ANNONS
Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Egentligen inte - det är alldeles för mycket slantar. Aktuellt pris är mellan 2.000 och 3.000 USD men har för nya ex i kartong tidigare under året i vissa fall varit upp mot 4.000 USD (kostade ny ca 22.000:- på Scandinavian Photo). ...

Yikes!!!

Okej, så kräsen är jag inte, men det vore kul att se någon av dina bilder i fullstorlek? Kan du hala upp nån jpeg på lämplig webbserver?

Själv blir jag lite sugen att testa den billigare varianten, dvs Nikkor optik och adapter.
MVH /Micke

En del Leica M-fotografer kör Canon FD-optik, som 14/2,8 och 17/4. Jag har en FD 17/4, hur är det med adaptrar till Eos?

/M

froderberg skrev:
En del Leica M-fotografer kör Canon FD-optik, som 14/2,8 och 17/4. Jag har en FD 17/4, hur är det med adaptrar till Eos?

/M

Kollade efter det på shiftlenses.com men de enda adaptrar från FD optik till EF fattning som jag hittade har en 1,25X förlängningsfaktor, dvs de innehåller glas och sänker därmed ljusstyrkan.

Tänkte köpa mig en gammal 85/1,2L FD men själva idén gick lixom bort då..
MVH /Micke

Det står en snygg beg Canon 28-70/2,8 , fungerar bra med 5D . Såg inga direkta skillnader mellan den något äldre 28-70 jmf 24-70 . Mattssons Foto i Lund
Bra pris 046-148500

Är det någon som har testat 5D med Canons eller Sigmas 14 mm f/2.8?

Vad jag har läst så verkar Sigmas ha fått bättre kritik generellt, men frågan är om det håller på en 5D?

AlfaGTV skrev:
Yikes!!!

Okej, så kräsen är jag inte, men det vore kul att se någon av dina bilder i fullstorlek? Kan du hala upp nån jpeg på lämplig webbserver?

Själv blir jag lite sugen att testa den billigare varianten, dvs Nikkor optik och adapter.
Å vid min ålder börjar det bli dags för progressiva glasögon för 5-6.000:-... får väl fortsätta kisa med ögonen. 8-P

Mörkret när man kommer hem gör att bilder får vänta, åtminstone till helgen. Håll till godo med jämförelsebilden nedan så länge (ursäkta usel "ljussättning" - snabbis på köksbordet ;-)). CZ21 har UV-filter på, Nikon och CZ21 har Canon-adapter påsatt (Arax resp Cameraquest).

Nikons 20/2.8 är välbyggd, liten och behändig, nästan för liten. Den är rätt bra men inget äss. Funkar nog väldigt bra på crop-kamera. Olympus 21/2 resp 21/3.5 rankas f ö som väldigt bra, näst efter CZ21 och Leica 19. 21/2 har flytande linser och bättre närbildsegenskaper.

Bilagor

• objektivlineup_051109_fs.jpg
    objektivlineup_051109_fs.jpg
    50.9 KB · Visningar: 369
macrobild skrev:
Det står en snygg beg Canon 28-70/2,8 , fungerar bra med 5D . Såg inga direkta skillnader mellan den något äldre 28-70 jmf 24-70 .

Jag har haft 28-70/2,8 och har 24-70/2,8. har också haft 28-80/2,8-4

24-70:an är aningen skarpare än 28-70. Den är också lite rejälare och bättre tätad. Närgränsen är också bättre:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/24-70-review.shtml

Men tyvärr har 24-70 kraftigare distorsion än 24-70.

När jag blir lika gammal som du Niklas ska jag också ha lika många roliga objektiv.

/magnus (som äntligen kommit loss och beställt EF 50/1,4)

froderberg skrev:
När jag blir lika gammal som du Niklas ska jag också ha lika många roliga objektiv.

Jag har också insett att jag nog "måste" ha ett 50/1,4. Har du hittat någon som har det i lager, eller kan få fram det hyfsat snabbt?

niklasl skrev:
Nikons 20/2.8 är välbyggd, liten och behändig, nästan för liten. Den är rätt bra men inget äss. Funkar nog väldigt bra på crop-kamera. Olympus 21/2 resp 21/3.5 rankas f ö som väldigt bra, näst efter CZ21 och Leica 19. 21/2 har flytande linser och bättre närbildsegenskaper.

Kul att se hur den omtalade CZ21 ser ut - när man ser den kan man (nästan) förstå priset :)

froderberg skrev:

Vidvinklarna är beställda i varierande grader av klarsyn/desperation. Nikon och Olympus går att köpa av mig. 85:an är också till salu men där finns redan en spekulant. Mitt Nikkor 50/1.2 Ai är egentligen också till salu men jag fick inspiration av läckra bilder på nätet tagna med det på ett Canon-hus så jag ska försöka jaga fatt i en adapter till det!

AFE skrev:
Kul att se hur den omtalade CZ21 ser ut - när man ser den kan man (nästan) förstå priset :)
Jo, den är ju faktiskt rätt extrem på mer än ett sätt. 515 g, 82 mm filtergänga och hela 15 linser i 13 grupper. Trots denna lins-sallad presterar den alltså så bra att den kallas världens bästa vidvinkel (inte mitt påhitt och perfekt är den inte).

Bilagor

• cz21-konstruktion.gif
    cz21-konstruktion.gif
    9.8 KB · Visningar: 397
niklasl skrev:
Jo, den är ju faktiskt rätt extrem på mer än ett sätt. 515 g, 82 mm filtergänga och hela 15 linser i 13 grupper. Trots denna lins-sallad presterar den alltså så bra att den kallas världens bästa vidvinkel (inte mitt påhitt och perfekt är den inte).

Tja, behöver man den skärpan är den förmodligen värd priset. Den kostar ju ungefär som en 5D, men lär behålla värdet betydligt bättre.

dunberg skrev:
Cashback på 50/1,4? Jag måste ha missat något...?

Tydligen är det jag som missat. Men det spelar ingen roll. Jag ska ha 50/1,4 och priset var lågt.

Får väl köpa en 580 EX också så att jag har nån nytta av cashback-häftet.

Annars är det 24/1,4, 35/1,4, 70-200/2,8 IS och 85/1,2 som står på inköpslistan i den ordningen.

Fast får ju se hur mycket jag har tid att jobba närmsta tiden. Ska ju snart bli pappa... :)

AFE skrev:
Tja, behöver man den skärpan är den förmodligen värd priset. Den kostar ju ungefär som en 5D, men lär behålla värdet betydligt bättre.
Möjligen inte om Canon kommer med något (nästan) lika bra. Då blir det inte värt besväret med manuell hantering för de flesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar