Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos300d

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har funderat på att köpa mig en eos300d, det jag nu undrar är om objektivet från min analoga eos300 passar ihop med den digitala? (sigma)o hur får man upp bilderna till datorn, någon speciell kabel/programvara man behöver? i övrigt några tips om köpet eller ej...? tack!//Lisa
 
Japp, de passar. Dock blir brännvidden längre. Räkna gånger 1,6.

Din dator bör ha USB-kontakt, det är den kabel som medföljer. Annars kan du köpa en separat kortläsare med någon kontakt som din dator har (tex Firewire) men antagligen har din dator USB.
 
Ja objektivet passar. För att se hur det fungerar är det bara att ta med dig linsen till kameranasaren och prova innan köpet.

Till 300D följer allt som behövs för att fåt bilderna ur kameran med kameran. Dock behöver du köpa minneskort.
 
carl_swahn skrev:
Japp, de passar. Dock blir brännvidden längre. Räkna gånger 1,6.

Brännvioddden på objektivet ändras inte. Däremot utsnittet med en faktor 1,6, vilket innebär för att få samma bildvinkel som ett 50 mm ger på digitalkameran krävs ett 80 mm på filmkameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.