Annons

EOS D60 Pris...

Produkter
(logga in för att koppla)
Scand.Photo vs D60

Scandinavian Photo har idag eller möjligtvis igår lagt ut priset 31.250:-, vilket jag anser vara väldigt billigt, dessvärre har dom ännu inte några kameror..
 
De får man ju säga var en kovändning från Canons sida då alla andra modeller i programmet har en prisskillnad på en 20% emot Tyskland/USA...

Positivt. :D

Inte för man har 31kkr att hosta upp precis...
 
Re: Scand.Photo vs D60

Fredrik H skrev:
Scandinavian Photo har idag eller möjligtvis igår lagt ut priset 31.250:-, vilket jag anser vara väldigt billigt, dessvärre har dom ännu inte några kameror..
Tja, ca.9000:- dyrare (eller 40%) än i USA. Vet inte om jag kan kalla det "billigt" precis...
 
Jeppe skrev:
De får man ju säga var en kovändning från Canons sida då alla andra modeller i programmet har en prisskillnad på en 20% emot Tyskland/USA...


Man skall inte ropa hej...

Det är ju trevligt att de inte är sååå mycket dyrare än Tyskland/USA som vi först hade förväntat oss.. & andra sidan kanske det tyska priset är ovanligt högt.

Först när Canon mfl PERMANENT sänker priserna på övriga produkter OCKSÅ till tysk/amerikansk nivå vill jag säga att Canon gjort något bra. Allt annat anser jag fortfarande vara orimligt, och bör påpekas för Canon m fl genom ökad privatimport!

Importera mera!

/Fredrik
 
Tjalle skrev bland annat:
Den svenska prissättningen styrs både från japanska och svenska huvudkontoret och påverkas mycket av yen:ens kurs och den svenska kronans dåliga värde. Marginalerna är inte stora. Agenturen måste stå för garanti och reservdelar och reparationer på en digitalkamera är avsevärt mycket mer kostsamma än på en analog kamera.

Du har helt rätt; huvudkontoren skulle gladeligen ta ut över en miljon kronor/kamera ifall köparna ansåg att det var värt att betala så mycket. De säljer ju inte kameror för att det är kul, utan för att tjäna pengar.

Men; Priserna vi diskuterat här är ju priser baserade på växlingskurserna mellan euro och svenska, som i sin tur är beroende av euro mot yen, och tar således hänsyn till kronans svaga kurs gentemot yen.

Jag är övertygad om att marginalerna på lågpriskameror generellt är relativt små pga stenhård konkurrens av ett flertal märken, men även pga konkurrens mellan olika modeller från samma märke.

Konkurrensen på högprestandakameror (som D60 måste räknas till) är betydligt mycket mindre, och där är priset inte på samma sätt avgörande. Därför kan du inte övertyga mig om att marginalerna är lika små för D60.

Men, eftersom priserna i Tyskland generellt (även för billigare kameror) är så pass mycket lägre finns det uppenbarligen ordentligt med utrymme för minskade marginaler i Sverige.

Och även tyska agenter måste stå för garantireparationer och reservdelar, vilket täcks av det pris som tas ut i Tyskland.

Visst kan jag tänka mig att enstaka komponenter (såsom CMOS/CCD-chippet, LCDn samt kretskortet) är dyrare i en digitalkamera, men sådant går normalt sätt ytterst sällan sönder. Tvärt om, det finns färre rörliga delar i en digitalkamera än i en analog kamera, och generellt är det oftast rörliga delar eller brister i monteringen som gör att saker går sönder i förtid.

Så Tjalle, visst är diskussionen fånig, eftersom priset numera är känt, men det är ännu fånigare att kameror konsekvent är oförsvarbart mycket dyrare i Sverige än i Tyskland!

/Fredrik
 
Jag tror inte priset på D60 kommer att sjunka särskilt mycket med tiden. Det är sällan kameror mm. gör det numera. Däremot kommer det säkert andra modeller till lägre pris.
Efterfrågan på D60 är säkert ohyggligt stor för överskådlig framtid och så länge det är så lär inte Canon sänka.
Man trubbas också av med tiden. Nu kallar man ju 30000 "billigt" för en digital SLR-kamera, och det UTAN optik och minneskort...
Ett litet problem för mig är att jag har lite svårt att bedöma om 30kkr är "mycket", "ganska mycket" eller "Inte så mycket" pengar. Visst är ribban olika hög för alla men jämfört för en bra kamera på åttiotalet är det väl inte så mycket?
En Leica kostar väl samma pengar ungefär?
(notera att jag bara söker argument/försöker lura mig själv till att köpa en... :D )
 
Re: Re: Scand.Photo vs D60

Linmajon skrev:

Tja, ca.9000:- dyrare (eller 40%) än i USA. Vet inte om jag kan kalla det "billigt" precis...

Ok,väldigt billigt kanske var fel ordval, om man inte är miljonär(vilket inte jag är iallafall).
Vad jag menar är att jämfört med D30 så tycker jag att det är ett bra pris.
Att jämföra med priser i USA/Tyskland tycker jag är väldigt krystat så till vida man inte har vägarna förbi. Lägg på resa,uttagen semester, ev risk för moms i tullen, ev strul med garantier,jag menar världsgaranti är ju en bra sak ända tills man står i butiken och säger att man köpt kameran i USA.

För att förhindra ev "reprisalier" så kan jag nämna att jag är själv Canon-frälst, har aldrig behövt använda mig av garantier,jag tänker köpa en D60 tidsnog, kanske från Tyskland/USA.

Jag brukar leva efter devisen" den som lever får se", m.a.o får man problem så löser man dom då, en CANON brukar ju trots allt hålla bra och länge.
 
Beg markanden

Nån vet utlänska beg marknaden.
Kanske skiljer i priser där med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.