Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har fel och rätt - om du tittar på en väl inscannad bild så ser du att du har lika problem med film 24 x 36 .
Problemet med en inscannad bild är att scannern även den är är en felkälla pga kurvatur i filmytan.

När ljuset träffar kanter och hörn och har en flackare infallsvinkel så blir träffytan större, utsmetning. Rita upp en ljusstråle med två paralellea streck, med sned vinkel mot ytan. Väd händer med träffytan? Större, Detta och att diffraktion inträder , dvs att ytan av ett ljusknippe är lika stor som nerbländningen. Dvs är det nerbländat till 16 så är träffytan 16my medan sensorn har en enskild storlek på pixel som motsvarar 6-8 my. Därmed utsmetning
Vi kan alltså se felaktigheterna bättre med dagens sensorer jmf med film.
Därför rakare strålgång- ja. Mindre yta på sensor -ja
Eller ny objektivkonstruktion. Det är fysik, inget annat.
Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Eos 5d

Fredrik H skrev:
Summasumarum , det är inte objektivet som är dåligt utan sensorn.
Detta är inte sant och har diskuterats flera gånger tidigare. Så trodde man förut. Nedan repris av Carl Zeiss 28/2.8 på 1Ds:
 

Bilagor

  • cz28-050820_1ds_fs.jpg
    cz28-050820_1ds_fs.jpg
    52.6 KB · Visningar: 369
jo Niklas-men bara till ett visst bländarvärde- sedan spelar det ingen roll om det Nikon-Zeiss-Leitz eller Canon gluggar
Mikael
 
Niklas,

Ser att du har ett Tamron 28-75 också. Hur funkar det på 5D? Funkar det hyfsat på 5D är det ju en bra och billig kombo..
 
MartinB skrev:
Niklas,

Ser att du har ett Tamron 28-75 också. Hur funkar det på 5D? Funkar det hyfsat på 5D är det ju en bra och billig kombo..
Det är ett mycket, mycket bra objektiv. Min tanke har varit att lägga upp lite bildexempel på det men det gnälls f n väldigt mycket över att man undersöker sin kamerautrustnings tekniska egenskaper i diverse trådar så jag blev helt enkelt less på vilken inskränkthet och intolerans man ibland kan möta på FS. På 1Ds och 1DsII funkar T28-75 mycket bra och sannolikt även på 5D. Här är en länk till jämförande test vid 35mm: http://www.16-9.net/lens_tests/35mm_e.html. Han som gjort testet, Mark Welsh, har provat en hel del optik. Som synes är T28-75 @ 35 jämförbar med Carl Zeiss 35/2.8 och det är väldigt bra.
 
Tack så mycket Niklas! Jag uppskattar iaf ditt engagemang! Jag har inskaffat ett 28-75 som kommer imorgon, samtidigt som min 1D. Tror det blir en rätt bra kombo.
 
Det är bara att strunta i dessa gnällspikar som i huvudsak vill ha det konfimerat att just deras egna grejer är bäst.

Även Mark Welsh har fått mycket verbalt stryk på dpreview för sina tester. Inbitna Canonägare som inte vill förstå att ett objektiv är mindre bra bara för att de äger en sådant själv.
Godtar man oskärpa hos ett objektiv så må det vara upp till var och en. Å andra sidan måste de personer kunna godta att vi är några som påpekar skillnaderna och t.om visar med bildexempel. Jag har lärt mig använda d2x ,fungerar mycket väl men inte fan är den bra på över 800iso och de mörka partierna och jämfört med exv 5d..

Å andra sidan består inte min fotografering av att jag behöver gå upp i höga isotal så ofta, men en skarp glugg som tecknar ut hela bildytan upplever jag som trevligt.

Mikael
 
Senast ändrad:
Martin! Jag tror du blir nöjd. Köpte själv det (på rekommendation av Kim Wallung) när jag hade en 300D och jag minns när jag första gången jobbade med bilder tagna med det och märkte hur de "tog skärpa" betydligt bättre än bilder tagna med 17-40/4L på optimal bländare. På 1Ds är T28-75 bättre även i centrum än 17-40/4L - det ska det iofs vara då ju 17-40 är en supervidvinkelzoom. I Fotos tester ser det lika bra eller bättre ut än 24-70/2.8L.

En del har klagat över dåliga egenskaper och det är möjligt att det kan finnas en viss variation. Testa ditt objektiv, gärna mot någon annans, och var inte rädd för att returnera det om du inte är nöjd (lär finnas de som alltid köper 2 eller 3 av samma optik och behåller det bästa exemplaret).
 
mikael risedal: Håller med dig! Väldigt trist med människor som inte klarar av att vara objektiva en stund.

niklasl: Kul att det är så pass bra för lite pengar.
Jag ville bara ha en prisvärd zoom som inte var allt för tung till 1D. Canons 24-70L som väger nästan ett kilo blir inte kul ihop med 1D. Kommer köpa dyrare optik också. Då kommer jag satsa på fast optik. Kommer nog att inhandla en Leica R 35mm summicron snart. En fotodiox adapter är på väg.
Hade fast optik när jag körde med 10D, men fast optik är inte så kul ihop med 1.6x crop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.