Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Tips nr2
Fotograferar du med med Canon 1dsmk2 eller 5d
sätt på en Nikonglugg 17-35
http://www.16-9.net/lens_tests/18.html

Mikael

Någon som vet var man får tag i en NEOS converter?
För det är ju helt klart intressant.

Sedan fanns det ju tidigare i tråden, lite om LEICA objektiv. Vad är det för typ av converter som används där? Det finns väl ett par - tre olika modeller av fattningar för Leica.

\\Sten
 
Nej tyvärr...

Men en annan kille här kör detta och han har tipsat tidigare i denna tråden eller i 24-105 tråden om detta.

MVH /Micke
 
Re: Capture One LE

AlfaGTV skrev:
stödjer nu 5D i sin 3.7.3RC1.
Har testat lite grann och gillar resultaten. Ser bra ut och funkar lika bra som det brukar.
Färgerna är snygga och liknar mest DPP vilken jag tycker levererar de naturligaste och snyggaste färgerna med 5D.

ACR har jag svårt för men den levererar mjuka och snygga bilder men lite skumma färger.
RawShooter Premium 2006 är uppdaterad till 1.0.1 och funkar också bra med sitt fina workflow,men jag har svårt att tweaka till färgerna med denna. De blir gärna lite åt det gul/grönaktiga hållet och får en speciell kontrast.

MVH /Micke

Capture One 3,7,3 fungerar mycket väl tillsammans med 5d.
För övrigt rekommenderar jag alla att fotografera och välja raw istället för jpg vad det gäller 5D. Kameran har så mycket mer att ge då den interna uppräkningen,tillsammans med inlagda tonkurvor, vitbalansering , färgparametrar ger ett sämre bildresultat.

Kameran har dessutom som 10D en förmåga att ge överexponerade bilder i auto som inte går att rädda. Mellantoner pressas upp, högdagrarna blir utfrätta.
Detta pga att kamerans exponeringsmätare inte evaluerar hela bilden så som exv Nikon gör.Det är alltså mycket viktigt att exponera en jpg bildfil rätt och hålla koll på histpgrammet vad det gäller högdagrarna..
Vitbalanseringen i blandljus eller inomhusbelysning är medelbra.

Allt detta går att korrigera om man väljer att fotografera i raw. Rawfiler upp till 1600iso ger då magnifikt slutresultat om rawfilen handhas/framkallas rätt. Bilder kan plockas fram med lågt brus, snygga rena neutrala färger och stor valörrikedom trots det höga isotalet.

Att köra jpg i 5 d är som att inskränka sig till att köra en 5 växlad bil på trean.
Så stor är skillnaden.
Jag är mycket imponerad över 5d och rawfilerna från kameran, speciellt i lågljussituationer.
Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Capture One LE

macrobild skrev:
Kameran har dessutom som 10D en förmåga att ge överexponerade bilder i auto som inte går att rädda. Mellantoner pressas upp, högdagrarna blir utfrätta.
Detta pga att kamerans exponeringsmätare inte evaluerar hela bilden så som exv Nikon gör.Det är alltså mycket viktigt att exponera en jpg bildfil rätt och hålla koll på histpgrammet vad det gäller högdagrarna..
Läste en jämförelse på fredmiranda.com mellan 1DsII och Leica DMR och man såg samma fenomen där - Canon exponerade rikligare, Leican såg bättre ut. Med 1Ds använder jag centrummätning eller spot och kollar ofta histogrammet då jag märker samma tendes där. Blinket i displayen påverkas tydligen av vilken jpg-kurva man använder (http://home.earthlink.net/~ladlueck/Tone Curves.htm) och kommer lite före helt utfrätt med standardkurva, åtminstone på 1Ds, frågan är hur 5D funkar i det avseendet?
macrobild skrev:
Allt detta går att korrigera om man väljer att fotografera i raw. Rawfiler upp till 1600iso ger då magnifikt slutresultat om rawfilen handhas/framkallas rätt. Bilder kan plockas fram med lågt brus, snygga rena neutrala färger och stor valörrikedom trots det höga isotalet.
Verkligen roligt, vill ha en 5D!
 
Re: Re: Re: Capture One LE

niklasl skrev:
Läste en jämförelse på fredmiranda.com mellan 1DsII och Leica DMR och man såg samma fenomen där - Canon exponerade rikligare, Leican såg bättre ut. Med 1Ds använder jag centrummätning eller spot och kollar ofta histogrammet då jag märker samma tendes där. Blinket i displayen påverkas tydligen av vilken jpg-kurva man använder (http://home.earthlink.net/~ladlueck/Tone Curves.htm) och kommer lite före helt utfrätt med standardkurva, åtminstone på 1Ds, frågan är hur 5D funkar i det avseendet?
Verkligen roligt, vill ha en 5D!

Här kommer ett exempel, jpg till vänster, raw till höger.
Chatteringarna i den röda tegelväggen är så mycket större i rawbilden till höger. Vänsterbilden är en gegga av rött med färre nyanser och utfrätta detaljer i högdagrarna.
Det finns mycket att hämta i en 5d rawfil vad det gäller nyanser , dvs att en tegelvägg som denna består av rött,gult,brunt osv.
Mikael
 

Bilagor

  • tegel.jpg
    tegel.jpg
    57.1 KB · Visningar: 449
Mikael, för en utomstående betraktare så ser tegelhusets tegel trovärdigt ut på bägge bilderna, åtminstone för mig. Det finns ju både rött, och mer brunaktigt tegel. Vilken är det som enligt dig ser mest lik ut som det såg ut vid fotograferingstillfället? (om det går att komma ihåg)

Det var onekligen mycket stor skillnad på ovanstående bilder i färghänseende.
 
Huset till höger är bättre återgivet vad det gäller färgnyanser, chatteringar i teglet. Man kan få fram bättre återgivning av det röda och jpg genom att dra ner rött i nyans/mättnad med ca 20-30% , beroende på vald tonkurva i kameran.

Sedan är det som med allt annat, man måste jämföra bilderna, innan dess så ser bilden till vänster helt OK ut.

Mikael
 
Senast ändrad:
Efter att ha ögnat igenom tråden blir man ju onekligen sugen. Idag har jag en 1D MK2 som huvudhus och är nöjd med det utom i vissa situationer när man skriver ut i A3+ där detaljerna helt enkelt saknas (vissa landskap, ibland hus). Det är inte särskilt ofta. Jag är ingen hejare på PS men har börjat använda RAW. Skulle jag märka en SYNBAR skillnad mot 1D MK2??? Kan någon med erfarenhet ge ett råd, detär ju lätt att man tror att bilderna beror på prylarna.... /Gunnar
 
Man ska alltid vara på sin vakt mot uppgraderingsdjävulen.

Men om först och främst är ute efter bildkvalitet kan det vara idé att byta uppsig till 5D mot 1D mark II.

Jag tycker att skärpan är påtagligt bättre hos 5D. Mer valörriska bilder, lägre brus, kortare skärpedjup och bättre skärpa.

Jag är riktigt såld på bildkvaliteten hos 5D och väntar skulle älska ett proffshus med den sensorn.
 
Jag har tagit klivet från 300D till 20D och nu till 5D.

skillnaden i bildkvalitet är bra mycket större mellan 20D och 5D än mellan 300D och 20D.

Jag har gjort ett par 34x50 kopior från 5D tagna med ISO 200 och de är helt fantastiska!

Äntligen känner jag att jag har en DSLR som jag kan leva med inågra år!

/Kenneth
 
gunau skrev:
Efter att ha ögnat igenom tråden blir man ju onekligen sugen. Idag har jag en 1D MK2 som huvudhus och är nöjd med det utom i vissa situationer när man skriver ut i A3+ där detaljerna helt enkelt saknas (vissa landskap, ibland hus). Det är inte särskilt ofta. Jag är ingen hejare på PS men har börjat använda RAW. Skulle jag märka en SYNBAR skillnad mot 1D MK2??? Kan någon med erfarenhet ge ett råd, detär ju lätt att man tror att bilderna beror på prylarna.... /Gunnar

Raw: Du vinner valörrikedom, detaljrikedom, bättre kontroll på slutresultatet(du får träna att framkalla bilden med din rawklonverterare)
Bruset kan ses lite annorlunda,kamerans brusredusering smetar till mer än defaultinställningarna i rawprogrammen.
5D vinner väldigt mycket på raw jämfört med jpg.Du kommer nog uppleva samma sak när du har lärt dig hantera ditt uppräkningsprogram med din kamera.
Mikael
 
froderberg skrev:
Man ska alltid vara på sin vakt mot uppgraderingsdjävulen.

Men om först och främst är ute efter bildkvalitet kan det vara idé att byta uppsig till 5D mot 1D mark II.

Jag tycker att skärpan är påtagligt bättre hos 5D. Mer valörriska bilder, lägre brus, kortare skärpedjup och bättre skärpa.

Jag är riktigt såld på bildkvaliteten hos 5D och väntar skulle älska ett proffshus med den sensorn.


hmmm..1Ds Mk2? ;)
Fick nyligen hem en gammal 1D och det är verkligen något speciellt med "ettorna". 5D är inget annat än en leksak i jämförelse, men sen presterar förstås 5D renare resultat och mer upplösning. Det optimala tycker jag vore ett 1V hus med FF sensor. Man kan ju hoppas =)
 
MartinB skrev:
..
5D är inget annat än en leksak i jämförelse, men sen presterar förstås 5D renare resultat och mer upplösning.

Hmm, jag håller inte riktigt med dig där...
Jag känner inte att 5D skulle på något sätt vara mindre professionell än 1D.
Däremot är den ju betydligt smidigare och mindre tungjobbad vad gäller inställningar och sånt.

Visst, för mig vore det ultimata en D200 med en 5D/1Ds MkII sensor i.. ;)

MVH /Micke
 
Micke: Jag pratade enbart om byggkvalité. Annars är 5D bättre på nästan samtliga punkter. 5D är ju mer professionell.

När vi ändå snackar skulle väl ändå inte en Nikon F6 med FF-sensor vara fel =)
 
Det låter på Canon som att Eos 1D mark III blir med småbildssensor, det bli mumma.

Det kan inte heta fullformat... Småbildsformat heter det.. :)

/messerbisservissern
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.