Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D med billigare optik.

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
Hej, jag vet att det inte är någon vs-fråga men jag hittade inget annat forum som passade.
Till frågan:
Jag har hört att man måste ha Canons L-optik för att utnyttja kameran fullt ut. det stämmer säkert, men hur mycket förlorar man i skärpa utåt kanterna med, säg; en fast 50:a på? Kanske någon kan lägga upp en länk till en högupplöst test fil någonstans, så att man kan se. Det vore fantastiskt.
Tack på förhand.
Magnus
 
Med en fast 50 så förlorar du nog ingenting eftersom den troligen håller tillräckligt hög upplösning.

kent.
 
Du måste inte alls ha L-optik. Det finns mångder av bra fasta gluggar.

24/2,8
35/2
50/1,4
85/1,8
100/2
100/2,8 maro

är några exempel.
 
Det var någon som sa att 5:ans upplösning är så mycket bättre än vad film någonsin var, vilket skulle betyda att de optik som inte tillhör l-serien inte skulle kunna leverera bra kantskärpa. Det skulle bli extra tydligt vid stora förstöringar. Ingen som känner igen sig i detta?
Magnus
 
magsnus skrev:
Det var någon som sa att 5:ans upplösning är så mycket bättre än vad film någonsin var, vilket skulle betyda att de optik som inte tillhör l-serien inte skulle kunna leverera bra kantskärpa. Det skulle bli extra tydligt vid stora förstöringar. Ingen som känner igen sig i detta?
Magnus

En del hävdar att L-optik inte heller håller måttet längre.

(f.ö. är L-objektiven i mitt tycke överskattade, iaf vad gällande skärpa. Valde bla bort 17-40L f/4 till förmån för en skarpare och bra mkt billigare Tamron 17-50 f/2,8, fast den funkar inte på FF därav lite OT)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.