar iallafall att man vänder bläckpatronerna typ 180 grader fram och tillbaka.

Vad kallar du det? Nysvenska tror jag inte att det är, snarare att du och din årgång kanske missat att det fanns ett liv före Google och Wikipedia...

Jag instämmer med Lars. Även jag brukade agitera min framkallningsdosa genom att vända den upp och ner med jämna mellanrum. (Sedan fanns det ju film som skulle agiteras mer våldsamt, som kodak technical pan i xpan-framkallare). Det är olyckligt att wikipedia och ne.se bara tar upp agitation/agitera i den retoriska bemärkelsen.
 
Vad kallar du det? Nysvenska tror jag inte att det är, snarare att du och din årgång kanske missat att det fanns ett liv före Google och Wikipedia...

Det var väl onödigt elakt sagt, eller hur? :) (Beware oss för dessa åldringar som tror sig vara wisa bara för att de är - just det - åldringar...)

Jag har faktiskt, tro det eller ej, suttit under Den Röda Lampans sken - för första gången för ca 25 år sedan - för att se Bilden, med stort B, träda fram på papperet. Men innan dess fick man alltid sitta och vända och vrida på burken. Men inte pratade vi om att agitera, det skötte kommunisterna så väl utan vår inblandning. Vi bara satt och vände och vred på burken fram och tillbaka. Men det är klart, vi var inte fint fôlk heller, så vi kunde ju inte finare ord än "vrid på burken, unge!", för det vi höll på med.

Men jag tackar för komplimangen, det är inte ofta numera man blir tagen för en yngling. :D
 
Det lät så ungdomligt, nästan lite naivt, när du började hänvisa till Wikipedia att jag utgick från att du nog inte var så gammal... Mea culpa!

I ett uppenbarligen mer komplett uppslagsverk av äldre årgång står det så här: agitation (lat.), kraftigt försök att påverka en persons eller en allmänhets uppfattning genom att i tal eller skrift bearbeta stämningen. Ordet kan även innebära omröring, blandning av vätskor eller pulverformigt material.

Så, nu vet vi iallafall att det inte är nysvenska!

(Ps/ Mea culpa är också latin och betyder min skuld, mitt fel. Jag menar, om du nu inte vet p g a din folklighet...)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.