Re: Capture One LE
AlfaGTV skrev:
stödjer nu 5D i sin 3.7.3RC1.
Har testat lite grann och gillar resultaten. Ser bra ut och funkar lika bra som det brukar.
Färgerna är snygga och liknar mest DPP vilken jag tycker levererar de naturligaste och snyggaste färgerna med 5D.
ACR har jag svårt för men den levererar mjuka och snygga bilder men lite skumma färger.
RawShooter Premium 2006 är uppdaterad till 1.0.1 och funkar också bra med sitt fina workflow,men jag har svårt att tweaka till färgerna med denna. De blir gärna lite åt det gul/grönaktiga hållet och får en speciell kontrast.
MVH /Micke
Capture One 3,7,3 fungerar mycket väl tillsammans med 5d.
För övrigt rekommenderar jag alla att fotografera och välja raw istället för jpg vad det gäller 5D. Kameran har så mycket mer att ge då den interna uppräkningen,tillsammans med inlagda tonkurvor, vitbalansering , färgparametrar ger ett sämre bildresultat.
Kameran har dessutom som 10D en förmåga att ge överexponerade bilder i auto som inte går att rädda. Mellantoner pressas upp, högdagrarna blir utfrätta.
Detta pga att kamerans exponeringsmätare inte evaluerar hela bilden så som exv Nikon gör.Det är alltså mycket viktigt att exponera en jpg bildfil rätt och hålla koll på histpgrammet vad det gäller högdagrarna..
Vitbalanseringen i blandljus eller inomhusbelysning är medelbra.
Allt detta går att korrigera om man väljer att fotografera i raw. Rawfiler upp till 1600iso ger då magnifikt slutresultat om rawfilen handhas/framkallas rätt. Bilder kan plockas fram med lågt brus, snygga rena neutrala färger och stor valörrikedom trots det höga isotalet.
Att köra jpg i 5 d är som att inskränka sig till att köra en 5 växlad bil på trean.
Så stor är skillnaden.
Jag är mycket imponerad över 5d och rawfilerna från kameran, speciellt i lågljussituationer.
Mikael