Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS D60 Pris...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jupp 22000:- x 6.7% (tull) = 23500:- x 25% (moms) = 29400:- + ev. frakt... tja...billigt det också.
 
D60: Cirka 3 b/s (med 1/250 s och kortare slutartider upp till 8 bilder).

Nja inget vidare för en som gillar att plåta sport.Det får bli en Eos-1v istället.:D
 
thomas-berglund skrev:
D60: Cirka 3 b/s (med 1/250 s och kortare slutartider upp till 8 bilder).

Nja inget vidare för en som gillar att plåta sport.Det får bli en Eos-1v istället.:D
Jovisst. D60 är ju inte tänkt att vara en sportkamera heller. Då finns det bättre alternativ.
 
------------------------------
Cirka 3 b/s (med 1/250 s och kortare slutartider upp till 8 bilder)
------------------------------

Eftersom vi pratar mycket pixlar, RAW format och med en prisklass på ~30 så är jag ganska imponerad!! :D :D :D :D
 
Eftersom de Svenska kameragrossisterna har ofoget att lägga på 25-30% på priset man får betala i Tyskland, så skulle jag tro att de försöker ta 39995:- för den.

De tar ju inte ut ett öre mindre än vi konsumenter är beredda att betala, och de försöker ju bilda sig en uppfattning om vad vi tycker att kameran är värd innan de annonserar priset - allt för att vår reaktion skall vara "inte mer ändå! Då är det ju ett riktigt bra pris för den kameran".

Om vi på fotosidan helt enkelt låter bli att köpa kameran i Sverige om dess pris är högre än det Tyska, så är Canons enda val att se till att priset blir lägre. Jag skulle nämligen tro de D60-intresserade medlemmarna på fotosidan är en betydande del av den totala D60-marknaden i Sverige.

Och jag skulle bli ytterst förvånad ifall det inte finns någon på Canon som sitter och bevakar just den här diskussionen!

Importera på!

/Fredrik
 
flutte skrev:

Om vi på fotosidan helt enkelt låter bli att köpa kameran i Sverige om dess pris är högre än det Tyska, så är Canons enda val att se till att priset blir lägre...

....Importera på!

/Fredrik




Bra skrivet!
Jag kommer definitivt INTE att köpa min D60 i Sverige, utan i USA, Tyskland alt. internetköp från Tyskland. Canons priser i Sverige är bedrövliga men antar att det gäller de andra kamerafabrikanterna också.
Exempel: ett EF85/1.8
Sverige: SEK6000 (Fotoaffär på stan)
USA: $325 (B&H)
Skillnad: 76%!!!!!!!!!!!!!:mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
Snudd på kriminellt.
Det här är priser som jag fått slängt i ansiktet på mig resp. snappat upp på nätet. Det går förstås att hitta andra prisuppgifter, men ändå, vad är det frågan om egentligen?
 
Kan vara ett "grey-market" pris på den från B&H, kan skilja rejält. Men ändå, ganska eller mycket stor prisskillnad mellan USA/Tyskland och Sverige.

Fler gissningar på D60 pris i Sverige??
Vi har 34995:- från mig och 39995:- från flutte..
 
Fast B&H är ju en av de största fotoaffärerna i New York City och är klart inriktad mot den professionella marknaden.

När jag var där var jag mer intresserad av video, även om jag tog god tid på fotoavdelningen, och de videokameror som de visade upp där finns nästan inte som lagervara hos Sony och Panasonic i Sverige.

Det lustiga är att de svenska handlarna är ett under av effektivitet jämfört med B&H. Först prata med en expedit om produkten. Sedan få ett papper och gå till kassan för att betala. Sedan gå till en annan och hämta ut produkten.

Men vist, de har två priser på film och den Kodakfilm vi köpte för våra semesterbilder var tillverkad i Indien.
 
Svenska överpriser

B&Hs graymarket priser skiljer inte mycket mer än 10% - och gray market-produkterna kan ju i vissa fall vara imporerade från Europa till USA!

Vidare; D60s Tysklandspris är ju baserat på vad _tyskar_ är beredda att betala. De är ju ca 30-40% rikare än vi svenskar, så det tyska priset är högre än det behövt vara jämfört med om tyskar hade varit lika fattiga som svenskar.

Slutsatsen är att svenska Canon mfl. har alldeles för höga marginaler, och att svenska kamerapriser egentligen borde vara ca 30% BILLIGARE än motsvarande priser i Tyskland.

Dvs, en D60 såld i Sverige till svenskar borde kosta högst 21000:- om den kostar 30000:- när den säljs i Tyskland till tyskar!

Priset Canon sätter har ingenting med tillverkningskostnad eller utvecklingskostnad att göra. Utvecklingskostnaden är nog betald inom ett år. Tillverkningskostnaden är knappast mer än 25% av slutpriset. Resten är ren marginal.

Om 21000:-, 29000:-, 35000:- eller 40000:- är ett "bra" pris för en D60 avgör vi när vi jämföra den med andra kameror.

För ca 12000:- får man en 12MPixel negativscanner och en analog systemkamera med liknande prestanda som D30/D60. Tekniken i en D30/D60 är bara marginellt mer avancerad än i en scanner. Resterande kostnad, upp till 30000:- EXTRA, är alltså vad vi betalar för att kunna tanka bilderna direkt från kameran till datorn utan att gå omvägen via entimmesframkallning!

Är det rimligt? För dagstidningsfotografer? Tveklöst. För alla andra? Knappast.

Jag skulle tro att alla priser över 15000:- för D60 är ren vinst för Canon tack vare vår tro att kameror i den prisklassen MÅSTE kosta så mycket!

Importera mera!

/Fredrik
 
Läste detta på dpreview:

------------------------------------
D-60 for $1995 USA Confirmed

In response to customer feedback Canon is offering two versions of the EOS D60. The EOS D60 Kit contains the camera body and all of the relevant accessories, the same way the EOS D30 Kit was packaged. The EOS D60 body contains a smaller number of accessories, and is more suited to someone who does not need all of the components or to the photographer who owns more than one EOS D60 and is only interested in purchasing an additional camera body. Whether purchased as a body or as a kit the EOS D60 is an exceptional value for the quality and performance that it delivers.

We are extremely excited about the new EOS D60 and judging by the initial reviews so is the market. A camera that appeals to a wide range of photographers, from advanced amateurs to professionals, the EOS D60 is sure to be a big success. The EOS D60 Kit is expected to begin shipping in April 2002 and the EOS D60 Body is expected to begin shipping in May 2002.

Canon has set the Minimum Advertised Price (M.A.P.) at $2199.00 for the D60 kit, and $1999.00 for the D60 body. Canoga is also offering a manufacturers Canon, Inc. EOS D60 Digital Camera 1-Year Extended Protection Plan (2-Years total) for $299.95."
------------------------------------

Någon som ska till usa? :)
 
Men vad bra!

Jag fyller år den 2 Juni. Då kan du ju få pengar och köpa en glugg till mig i födelsedagspresent.
:D :p ;)
 
Priset

är satt hos Cyberphoto. 30800 :- för den som känner sig manad. Samtidigt har D30 utgått, lite tråkigt tycker jag, som hade förväntat mig en rejäl prissänkning på denna. Men men...
 
Den här prisdiskussionen är ju direkt fånig. Kameran är i handeln om bara ett par veckor och då får alla intresserade veta vad det svenska priset blir. För övrigt så styrs den svenska prissättningen både från japanska och svenska huvudkontoret och påverkas mycket av yen:ens kurs och den svenska kronans dåliga värde. Marginalerna är inte stora, tvärtom är de ganska små på digitalkameror. Betänk också att agenturen måste stå för garanti och reservdelar och reparationer på en digitalkamera är avsevärt mycket mer kostsamma än på en analog kamera. Det ska också bakas in i priset.
 
Japp du har rätt Krister.. De flesta disskutioner här på forumet är ganska fåniga. Jag tycker vi lägger ner alltihopa, stänger fotosidan. Det är ju inte upp till var och en att läsa och svara på de olika trådarna. Personligen läser och svarar jag på alla trådar...
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Det var väl mer tänkt som en disskution om priserna i Sverige vs Tyskland och Usa. Det är ju trevligt om Canon Sverige har satt ett snarlikt pris i Sverige jämförelsevis med Tyskland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.