Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Tydligen är det jag som missat. Men det spelar ingen roll. Jag ska ha 50/1,4 och priset var lågt.

Får väl köpa en 580 EX också så att jag har nån nytta av cashback-häftet.

Annars är det 24/1,4, 35/1,4, 70-200/2,8 IS och 85/1,2 som står på inköpslistan i den ordningen.

Fast får ju se hur mycket jag har tid att jobba närmsta tiden. Ska ju snart bli pappa... :)

Grattis! Själv fick jag nummer två för sju veckor sedan. Han ligger och knorrar här intill.

Jag köpte också 50/1,4 från Zebramedia. Kameran havererade dock så jag har inte fått chansen att använda det.

/J
 
froderberg skrev:
Jag har haft 28-70/2,8 och har 24-70/2,8. har också haft 28-80/2,8-4

24-70:an är aningen skarpare än 28-70. Den är också lite rejälare och bättre tätad. Närgränsen är också bättre:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/24-70-review.shtml

Men tyvärr har 24-70 kraftigare distorsion än 24-70.

Priset för 28-70 är under eller ca 5000:- vad får du betala för en 24-70?
Och så stor var inte skillnaden när vi körde gluggarna mot varandra på 5d.
Bra tips tycker jag för någon som inte vill lägga upp 15 lappar för 24-70 som ändå inte är skarpt ut i hörn och kanter.
Mikael
 
capojava skrev:
Är det någon som har testat 5D med Canons eller Sigmas 14 mm f/2.8?

Vad jag har läst så verkar Sigmas ha fått bättre kritik generellt, men frågan är om det håller på en 5D?
Jag har letat på fredmiranda.com, men det är svårt att hitta något trots test-ivern bland forumdeltagarna där. Canons 14 är det få som äger p g a det höga priset men en kille som sålde sitt hävdade att det var bättre än den Sigma 14 han provat innan. Och så kan man förstås läsa motsatsen, att Canon suger och Sigmat är bättre. I den exempelbild som lades ut med EF 14 tyckte jag att man såg kromatisk aberration även i det lilla webbformatet, medan skärpan givetvis inte gick att bedöma. Dessa två har tidigare diskuterats här på FS men då för 1.6x-crop-hus och då gick meningarna isär (utan att någon såvitt jag vet faktiskt provat EF 14). http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/14-vs-16.shtml jämför Sigma 14 med EF 16-35 och Sigmat ser ganska suddigt ut i hörnen.
 
Har precis blivit husse till en liten svart- och vit kattunge för några minuter sedan. Så nu har jag plockat ut makrot ur kameraskåpet. Det är inte ofta den gluggen är ute och rör på sig
 
Tips till dig som går i köptankar och söker ett allroundobjektiv och inte kan eller vill lägga ut en stor summa pengar.
Jag såg idag ett snyggt begagnat 28-70 för ca 5000.- Jämförde tidigare hur objektivet står sig mot Canon 16-35 för 16000:-
Kameran 5d på stativ, linserna nerbländade till 8. och 28mm
Kan ej se någon skillnad i bildkvalitet på 28mm tillsammns med 5d.
Hur objektivet uppträder som helhet /på andra bränvidder är inte testat, ej heller hur vädertåligt det är.
Finns ett snyggt beg på Mattssons Foto i Lund

utsnitt från de båda bilderna 200%

Mikael
 

Bilagor

  • 28-70.jpg
    28-70.jpg
    40.1 KB · Visningar: 923
Hej
Nej den gick med en gång.
De har fått in många snygga gluggar i nyskick, bla Sigma 300/2,8, Canon shiftoptik 45mm ,zoomar mm mm, ring 046 148500
 
Capture One LE

stödjer nu 5D i sin 3.7.3RC1.
Har testat lite grann och gillar resultaten. Ser bra ut och funkar lika bra som det brukar.
Färgerna är snygga och liknar mest DPP vilken jag tycker levererar de naturligaste och snyggaste färgerna med 5D.

ACR har jag svårt för men den levererar mjuka och snygga bilder men lite skumma färger.
RawShooter Premium 2006 är uppdaterad till 1.0.1 och funkar också bra med sitt fina workflow,men jag har svårt att tweaka till färgerna med denna. De blir gärna lite åt det gul/grönaktiga hållet och får en speciell kontrast.

MVH /Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.